Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor.Seramai 76 orang guru dari Sek Keb Kempas,Johor dipilih sebagai responden kajian ini. Kajian ini di jalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik kepada responden.Instrumen kajian adalah dalam bentuk s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Latif, Adibah, Patchakhily, Puvaneswari
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11044/1/Persepsi_Guru_Terhadap_Perkhidmatan_Makanan_Di_Kantin_Sekolah_Di_Sekolah_Kebangsaan_Kempas.pdf
_version_ 1825910599732690944
author Abdul Latif, Adibah
Patchakhily, Puvaneswari
author_facet Abdul Latif, Adibah
Patchakhily, Puvaneswari
author_sort Abdul Latif, Adibah
collection ePrints
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor.Seramai 76 orang guru dari Sek Keb Kempas,Johor dipilih sebagai responden kajian ini. Kajian ini di jalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik kepada responden.Instrumen kajian adalah dalam bentuk soal selidik dan nilai kebolehpercayaan (alpa croanbach) yang diuji melalui kajian rintis adalah ? = 0.7793.Dapatan kajian dianalisis melalui komputer dengan menggunakan perisian SPSS Statistical Package For Sosial Science 11.5 yang meliputi kekerapan, peratus, min, sisihan Piawai dan Ujian-t.Data telah dianalisa secara manual bagi soalan terbuka. Kajian mendapati bahawa pengusaha kantin ada mematuhi peraturan sanitasi. Walaubagaimana pun,menurut persepsi guru dari aspek pekerja,pekerja tidak mengamalkan amalan dan perilaku yang bersih semasa mengendalikan makanan. Harga yang di jual di kantin adalah berpatutan iaitu menepati syarat yang di tetapkan oleh pihak pentadbiran. Kantin tidak menjual pelbagai makanan. Peralatan dan kelengkapan sesuai di gunakan dan menurut persepsi guru peralatan dan kelengkapan tidak mencukupi pada waktu sibuk. Pekerja kantin member layanan yang baik kepada pelanggan. Berdasarkan Ujian-t didapati bahawa terdapat perbebezaan yang signifikan antara jantina dengan aspek yang dikaji dalam kajian ini.Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada pihak pengusha kantin untuk memberikan perhatian khusus terhadap aspek yang dicadangkan.
first_indexed 2024-03-05T18:19:29Z
format Article
id utm.eprints-11044
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:29Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-110442013-10-04T08:19:34Z http://eprints.utm.my/11044/ Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor. Abdul Latif, Adibah Patchakhily, Puvaneswari L Education (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor.Seramai 76 orang guru dari Sek Keb Kempas,Johor dipilih sebagai responden kajian ini. Kajian ini di jalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik kepada responden.Instrumen kajian adalah dalam bentuk soal selidik dan nilai kebolehpercayaan (alpa croanbach) yang diuji melalui kajian rintis adalah ? = 0.7793.Dapatan kajian dianalisis melalui komputer dengan menggunakan perisian SPSS Statistical Package For Sosial Science 11.5 yang meliputi kekerapan, peratus, min, sisihan Piawai dan Ujian-t.Data telah dianalisa secara manual bagi soalan terbuka. Kajian mendapati bahawa pengusaha kantin ada mematuhi peraturan sanitasi. Walaubagaimana pun,menurut persepsi guru dari aspek pekerja,pekerja tidak mengamalkan amalan dan perilaku yang bersih semasa mengendalikan makanan. Harga yang di jual di kantin adalah berpatutan iaitu menepati syarat yang di tetapkan oleh pihak pentadbiran. Kantin tidak menjual pelbagai makanan. Peralatan dan kelengkapan sesuai di gunakan dan menurut persepsi guru peralatan dan kelengkapan tidak mencukupi pada waktu sibuk. Pekerja kantin member layanan yang baik kepada pelanggan. Berdasarkan Ujian-t didapati bahawa terdapat perbebezaan yang signifikan antara jantina dengan aspek yang dikaji dalam kajian ini.Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada pihak pengusha kantin untuk memberikan perhatian khusus terhadap aspek yang dicadangkan. 2010-11-23 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11044/1/Persepsi_Guru_Terhadap_Perkhidmatan_Makanan_Di_Kantin_Sekolah_Di_Sekolah_Kebangsaan_Kempas.pdf Abdul Latif, Adibah and Patchakhily, Puvaneswari (2010) Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor. Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas ,Johor Bahru,Johor. . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Latif, Adibah
Patchakhily, Puvaneswari
Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title_full Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title_fullStr Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title_full_unstemmed Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title_short Persepsi Guru Terhadap Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Di Sekolah Kebangsaan Kempas,Johor Bahru,Johor.
title_sort persepsi guru terhadap perkhidmatan makanan di kantin sekolah di sekolah kebangsaan kempas johor bahru johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11044/1/Persepsi_Guru_Terhadap_Perkhidmatan_Makanan_Di_Kantin_Sekolah_Di_Sekolah_Kebangsaan_Kempas.pdf
work_keys_str_mv AT abdullatifadibah persepsiguruterhadapperkhidmatanmakanandikantinsekolahdisekolahkebangsaankempasjohorbahrujohor
AT patchakhilypuvaneswari persepsiguruterhadapperkhidmatanmakanandikantinsekolahdisekolahkebangsaankempasjohorbahrujohor