Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola kecerdasan pelbagai, perbezaan antara jenis kecenderungan kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar berbeza kursus pengajian, tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer, hubungan antara tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkompute...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tasir, Zaidatun, Soh, Bee Gek
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11886/1/Kajian_Terhadap_Pembelajaran_Perisian_Grafik_Berkomputer_Di_Kalangan_Pelajar_Universiti_Dan_Kaitannya_Dengan_Kecerdasan_Pelbagai.pdf
_version_ 1796854964561117184
author Tasir, Zaidatun
Soh, Bee Gek
author_facet Tasir, Zaidatun
Soh, Bee Gek
author_sort Tasir, Zaidatun
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola kecerdasan pelbagai, perbezaan antara jenis kecenderungan kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar berbeza kursus pengajian, tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer, hubungan antara tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan kecerdasan pelbagai dan jenis kecerdasan pelbagai bagi pelajar yang menguasai lebih kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Sampel kajian ini terdiri daripada 130 orang pelajar yang mengambil kursus Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik/ Sains/ Kemahiran Hidup) di bawah Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG). Pengumpulan data adalah melalui satu set soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu set senarai semak Kecerdasan Pelbagai MICA (Multiple Intelligences Checklist for Adult) McGrath dan Noble (1995) dan soal selidik tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer Adobe Photoshop yang menggunakan Likert 4 mata. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pelajar memiliki kecerdasan existential. Tidak wujud perbezaan yang signifikan antara jenis kecenderungan kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar yang berbeza kursus pengajian pada ? = 0.05. Min tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer di kalangan pelajar ialah 2.74 iaitu sederhana tinggi. Wujud hubungan yang signifikan tetapi sederhana dan lemah antara tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan kelapanlapan kecerdasan pelbagai kecuali kecerdasan muzik. Pelajar yang memiliki kecerdasan existential adalah lebih mahir dalam pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan min 2.92 berbanding dengan kecerdasan lain. Secara keseluruhan, dapatan kajian ini menunjukkan Kecerdasan Pelbagai memainkan peranan yang penting dalam pembelajaran di kalangan pelajar pendidikan tinggi.
first_indexed 2024-03-05T18:21:50Z
format Article
id utm.eprints-11886
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:50Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-118862017-10-08T03:25:16Z http://eprints.utm.my/11886/ Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai Tasir, Zaidatun Soh, Bee Gek L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola kecerdasan pelbagai, perbezaan antara jenis kecenderungan kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar berbeza kursus pengajian, tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer, hubungan antara tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan kecerdasan pelbagai dan jenis kecerdasan pelbagai bagi pelajar yang menguasai lebih kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Sampel kajian ini terdiri daripada 130 orang pelajar yang mengambil kursus Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik/ Sains/ Kemahiran Hidup) di bawah Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG). Pengumpulan data adalah melalui satu set soal selidik yang mengandungi dua bahagian iaitu set senarai semak Kecerdasan Pelbagai MICA (Multiple Intelligences Checklist for Adult) McGrath dan Noble (1995) dan soal selidik tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer Adobe Photoshop yang menggunakan Likert 4 mata. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pelajar memiliki kecerdasan existential. Tidak wujud perbezaan yang signifikan antara jenis kecenderungan kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar yang berbeza kursus pengajian pada ? = 0.05. Min tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer di kalangan pelajar ialah 2.74 iaitu sederhana tinggi. Wujud hubungan yang signifikan tetapi sederhana dan lemah antara tahap kemahiran pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan kelapanlapan kecerdasan pelbagai kecuali kecerdasan muzik. Pelajar yang memiliki kecerdasan existential adalah lebih mahir dalam pembelajaran perisian Grafik Berkomputer dengan min 2.92 berbanding dengan kecerdasan lain. Secara keseluruhan, dapatan kajian ini menunjukkan Kecerdasan Pelbagai memainkan peranan yang penting dalam pembelajaran di kalangan pelajar pendidikan tinggi. 2011-01-25 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11886/1/Kajian_Terhadap_Pembelajaran_Perisian_Grafik_Berkomputer_Di_Kalangan_Pelajar_Universiti_Dan_Kaitannya_Dengan_Kecerdasan_Pelbagai.pdf Tasir, Zaidatun and Soh, Bee Gek (2011) Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Tasir, Zaidatun
Soh, Bee Gek
Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title_full Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title_fullStr Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title_full_unstemmed Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title_short Kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
title_sort kajian terhadap pembelajaran perisian grafik berkomputer di kalangan pelajar universiti dan kaitannya dengan kecerdasan pelbagai
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11886/1/Kajian_Terhadap_Pembelajaran_Perisian_Grafik_Berkomputer_Di_Kalangan_Pelajar_Universiti_Dan_Kaitannya_Dengan_Kecerdasan_Pelbagai.pdf
work_keys_str_mv AT tasirzaidatun kajianterhadappembelajaranperisiangrafikberkomputerdikalanganpelajaruniversitidankaitannyadengankecerdasanpelbagai
AT sohbeegek kajianterhadappembelajaranperisiangrafikberkomputerdikalanganpelajaruniversitidankaitannyadengankecerdasanpelbagai