Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kaedah tunjuk cara (demonstrasi) dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal dari perspektif guru-guru Kemahiran Hidup di Sekolah Menengah Kebangsaan di Daerah Pasir Mas, Kelantan. Instrumen kaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamdan, Abdul Rahim, Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11076/1/Kesesuaian_Isi_Kandungan%2C_Masa%2C_Kemudahan_Dan_Alatan_Dan_Kaedah_Tunjuk_Cara__Demonstrasi__Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Teknikal_Peringkat_Menengah.pdf
_version_ 1825910606121664512
author Hamdan, Abdul Rahim
Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman
author_facet Hamdan, Abdul Rahim
Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman
author_sort Hamdan, Abdul Rahim
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kaedah tunjuk cara (demonstrasi) dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal dari perspektif guru-guru Kemahiran Hidup di Sekolah Menengah Kebangsaan di Daerah Pasir Mas, Kelantan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan berbentuk soal selidik. Sampel yang digunakan terdiri daripada 40 orang guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Teknikal. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 11.5. Hasil daripada analisis diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Hasil kajian mendapati nilai purata min keseluruhan bagi empat persoalan mencatatkan 3.80 iaitu pada tahap penilaian tinggi. Jika dihalusi secara lebih terperinci mengikut item menunjukkan bahawa persoalan kajian yang kedua mencatatkan nilai min 3.19 iaitu pada tahap penilaian sederhana. Bagi persoalan kajian pertama, ketiga dan keempat nilai min berada pada tahap penilaian tinggi. Di samping itu, ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kesesuaian kaedah tunjuk cara (demonstrasi) antara jantina guru dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal peringkat Menengah Rendah. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kesesuaian kaedah tunjuk cara (demonstrasi) antara jantina guru dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal peringkat Menengah Rendah. Disarankan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia dan Pihak Pentadbir Sekolah supaya mengkaji peruntukan masa yang dibekalkan untuk pengajaran mata pelajaran Kemahiran Teknikal.
first_indexed 2024-03-05T18:19:35Z
format Article
id utm.eprints-11076
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:35Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-110762017-09-11T01:23:30Z http://eprints.utm.my/11076/ Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan Hamdan, Abdul Rahim Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kaedah tunjuk cara (demonstrasi) dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal dari perspektif guru-guru Kemahiran Hidup di Sekolah Menengah Kebangsaan di Daerah Pasir Mas, Kelantan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan berbentuk soal selidik. Sampel yang digunakan terdiri daripada 40 orang guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Teknikal. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 11.5. Hasil daripada analisis diterjemahkan dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Hasil kajian mendapati nilai purata min keseluruhan bagi empat persoalan mencatatkan 3.80 iaitu pada tahap penilaian tinggi. Jika dihalusi secara lebih terperinci mengikut item menunjukkan bahawa persoalan kajian yang kedua mencatatkan nilai min 3.19 iaitu pada tahap penilaian sederhana. Bagi persoalan kajian pertama, ketiga dan keempat nilai min berada pada tahap penilaian tinggi. Di samping itu, ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kesesuaian kaedah tunjuk cara (demonstrasi) antara jantina guru dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal peringkat Menengah Rendah. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kesesuaian isi kandungan, peruntukan masa, kemudahan dan alatan dan kesesuaian kaedah tunjuk cara (demonstrasi) antara jantina guru dalam mata pelajaran Kemahiran Teknikal peringkat Menengah Rendah. Disarankan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia dan Pihak Pentadbir Sekolah supaya mengkaji peruntukan masa yang dibekalkan untuk pengajaran mata pelajaran Kemahiran Teknikal. 2010-11-24 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11076/1/Kesesuaian_Isi_Kandungan%2C_Masa%2C_Kemudahan_Dan_Alatan_Dan_Kaedah_Tunjuk_Cara__Demonstrasi__Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Teknikal_Peringkat_Menengah.pdf Hamdan, Abdul Rahim and Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman (2010) Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan. Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara (Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat Menengah Rendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelant . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Hamdan, Abdul Rahim
Wan Aziz, Wan Mohammad Kamal Azman
Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title_full Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title_fullStr Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title_full_unstemmed Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title_short Kesesuaian Isi Kandungan, Masa, Kemudahan Dan Alatan Dan Kaedah Tunjuk Cara(Demonstrasi) Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Teknikal Peringkat MenengahRendah Dari Perspektif Guru-Guru Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Pasir Mas Kelantan
title_sort kesesuaian isi kandungan masa kemudahan dan alatan dan kaedah tunjuk cara demonstrasi dalam mata pelajaran kemahiran teknikal peringkat menengahrendah dari perspektif guru guru kemahiran hidup di sekolah menengah kebangsaan di daerah pasir mas kelantan
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11076/1/Kesesuaian_Isi_Kandungan%2C_Masa%2C_Kemudahan_Dan_Alatan_Dan_Kaedah_Tunjuk_Cara__Demonstrasi__Dalam_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Teknikal_Peringkat_Menengah.pdf
work_keys_str_mv AT hamdanabdulrahim kesesuaianisikandunganmasakemudahandanalatandankaedahtunjukcarademonstrasidalammatapelajarankemahiranteknikalperingkatmenengahrendahdariperspektifgurugurukemahiranhidupdisekolahmenengahkebangsaandidaerahpasirmaskelantan
AT wanazizwanmohammadkamalazman kesesuaianisikandunganmasakemudahandanalatandankaedahtunjukcarademonstrasidalammatapelajarankemahiranteknikalperingkatmenengahrendahdariperspektifgurugurukemahiranhidupdisekolahmenengahkebangsaandidaerahpasirmaskelantan