Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik
Salah satu daripada objektif kurikulum sains KBSM ialah menghargai kepentingan dan keindahan sains. Untuk mencapai matlamat tersebut, unsur sejarah perlu diperkenalkan kepada pelajar-pelajar. Kajian ini dibuat untuk mendedahkan unsur sejarah dalam pembelajaran sains. Perbincangan ditumpukan kepada...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/11856/1/Penerapan_Unsur_Sejarah_Dalam_Proses_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Sains_KBSM_Bagi_Topik_Optik.pdf |
_version_ | 1796854958835892224 |
---|---|
author | Kailani, Ismail Shapiai, Abdul Hadi |
author_facet | Kailani, Ismail Shapiai, Abdul Hadi |
author_sort | Kailani, Ismail |
collection | ePrints |
description | Salah satu daripada objektif kurikulum sains KBSM ialah menghargai kepentingan dan keindahan sains. Untuk mencapai matlamat tersebut, unsur sejarah perlu diperkenalkan
kepada pelajar-pelajar. Kajian ini dibuat untuk mendedahkan unsur sejarah dalam pembelajaran
sains. Perbincangan ditumpukan kepada topik optik iaitu Cahaya, Warna dan Penglihatan dalam
sains KBSM disamping sejarah penemuan dan perkembangan penggunaannya yang digunakan
dalam topik ini. Perbincangan lebih ditumpukan kepada kepelbagaian kaedah penemuan kamera
lubang pin dalam optik yang telah digunakan oleh Ibnu al-Haitham, Leonardo da Vinci,
Giovanni Battista della Porta, Jan Vermeer dan Louis Dagueree. Ada di antara penemuan yang
dibincangkan boleh digunakan sebagai alternatif kepada kaedah yang digunakan kini namun
terdapat juga penemuan yang tidak sesuai dan lebih berfungsi untuk memberikan pendedahan
kepada pelajar tentang perkembangan pemikiran tokoh-tokoh sains terdahulu. |
first_indexed | 2024-03-05T18:21:45Z |
format | Article |
id | utm.eprints-11856 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:21:45Z |
publishDate | 2011 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-118562017-02-08T04:14:38Z http://eprints.utm.my/11856/ Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik Kailani, Ismail Shapiai, Abdul Hadi L Education (General) Salah satu daripada objektif kurikulum sains KBSM ialah menghargai kepentingan dan keindahan sains. Untuk mencapai matlamat tersebut, unsur sejarah perlu diperkenalkan kepada pelajar-pelajar. Kajian ini dibuat untuk mendedahkan unsur sejarah dalam pembelajaran sains. Perbincangan ditumpukan kepada topik optik iaitu Cahaya, Warna dan Penglihatan dalam sains KBSM disamping sejarah penemuan dan perkembangan penggunaannya yang digunakan dalam topik ini. Perbincangan lebih ditumpukan kepada kepelbagaian kaedah penemuan kamera lubang pin dalam optik yang telah digunakan oleh Ibnu al-Haitham, Leonardo da Vinci, Giovanni Battista della Porta, Jan Vermeer dan Louis Dagueree. Ada di antara penemuan yang dibincangkan boleh digunakan sebagai alternatif kepada kaedah yang digunakan kini namun terdapat juga penemuan yang tidak sesuai dan lebih berfungsi untuk memberikan pendedahan kepada pelajar tentang perkembangan pemikiran tokoh-tokoh sains terdahulu. 2011-01-20 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11856/1/Penerapan_Unsur_Sejarah_Dalam_Proses_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Sains_KBSM_Bagi_Topik_Optik.pdf Kailani, Ismail and Shapiai, Abdul Hadi (2011) Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-7. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Kailani, Ismail Shapiai, Abdul Hadi Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title | Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title_full | Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title_fullStr | Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title_full_unstemmed | Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title_short | Penerapan Unsur Sejarah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Sains KBSM Bagi Topik Optik |
title_sort | penerapan unsur sejarah dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains kbsm bagi topik optik |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/11856/1/Penerapan_Unsur_Sejarah_Dalam_Proses_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Sains_KBSM_Bagi_Topik_Optik.pdf |
work_keys_str_mv | AT kailaniismail penerapanunsursejarahdalamprosespengajarandanpembelajaransainskbsmbagitopikoptik AT shapiaiabdulhadi penerapanunsursejarahdalamprosespengajarandanpembelajaransainskbsmbagitopikoptik |