Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT, dan SPP), Fakulti Pendidikan, UTM dan mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar semasa menggunakan e-pembelajaran....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan, Krishnan, Janarthini
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11779/1/Faktor.pdf
_version_ 1796854944537509888
author Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan
Krishnan, Janarthini
author_facet Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan
Krishnan, Janarthini
author_sort Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan
collection ePrints
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT, dan SPP), Fakulti Pendidikan, UTM dan mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar semasa menggunakan e-pembelajaran. Seramai 79 responden dipilih daripada pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT, dan SPP) Fakulti Pendidikan, UTM untuk tujuan kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah terdiri daripada satu set soal selidik yang mengandungi 36 item soalan dan menggunakan skala Likert. Dalam kajian rintis, nilai alpha yang diperolehi adalah 0.889. Faktor pengajar dan faktor kandungan kursus berada pada tahap yang tinggi manakala faktor persekitaran pembelajaran, faktor peralatan pembelajaran dan proses pembelajaran berada pada tahap sederhana. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa kebanyakkan pelajar menggunakan e-pembelajaran disebabkan oleh kandungan kursus yang disediakan adalah sesuai, bersistematik dan juga membantu pelajar dalam kerja mereka (tugasan, kuiz, ujian dan lain-lain).
first_indexed 2024-03-05T18:21:32Z
format Article
id utm.eprints-11779
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:32Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-117792017-02-08T04:14:39Z http://eprints.utm.my/11779/ Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan Krishnan, Janarthini L Education (General) Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT, dan SPP), Fakulti Pendidikan, UTM dan mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar semasa menggunakan e-pembelajaran. Seramai 79 responden dipilih daripada pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT, dan SPP) Fakulti Pendidikan, UTM untuk tujuan kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah terdiri daripada satu set soal selidik yang mengandungi 36 item soalan dan menggunakan skala Likert. Dalam kajian rintis, nilai alpha yang diperolehi adalah 0.889. Faktor pengajar dan faktor kandungan kursus berada pada tahap yang tinggi manakala faktor persekitaran pembelajaran, faktor peralatan pembelajaran dan proses pembelajaran berada pada tahap sederhana. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa kebanyakkan pelajar menggunakan e-pembelajaran disebabkan oleh kandungan kursus yang disediakan adalah sesuai, bersistematik dan juga membantu pelajar dalam kerja mereka (tugasan, kuiz, ujian dan lain-lain). 2011-01-17 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11779/1/Faktor.pdf Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan and Krishnan, Janarthini (2011) Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohamad Said , Mohd Nihra Haruzuan
Krishnan, Janarthini
Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir Jabatan Multimedia (SPK, SPT,dan SPP) Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi penggunaan e pembelajaran di kalangan pelajar tahun akhir jabatan multimedia spk spt dan spp fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11779/1/Faktor.pdf
work_keys_str_mv AT mohamadsaidmohdnihraharuzuan faktorfaktoryangmempengaruhipenggunaanepembelajarandikalanganpelajartahunakhirjabatanmultimediaspksptdansppfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia
AT krishnanjanarthini faktorfaktoryangmempengaruhipenggunaanepembelajarandikalanganpelajartahunakhirjabatanmultimediaspksptdansppfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia