Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia

Gaya pembelajaran merupakan salah satu elemen yang sangat penting bagi memastikan seseorang pelajar itu dapat belajar dengan baik. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains Serta Pendidikan (Fizik) di Universi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin , Meor Ibrahim, Mohamad, Assaadah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11187/1/Kajian_Gaya_Pembelajaran_Dalam_Kalangan_Pelajar_Program_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf
_version_ 1796854831132966912
author Kamaruddin , Meor Ibrahim
Mohamad, Assaadah
author_facet Kamaruddin , Meor Ibrahim
Mohamad, Assaadah
author_sort Kamaruddin , Meor Ibrahim
collection ePrints
description Gaya pembelajaran merupakan salah satu elemen yang sangat penting bagi memastikan seseorang pelajar itu dapat belajar dengan baik. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains Serta Pendidikan (Fizik) di Universiti Teknologi Malaysia. Di samping itu kajian ini juga bertujuan menentukan tahap gaya pembelajaran bagi keseluruhan responden mengikut pencapaian akademik. Seramai 66 orang responden terlibat dalam kajian ini. Soal selidik yang digunakan dibina oleh Richard M. Felder dan Barbara Soloman (1996) yang terdiri daripada 44 item yang mengkaji gaya pembelajaran yang dapat dilihat oleh 4 dimensi iaitu Aktif dan Reflektif, Konkrit dan Intuitif, Visual dan Verbal serta Tersusun dan Global. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Science versi 10.0’ (SPSS) dan dipersembahkan dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Hasil kajian menunjukkan pola gaya pembelajaran yang diamalkan oleh responden Tahun 2, 3 dan 4 tidak jauh bezanya iaitu bagi responden Tahun 2 tergolong dalam ciri pembelajaran Aktif, Intuitif, Visual dan Tersusun manakala bagi responden Tahun 3 dan 4 mereka tergolong dalam ciri pembelajaran Aktif, Konkrit, Visual dan Tersusun. Beberapa cadangan telah dikemukakan di akhir kajian ini. Kajian ini diharapkan dapat memberi faedah kepada pelajar-pelajar, pensyarah-pensyarah dan pihak-pihak yang terlibat bagi mencapai kecemerlangan dalam pencapaian akademik.
first_indexed 2024-03-05T18:19:54Z
format Article
id utm.eprints-11187
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:54Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-111872010-12-02T05:49:21Z http://eprints.utm.my/11187/ Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia Kamaruddin , Meor Ibrahim Mohamad, Assaadah L Education (General) Gaya pembelajaran merupakan salah satu elemen yang sangat penting bagi memastikan seseorang pelajar itu dapat belajar dengan baik. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains Serta Pendidikan (Fizik) di Universiti Teknologi Malaysia. Di samping itu kajian ini juga bertujuan menentukan tahap gaya pembelajaran bagi keseluruhan responden mengikut pencapaian akademik. Seramai 66 orang responden terlibat dalam kajian ini. Soal selidik yang digunakan dibina oleh Richard M. Felder dan Barbara Soloman (1996) yang terdiri daripada 44 item yang mengkaji gaya pembelajaran yang dapat dilihat oleh 4 dimensi iaitu Aktif dan Reflektif, Konkrit dan Intuitif, Visual dan Verbal serta Tersusun dan Global. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Science versi 10.0’ (SPSS) dan dipersembahkan dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Hasil kajian menunjukkan pola gaya pembelajaran yang diamalkan oleh responden Tahun 2, 3 dan 4 tidak jauh bezanya iaitu bagi responden Tahun 2 tergolong dalam ciri pembelajaran Aktif, Intuitif, Visual dan Tersusun manakala bagi responden Tahun 3 dan 4 mereka tergolong dalam ciri pembelajaran Aktif, Konkrit, Visual dan Tersusun. Beberapa cadangan telah dikemukakan di akhir kajian ini. Kajian ini diharapkan dapat memberi faedah kepada pelajar-pelajar, pensyarah-pensyarah dan pihak-pihak yang terlibat bagi mencapai kecemerlangan dalam pencapaian akademik. 2010-12-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11187/1/Kajian_Gaya_Pembelajaran_Dalam_Kalangan_Pelajar_Program_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf Kamaruddin , Meor Ibrahim and Mohamad, Assaadah (2010) Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia. Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin , Meor Ibrahim
Mohamad, Assaadah
Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title_full Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title_short Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Universiti Teknologi Malaysia
title_sort kajian gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar program ijazah sarjana muda sains serta pendidikan fizik universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11187/1/Kajian_Gaya_Pembelajaran_Dalam_Kalangan_Pelajar_Program_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf
work_keys_str_mv AT kamaruddinmeoribrahim kajiangayapembelajarandalamkalanganpelajarprogramijazahsarjanamudasainssertapendidikanfizikuniversititeknologimalaysia
AT mohamadassaadah kajiangayapembelajarandalamkalanganpelajarprogramijazahsarjanamudasainssertapendidikanfizikuniversititeknologimalaysia