Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini dilakukan bagi mengenalpasti pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Satu kajian berbentuk tinjauan berdasarkan kaedah deskriptif telah dilakukan untuk melihat kaedah dalam melaksanakan kemahiran generik serta kekangan yang...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Latif , Adibah, Aman, Siti Khairun Nisa
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11876/1/Pelaksanaan_Kemahiran_Generik_Dalam_Kalangan_Pensyarah_Fakulti_Pendidikan.pdf
_version_ 1796854962739740672
author Abdul Latif , Adibah
Aman, Siti Khairun Nisa
author_facet Abdul Latif , Adibah
Aman, Siti Khairun Nisa
author_sort Abdul Latif , Adibah
collection ePrints
description Kajian ini dilakukan bagi mengenalpasti pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Satu kajian berbentuk tinjauan berdasarkan kaedah deskriptif telah dilakukan untuk melihat kaedah dalam melaksanakan kemahiran generik serta kekangan yang dihadapi dalam melaksanakan kemahiran generik. Kajian ini juga dilakukan dengan melihat perbezaan kaedah pelaksanaan kemahiran generik antara jantina. Populasi kajian ini adalah seramai 73 orang pensyarah bagi lima jabatan yang berlainan. Pemilihan sampel secara rawak mudah dan seramai 52 orang pensyarah telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat kaedah pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah serta kekangan yang dihadapi oleh pensyarah dalam melaksanakan kemahiran generik. Bagi melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pelaksanaan kemahiran generik, analisis telah dilakukan dengan menggunakan t-test. Dapatan kajian menunjukkan kaedah pelaksanaan kemahiran generik yang mempunyai nilai min tertinggi iaitu dalam kemahiran bekerja secara kumpulan. Dalam kemahiran bekerja secara kumpulan, kaedah pelaksanaan paling banyak digunakan ialah kaedah perbincangan dalam ahli kumpulan. Analisis ujian-t juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah pelaksanaan kemahiran generik merentas jantina sekaligus menyokong hipotesis kajian ini.
first_indexed 2024-03-05T18:21:48Z
format Article
id utm.eprints-11876
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:48Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-118762017-02-08T04:14:37Z http://eprints.utm.my/11876/ Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Abdul Latif , Adibah Aman, Siti Khairun Nisa L Education (General) Kajian ini dilakukan bagi mengenalpasti pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Satu kajian berbentuk tinjauan berdasarkan kaedah deskriptif telah dilakukan untuk melihat kaedah dalam melaksanakan kemahiran generik serta kekangan yang dihadapi dalam melaksanakan kemahiran generik. Kajian ini juga dilakukan dengan melihat perbezaan kaedah pelaksanaan kemahiran generik antara jantina. Populasi kajian ini adalah seramai 73 orang pensyarah bagi lima jabatan yang berlainan. Pemilihan sampel secara rawak mudah dan seramai 52 orang pensyarah telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat kaedah pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah serta kekangan yang dihadapi oleh pensyarah dalam melaksanakan kemahiran generik. Bagi melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pelaksanaan kemahiran generik, analisis telah dilakukan dengan menggunakan t-test. Dapatan kajian menunjukkan kaedah pelaksanaan kemahiran generik yang mempunyai nilai min tertinggi iaitu dalam kemahiran bekerja secara kumpulan. Dalam kemahiran bekerja secara kumpulan, kaedah pelaksanaan paling banyak digunakan ialah kaedah perbincangan dalam ahli kumpulan. Analisis ujian-t juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah pelaksanaan kemahiran generik merentas jantina sekaligus menyokong hipotesis kajian ini. 2011-01-24 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11876/1/Pelaksanaan_Kemahiran_Generik_Dalam_Kalangan_Pensyarah_Fakulti_Pendidikan.pdf Abdul Latif , Adibah and Aman, Siti Khairun Nisa (2011) Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Latif , Adibah
Aman, Siti Khairun Nisa
Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Pelaksanaan Kemahiran Generik Dalam Kalangan Pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort pelaksanaan kemahiran generik dalam kalangan pensyarah fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11876/1/Pelaksanaan_Kemahiran_Generik_Dalam_Kalangan_Pensyarah_Fakulti_Pendidikan.pdf
work_keys_str_mv AT abdullatifadibah pelaksanaankemahirangenerikdalamkalanganpensyarahfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia
AT amansitikhairunnisa pelaksanaankemahirangenerikdalamkalanganpensyarahfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia