Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)

Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin , Meor Ibrahim, Zynuddin, Siti Nadya
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf
_version_ 1825910620582576128
author Kamaruddin , Meor Ibrahim
Zynuddin, Siti Nadya
author_facet Kamaruddin , Meor Ibrahim
Zynuddin, Siti Nadya
author_sort Kamaruddin , Meor Ibrahim
collection ePrints
description Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalangan pelajar-pelajar tahun akhir aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan pelajar terhadap pembelajaran secara PBL bagi enam kategori iaitu gaya pembelajaran secara PBL, kerjasama dan komunikasi antara kumpulan dan fasilitator, kemahiran menyelesaikan masalah, komitmen terhadap gaya pembelajaran PBL, kebolehan PBL dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta sikap dan minat terhadap PBL. Sampel terdiri daripada 140 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains, Kimia, Fizik dan Matematik di Fakulti Pendidikan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PBL bagi keenam-enam kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak fakulti dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan pelajar-pelajar sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PBL.
first_indexed 2024-03-05T18:19:48Z
format Article
id utm.eprints-11151
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:48Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-111512010-11-29T05:44:47Z http://eprints.utm.my/11151/ Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) Kamaruddin , Meor Ibrahim Zynuddin, Siti Nadya L Education (General) Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalangan pelajar-pelajar tahun akhir aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan pelajar terhadap pembelajaran secara PBL bagi enam kategori iaitu gaya pembelajaran secara PBL, kerjasama dan komunikasi antara kumpulan dan fasilitator, kemahiran menyelesaikan masalah, komitmen terhadap gaya pembelajaran PBL, kebolehan PBL dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta sikap dan minat terhadap PBL. Sampel terdiri daripada 140 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains, Kimia, Fizik dan Matematik di Fakulti Pendidikan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PBL bagi keenam-enam kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak fakulti dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan pelajar-pelajar sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PBL. 2010-11-29 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf Kamaruddin , Meor Ibrahim and Zynuddin, Siti Nadya (2010) Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL). Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL) . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin , Meor Ibrahim
Zynuddin, Siti Nadya
Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title_full Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title_fullStr Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title_short Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)
title_sort persepsi pelajar tahun akhir aliran sains fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia terhadap pendekatan pembelajaran secara problem based learning pbl
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf
work_keys_str_mv AT kamaruddinmeoribrahim persepsipelajartahunakhiraliransainsfakultipendidikanuniversititeknologimalaysiaterhadappendekatanpembelajaransecaraproblembasedlearningpbl
AT zynuddinsitinadya persepsipelajartahunakhiraliransainsfakultipendidikanuniversititeknologimalaysiaterhadappendekatanpembelajaransecaraproblembasedlearningpbl