Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan

Kajian deskriptif ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar Tingkatan Empat terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di Sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar, Perak. Objekt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Royo, Mohamad Abdillah, Abd Rahman, Zulzamri
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11602/1/
_version_ 1796854912896729088
author Royo, Mohamad Abdillah
Abd Rahman, Zulzamri
author_facet Royo, Mohamad Abdillah
Abd Rahman, Zulzamri
author_sort Royo, Mohamad Abdillah
collection ePrints
description Kajian deskriptif ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar Tingkatan Empat terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di Sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar, Perak. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap penyampaian pengajaran guru, penggunaan bahan bantu mengajar, interaksi guru-pelajar, aktiviti pembelajaran pelajar, dan penilaian yang dilakukan oleh guru. Sampel kajian ini terdiri daripada 30 responden dari satu kelas keseluruhan yang mengambil mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Terdapat dua bahagian dalam soal selidik yang disediakan di mana bahagian A merangkumi maklumat yang berkaitan dengan diri responden manakala bahagian B adalah berkaitan dengan persoalan kajian bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian yang dijalankan. Data-data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) for Windows versi 14.0 untuk mendapatkan nilai taburan kekerapan, peratusan dan min. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden pelajar tingkatan lima dari sekolah yang sama untuk melihat kebolehpercayaan item-item soal selidik. Hasilnya, didapati nilai alpha yang diperoleh 0.894 manakala piawaian bagi item alpha ialah 0.925. Pada keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan persepsi pelajarpelajar terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan adalah bersifat neutral. Ini menunjukkan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan belum sampai ke tahap yang memuaskan pada pandangan pelajar. Katakunci: bahasa Inggeris, pengajaran dan pembelajaran, Lukisan Kejuruteraan
first_indexed 2024-03-05T18:21:05Z
format Article
id utm.eprints-11602
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:05Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-116022010-12-22T11:50:40Z http://eprints.utm.my/11602/ Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Royo, Mohamad Abdillah Abd Rahman, Zulzamri L Education (General) Kajian deskriptif ini dijalankan untuk mengkaji persepsi pelajar Tingkatan Empat terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang dijalankan di Sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar, Perak. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap penyampaian pengajaran guru, penggunaan bahan bantu mengajar, interaksi guru-pelajar, aktiviti pembelajaran pelajar, dan penilaian yang dilakukan oleh guru. Sampel kajian ini terdiri daripada 30 responden dari satu kelas keseluruhan yang mengambil mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Terdapat dua bahagian dalam soal selidik yang disediakan di mana bahagian A merangkumi maklumat yang berkaitan dengan diri responden manakala bahagian B adalah berkaitan dengan persoalan kajian bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian yang dijalankan. Data-data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) for Windows versi 14.0 untuk mendapatkan nilai taburan kekerapan, peratusan dan min. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden pelajar tingkatan lima dari sekolah yang sama untuk melihat kebolehpercayaan item-item soal selidik. Hasilnya, didapati nilai alpha yang diperoleh 0.894 manakala piawaian bagi item alpha ialah 0.925. Pada keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan persepsi pelajarpelajar terhadap penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan adalah bersifat neutral. Ini menunjukkan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Kejuruteraan belum sampai ke tahap yang memuaskan pada pandangan pelajar. Katakunci: bahasa Inggeris, pengajaran dan pembelajaran, Lukisan Kejuruteraan 2010-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11602/1/ Royo, Mohamad Abdillah and Abd Rahman, Zulzamri (2010) Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Royo, Mohamad Abdillah
Abd Rahman, Zulzamri
Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_full Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_fullStr Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_short Persepsi Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_sort persepsi pelajar tingkatan empat terhadap penggunaan bahasa inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan kejuruteraan
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11602/1/
work_keys_str_mv AT royomohamadabdillah persepsipelajartingkatanempatterhadappenggunaanbahasainggerisdalampengajarandanpembelajaranlukisankejuruteraan
AT abdrahmanzulzamri persepsipelajartingkatanempatterhadappenggunaanbahasainggerisdalampengajarandanpembelajaranlukisankejuruteraan