Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf |
_version_ | 1796854835201441792 |
---|---|
author | Sulaiman, Seth Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi |
author_facet | Sulaiman, Seth Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi |
author_sort | Sulaiman, Seth |
collection | ePrints |
description | Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada lapan aspek iaitu motivasi, pengurusan masa, membaca, membuat nota, mendengar, mengingat, berkumpulan dan menghadapi peperiksaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 70 orang responden. Statistik diskriptif dan inferens telah digunakan dalam analisis data. Hasil daripada dapatan kajian mendapati tahap keberkesanan amalan teknik belajar pelajar-pelajar berada pada tahap sederhana berkesan. Manakala tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan teknik belajar dengan pencapaian akademik. Selain itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar cemerlang, sederhana dan lemah. |
first_indexed | 2024-03-05T18:19:58Z |
format | Article |
id | utm.eprints-11209 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:19:58Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-112092017-09-27T01:42:51Z http://eprints.utm.my/11209/ Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Sulaiman, Seth Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada lapan aspek iaitu motivasi, pengurusan masa, membaca, membuat nota, mendengar, mengingat, berkumpulan dan menghadapi peperiksaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 70 orang responden. Statistik diskriptif dan inferens telah digunakan dalam analisis data. Hasil daripada dapatan kajian mendapati tahap keberkesanan amalan teknik belajar pelajar-pelajar berada pada tahap sederhana berkesan. Manakala tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan teknik belajar dengan pencapaian akademik. Selain itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar cemerlang, sederhana dan lemah. 2010-12-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Sulaiman, Seth and Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi (2010) Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-6. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Sulaiman, Seth Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title | Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full | Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr | Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed | Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title_short | Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan
(Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort | amalan teknik belajar dalam kalangan pelajar ijazah sarjana muda sains serta pendidikan fizik tahun 2 hingga 4 di fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf |
work_keys_str_mv | AT sulaimanseth amalanteknikbelajardalamkalanganpelajarijazahsarjanamudasainssertapendidikanfiziktahun2hingga4difakultipendidikanuniversititeknologimalaysia AT abdrashidmohdzulfahmi amalanteknikbelajardalamkalanganpelajarijazahsarjanamudasainssertapendidikanfiziktahun2hingga4difakultipendidikanuniversititeknologimalaysia |