Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini adalah berkaitan tentang penilaian kurikulum program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Fizik (SPF) dan Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Kimia (SPC). Kajian ini melibatkan seramai 122 orang responden yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga tahun akhir di Fakulti Pendidikan, Un...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Mohini, Mod Nor, Suhaila
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11883/1/Kajian_Penilaian_Kurikulum_Pendidikan_Fizik_Dan_Kimia_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
_version_ 1796854963951894528
author Mohamed, Mohini
Mod Nor, Suhaila
author_facet Mohamed, Mohini
Mod Nor, Suhaila
author_sort Mohamed, Mohini
collection ePrints
description Kajian ini adalah berkaitan tentang penilaian kurikulum program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Fizik (SPF) dan Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Kimia (SPC). Kajian ini melibatkan seramai 122 orang responden yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga tahun akhir di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrument soal selidik dengan skala lima mata bagi mengukur empat kategori model KIPP iaitu Konteks, Input, Proses dan Produk. Empat aspek yang dinilai iaitu program, kandungan pelajaran, pengajaran dan pembelajaran dan kepuasan pelajar. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.96. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim dan peratus telah digunakan untuk menganalisi data. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian “Statistical Package for the Social Science” (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan kategori program (min 3.84, SL=0.79) berada pada tahap memuaskan. Kategori yang kedua adalah kategori kandungan pelajaran (min 3.74, SL=0.83), diikuti ketiga ialah kategori pengajaran dan pembelajaran (min 3.68, SL=0.89), keempat ialah kategori kepuasan pelajar (min 3.75, SL=0.84). Keseluruhannya tahap penilaian kurikulum program SPF dan SPC di UTM berada pada tahap memuaskan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat juga beberapa aspek yang kurang memuaskan dan perlu di tangani. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk memperbaiki perkhidmatan dan meningkatkan lagi kepuasan pelajar terhadap program yang diambil.
first_indexed 2024-03-05T18:21:49Z
format Article
id utm.eprints-11883
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:49Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-118832017-02-08T04:14:37Z http://eprints.utm.my/11883/ Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia Mohamed, Mohini Mod Nor, Suhaila L Education (General) Kajian ini adalah berkaitan tentang penilaian kurikulum program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Fizik (SPF) dan Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan Kimia (SPC). Kajian ini melibatkan seramai 122 orang responden yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga tahun akhir di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrument soal selidik dengan skala lima mata bagi mengukur empat kategori model KIPP iaitu Konteks, Input, Proses dan Produk. Empat aspek yang dinilai iaitu program, kandungan pelajaran, pengajaran dan pembelajaran dan kepuasan pelajar. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.96. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim dan peratus telah digunakan untuk menganalisi data. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian “Statistical Package for the Social Science” (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan kategori program (min 3.84, SL=0.79) berada pada tahap memuaskan. Kategori yang kedua adalah kategori kandungan pelajaran (min 3.74, SL=0.83), diikuti ketiga ialah kategori pengajaran dan pembelajaran (min 3.68, SL=0.89), keempat ialah kategori kepuasan pelajar (min 3.75, SL=0.84). Keseluruhannya tahap penilaian kurikulum program SPF dan SPC di UTM berada pada tahap memuaskan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat juga beberapa aspek yang kurang memuaskan dan perlu di tangani. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk memperbaiki perkhidmatan dan meningkatkan lagi kepuasan pelajar terhadap program yang diambil. 2011-01-25 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11883/1/Kajian_Penilaian_Kurikulum_Pendidikan_Fizik_Dan_Kimia_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Mohamed, Mohini and Mod Nor, Suhaila (2011) Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohamed, Mohini
Mod Nor, Suhaila
Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title_full Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title_short Kajian penilaian kurikulum pendidikan Fizik dan Kimia Universiti Teknologi Malaysia
title_sort kajian penilaian kurikulum pendidikan fizik dan kimia universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11883/1/Kajian_Penilaian_Kurikulum_Pendidikan_Fizik_Dan_Kimia_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
work_keys_str_mv AT mohamedmohini kajianpenilaiankurikulumpendidikanfizikdankimiauniversititeknologimalaysia
AT modnorsuhaila kajianpenilaiankurikulumpendidikanfizikdankimiauniversititeknologimalaysia