Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia
Tujuan kajian ini diadakan adalah untuk mengetahui persepsi pelajar UTM terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris. Responden kajian adalah seramai 204 orang pelajar tahun empat yang dipilih daripada Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Pendidikan sesi 2007/08. Instrumen kajian yang di...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/11016/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat_Terhadap_Pengajaran_Pensyarah_Dalam_Bahasa_Inggeris_Di_Dua_Fakulti.pdf |
_version_ | 1796854797279690752 |
---|---|
author | Sihes, Ahmad Johari Abdul Razak, Nurshila |
author_facet | Sihes, Ahmad Johari Abdul Razak, Nurshila |
author_sort | Sihes, Ahmad Johari |
collection | ePrints |
description | Tujuan kajian ini diadakan adalah untuk mengetahui persepsi pelajar UTM terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris. Responden kajian adalah seramai 204 orang pelajar tahun empat yang dipilih daripada Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Pendidikan sesi 2007/08. Instrumen kajian yang digunakan ialah satu set soal selidik. Ia mengandungi 30 item berbentuk soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ? = 0.894. Data-data kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistic Package for the Social Science) versi 15.0. Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk min, frekuensi dan peratus. Tumpuan kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi pelajar UTM terhadap tahap keupayaan pensyarah menarik minat pelajar, kaedah pengajaran pensyarah, penguasaan pensyarah terhadap penyampaian pengajarannya dan cara pensyarah berkomunikasi dengan pelajar dalam bahasa Inggeris. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan tahap persepsi pelajar terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris adalah berada pada tahap positif. Hasil ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada persepsi pelajar tahun empat Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Pendidikan terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris. |
first_indexed | 2024-03-05T18:19:24Z |
format | Article |
id | utm.eprints-11016 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:19:24Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-110162017-09-10T07:07:24Z http://eprints.utm.my/11016/ Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia Sihes, Ahmad Johari Abdul Razak, Nurshila L Education (General) Tujuan kajian ini diadakan adalah untuk mengetahui persepsi pelajar UTM terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris. Responden kajian adalah seramai 204 orang pelajar tahun empat yang dipilih daripada Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Pendidikan sesi 2007/08. Instrumen kajian yang digunakan ialah satu set soal selidik. Ia mengandungi 30 item berbentuk soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ? = 0.894. Data-data kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistic Package for the Social Science) versi 15.0. Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk min, frekuensi dan peratus. Tumpuan kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi pelajar UTM terhadap tahap keupayaan pensyarah menarik minat pelajar, kaedah pengajaran pensyarah, penguasaan pensyarah terhadap penyampaian pengajarannya dan cara pensyarah berkomunikasi dengan pelajar dalam bahasa Inggeris. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan tahap persepsi pelajar terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris adalah berada pada tahap positif. Hasil ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada persepsi pelajar tahun empat Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Pendidikan terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa Inggeris. 2010-11-18 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11016/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat_Terhadap_Pengajaran_Pensyarah_Dalam_Bahasa_Inggeris_Di_Dua_Fakulti.pdf Sihes, Ahmad Johari and Abdul Razak, Nurshila (2010) Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Sihes, Ahmad Johari Abdul Razak, Nurshila Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title | Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris
Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full | Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris
Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr | Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris
Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed | Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris
Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title_short | Persepsi Pelajar Tahun Empat Terhadap Pengajaran Pensyarah Dalam Bahasa Inggeris
Di Dua Fakulti, Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort | persepsi pelajar tahun empat terhadap pengajaran pensyarah dalam bahasa inggeris di dua fakulti universiti teknologi malaysia |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/11016/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat_Terhadap_Pengajaran_Pensyarah_Dalam_Bahasa_Inggeris_Di_Dua_Fakulti.pdf |
work_keys_str_mv | AT sihesahmadjohari persepsipelajartahunempatterhadappengajaranpensyarahdalambahasainggerisdiduafakultiuniversititeknologimalaysia AT abdulrazaknurshila persepsipelajartahunempatterhadappengajaranpensyarahdalambahasainggerisdiduafakultiuniversititeknologimalaysia |