Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains dan Matematik, Kemahiran Hidup dan Pengajian Islam) separuh masa UTM Johor Bahru. Model Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann yang terdiri daripada enam sifat yang berbeza iaitu berdikari, penghind...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sihes , Ahmad Johari, Muhammad, Suaini Zakaria
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11043/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar.pdf
_version_ 1825910599538704384
author Sihes , Ahmad Johari
Muhammad, Suaini Zakaria
author_facet Sihes , Ahmad Johari
Muhammad, Suaini Zakaria
author_sort Sihes , Ahmad Johari
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains dan Matematik, Kemahiran Hidup dan Pengajian Islam) separuh masa UTM Johor Bahru. Model Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann yang terdiri daripada enam sifat yang berbeza iaitu berdikari, penghindaran, kolaboratif, pergantungan, persaingan dan penyertaan digunakan. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sains dan Matematik, Kemahiran Hidup dan Pengajian Islam yang mengikuti pengajian separuh masa SPACE. Kaedah soal selidik yang berbentuk skala Likert digunakan sebagai instrumen kajian kepada 93 orang responden dan dapatan di analisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Sosial Science) version 12.0 for Windows. Hasil kajian menunjukkan sifat kolaboratif dan persaingan merupakan gaya pembelajaran dominan. Didapati juga tiada perbezaan gaya pembelajaran merentas jantina dan hanya sifat penyertaan yang ada perbezaan gaya pembelajaran berdasarkan CPA. Kajian ini juga mengemukakan beberapa cadangan bagi meningkatkan tahap pembelajaran pelajar-pelajar separuh masa SPACE.
first_indexed 2024-03-05T18:19:29Z
format Article
id utm.eprints-11043
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:29Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-110432010-11-23T02:57:04Z http://eprints.utm.my/11043/ Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann Sihes , Ahmad Johari Muhammad, Suaini Zakaria L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains dan Matematik, Kemahiran Hidup dan Pengajian Islam) separuh masa UTM Johor Bahru. Model Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann yang terdiri daripada enam sifat yang berbeza iaitu berdikari, penghindaran, kolaboratif, pergantungan, persaingan dan penyertaan digunakan. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sains dan Matematik, Kemahiran Hidup dan Pengajian Islam yang mengikuti pengajian separuh masa SPACE. Kaedah soal selidik yang berbentuk skala Likert digunakan sebagai instrumen kajian kepada 93 orang responden dan dapatan di analisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Sosial Science) version 12.0 for Windows. Hasil kajian menunjukkan sifat kolaboratif dan persaingan merupakan gaya pembelajaran dominan. Didapati juga tiada perbezaan gaya pembelajaran merentas jantina dan hanya sifat penyertaan yang ada perbezaan gaya pembelajaran berdasarkan CPA. Kajian ini juga mengemukakan beberapa cadangan bagi meningkatkan tahap pembelajaran pelajar-pelajar separuh masa SPACE. 2010-11-23 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11043/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar.pdf Sihes , Ahmad Johari and Muhammad, Suaini Zakaria (2010) Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann. Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann . pp. 1-7. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Sihes , Ahmad Johari
Muhammad, Suaini Zakaria
Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title_full Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title_fullStr Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title_full_unstemmed Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title_short Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Dan Matematik, Kemahiran Hidup Dan Pengajian Islam ) Separuh Masa Utm Berdasarkan Skala Gaya Pembelajaran Grasha-Riechmann
title_sort gaya pembelajaran pelajar pelajar ijazah sarjana muda pendidikan sains dan matematik kemahiran hidup dan pengajian islam separuh masa utm berdasarkan skala gaya pembelajaran grasha riechmann
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11043/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar.pdf
work_keys_str_mv AT sihesahmadjohari gayapembelajaranpelajarpelajarijazahsarjanamudapendidikansainsdanmatematikkemahiranhidupdanpengajianislamseparuhmasautmberdasarkanskalagayapembelajarangrashariechmann
AT muhammadsuainizakaria gayapembelajaranpelajarpelajarijazahsarjanamudapendidikansainsdanmatematikkemahiranhidupdanpengajianislamseparuhmasautmberdasarkanskalagayapembelajarangrashariechmann