Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua
Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10980/1/Pembangunan_Perisian_Pembelajaran_Berbantukan_Komputer.pdf |
_version_ | 1825910587512586240 |
---|---|
author | Idris, Abdul Razak Ku, Soo Ne |
author_facet | Idris, Abdul Razak Ku, Soo Ne |
author_sort | Idris, Abdul Razak |
collection | ePrints |
description | Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. |
first_indexed | 2024-03-05T18:19:18Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10980 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:19:18Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-109802017-08-29T07:18:53Z http://eprints.utm.my/10980/ Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua Idris, Abdul Razak Ku, Soo Ne L Education (General) Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK)Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Kajian ini bertujuan membangunkan satu perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi tajuk Transformation (Translation, Reflection dan Rotation) dengan menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Isi kandungan perisian ini disusun berdasarkan silibus pelajaran Tingkatan Dua dan buku teks Matematik KBSM. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang sesuai telah digunakan dalam perisian ini iaitu tutorial, latih tubi dan permainan untuk mencapai objektif perisian yang ditetapkan. Reka bentuk perisian ini mengaplikasikan teori pembelajaran konstruktivisme yang menegaskan kepentingan membina pengetahuan dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pengalaman yang sedia ada. Perisian pengubahan multimedia iaitu Macromedia Authorware 7.0 telah digunakan untuk membina PBK ini kerana ia dapat mengintegrasikan pelbagai elemen misalnya teks, grafik, animasi, audio, video dan interaktiviti untuk mempersembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik dan berkesan. Perisian PBK ini mempunyai antara muka yang mesra pengguna untuk memudahkan pengguna semasa menggunakannya. Melalui perisian ini, pengguna boleh mengawal kadar pembelajaran mengikut keupayaan masing-masing. Perisian PBK ini diharapkan dapat memanfaatkan pelajar dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. 2010-11-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10980/1/Pembangunan_Perisian_Pembelajaran_Berbantukan_Komputer.pdf Idris, Abdul Razak and Ku, Soo Ne (2010) Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua. Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua . pp. 1-8. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Idris, Abdul Razak Ku, Soo Ne Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title | Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan
Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title_full | Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan
Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title_fullStr | Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan
Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title_full_unstemmed | Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan
Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title_short | Pembangunan Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer (Pbk) Menggunakan Pendekatan
Konstruktivisme Bagi Tajuk Penjelmaan Matematik Tingkatan Dua |
title_sort | pembangunan perisian pembelajaran berbantukan komputer pbk menggunakan pendekatan konstruktivisme bagi tajuk penjelmaan matematik tingkatan dua |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/10980/1/Pembangunan_Perisian_Pembelajaran_Berbantukan_Komputer.pdf |
work_keys_str_mv | AT idrisabdulrazak pembangunanperisianpembelajaranberbantukankomputerpbkmenggunakanpendekatankonstruktivismebagitajukpenjelmaanmatematiktingkatandua AT kusoone pembangunanperisianpembelajaranberbantukankomputerpbkmenggunakanpendekatankonstruktivismebagitajukpenjelmaanmatematiktingkatandua |