Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah

Tujuan projek ini ialah untuk membangunkan dan merekabentuk sebuah perisian pendidikan bagi matapelajaran sains sekolah rendah yang menggunakan strategi pembelajaran yang berasaskan model Konstruktivisme Lima Fasa Needham yang mengandungi fasa orientasi, fasa pencetusan idea, fasa penstrukturan semu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim , Mohd Ali, Abu Bakar, Mohamad Syazwan
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11806/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktivisme_Needham_Lima_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf
_version_ 1796854949438554112
author Ibrahim , Mohd Ali
Abu Bakar, Mohamad Syazwan
author_facet Ibrahim , Mohd Ali
Abu Bakar, Mohamad Syazwan
author_sort Ibrahim , Mohd Ali
collection ePrints
description Tujuan projek ini ialah untuk membangunkan dan merekabentuk sebuah perisian pendidikan bagi matapelajaran sains sekolah rendah yang menggunakan strategi pembelajaran yang berasaskan model Konstruktivisme Lima Fasa Needham yang mengandungi fasa orientasi, fasa pencetusan idea, fasa penstrukturan semula idea, fasa aplikasi idea dan fasa refleksi. Selain itu, proses pembangunan perisian ini juga berpandukan kepada model rekabentuk sistem instruksi iaitu model ADDIE yang terdiri daripada fasa-fasa Analisis, Rekabentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian perisian Microsoft PowerPoint 2003 digunakan sebagai perisian utama selain daripada perisian tambahan yang turut membantu iaitu Adobe Photoshop 7.0. Topik yang dipilih untuk projek ini ialah Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah. Penilaian formatif telah dilaksanakan di kalangan rakan-rakan dan pensyarah pembimbing yang mempunyai kemahiran dan pengalaman dalam pembangunan perisian manakala penilaian sumatif juga telah dilakukan di kalangan sepuluh orang guru sains yang dipilih berdasarkan pengalaman mereka dalam bidang sains. Keputusan penilaian menunjukkan bahawa perisian tersebut memuaskan dari segi isi kandungan, aktiviti, rekabentuk dan penggunaannya.
first_indexed 2024-03-05T18:21:37Z
format Article
id utm.eprints-11806
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:37Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-118062011-01-18T03:00:43Z http://eprints.utm.my/11806/ Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah Ibrahim , Mohd Ali Abu Bakar, Mohamad Syazwan L Education (General) Tujuan projek ini ialah untuk membangunkan dan merekabentuk sebuah perisian pendidikan bagi matapelajaran sains sekolah rendah yang menggunakan strategi pembelajaran yang berasaskan model Konstruktivisme Lima Fasa Needham yang mengandungi fasa orientasi, fasa pencetusan idea, fasa penstrukturan semula idea, fasa aplikasi idea dan fasa refleksi. Selain itu, proses pembangunan perisian ini juga berpandukan kepada model rekabentuk sistem instruksi iaitu model ADDIE yang terdiri daripada fasa-fasa Analisis, Rekabentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian perisian Microsoft PowerPoint 2003 digunakan sebagai perisian utama selain daripada perisian tambahan yang turut membantu iaitu Adobe Photoshop 7.0. Topik yang dipilih untuk projek ini ialah Keelektrikan Dalam Matapelajaran Sains Sekolah Rendah. Penilaian formatif telah dilaksanakan di kalangan rakan-rakan dan pensyarah pembimbing yang mempunyai kemahiran dan pengalaman dalam pembangunan perisian manakala penilaian sumatif juga telah dilakukan di kalangan sepuluh orang guru sains yang dipilih berdasarkan pengalaman mereka dalam bidang sains. Keputusan penilaian menunjukkan bahawa perisian tersebut memuaskan dari segi isi kandungan, aktiviti, rekabentuk dan penggunaannya. 2011-01-18 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11806/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktivisme_Needham_Lima_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf Ibrahim , Mohd Ali and Abu Bakar, Mohamad Syazwan (2011) Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah. UNSPECIFIED . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Ibrahim , Mohd Ali
Abu Bakar, Mohamad Syazwan
Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title_full Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title_fullStr Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title_full_unstemmed Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title_short Pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme Needham lima fasa bagi tajuk Keelektrikan dalam matapelajaran Sains sekolah rendah
title_sort pembangunan perisian pengajaran berasaskan model konstruktivisme needham lima fasa bagi tajuk keelektrikan dalam matapelajaran sains sekolah rendah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11806/1/Pembangunan_Perisian_Pengajaran_Berasaskan_Model_Konstruktivisme_Needham_Lima_Fasa_Bagi_Tajuk_Keelektrikan_Dalam_Matapelajaran_Sains_Sekolah_Rendah.pdf
work_keys_str_mv AT ibrahimmohdali pembangunanperisianpengajaranberasaskanmodelkonstruktivismeneedhamlimafasabagitajukkeelektrikandalammatapelajaransainssekolahrendah
AT abubakarmohamadsyazwan pembangunanperisianpengajaranberasaskanmodelkonstruktivismeneedhamlimafasabagitajukkeelektrikandalammatapelajaransainssekolahrendah