Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman, Seth, Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
_version_ 1796854835201441792
author Sulaiman, Seth
Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi
author_facet Sulaiman, Seth
Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi
author_sort Sulaiman, Seth
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada lapan aspek iaitu motivasi, pengurusan masa, membaca, membuat nota, mendengar, mengingat, berkumpulan dan menghadapi peperiksaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 70 orang responden. Statistik diskriptif dan inferens telah digunakan dalam analisis data. Hasil daripada dapatan kajian mendapati tahap keberkesanan amalan teknik belajar pelajar-pelajar berada pada tahap sederhana berkesan. Manakala tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan teknik belajar dengan pencapaian akademik. Selain itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar cemerlang, sederhana dan lemah.
first_indexed 2024-03-05T18:19:58Z
format Article
id utm.eprints-11209
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:19:58Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-112092017-09-27T01:42:51Z http://eprints.utm.my/11209/ Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Sulaiman, Seth Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan mengenal pasti tahap keberkesanan amalan teknik belajar yang diamalkan oleh pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) di Fakulti Pendidikan UTM. Amalan teknik belajar dalam kajian ini ditumpukan kepada lapan aspek iaitu motivasi, pengurusan masa, membaca, membuat nota, mendengar, mengingat, berkumpulan dan menghadapi peperiksaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 70 orang responden. Statistik diskriptif dan inferens telah digunakan dalam analisis data. Hasil daripada dapatan kajian mendapati tahap keberkesanan amalan teknik belajar pelajar-pelajar berada pada tahap sederhana berkesan. Manakala tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan teknik belajar dengan pencapaian akademik. Selain itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara amalan teknik belajar pelajar cemerlang, sederhana dan lemah. 2010-12-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Sulaiman, Seth and Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi (2010) Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-6. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Sulaiman, Seth
Abd Rashid, Mohd Zul Fahmi
Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Amalan Teknik Belajar Dalam Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) Tahun 2 Hingga 4 Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort amalan teknik belajar dalam kalangan pelajar ijazah sarjana muda sains serta pendidikan fizik tahun 2 hingga 4 di fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11209/1/Amalan_Teknik_Belajar_Dalam_Kalangan_Pelajar_Ijazah_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan__Fizik__Tahun_2_Hingga_4_Di_Fakulti_Pendidikan%2C_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
work_keys_str_mv AT sulaimanseth amalanteknikbelajardalamkalanganpelajarijazahsarjanamudasainssertapendidikanfiziktahun2hingga4difakultipendidikanuniversititeknologimalaysia
AT abdrashidmohdzulfahmi amalanteknikbelajardalamkalanganpelajarijazahsarjanamudasainssertapendidikanfiziktahun2hingga4difakultipendidikanuniversititeknologimalaysia