Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik

Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga program Pendidikan Fizik telah mendapat perhatian penyelidik dengan jantina dan program pengajian adalah pembolehubah bersandar yang dikaji. Dalam konteks kajian ini, tiga aspek dalam kemahiran dikaji iaitu menggunakan dan menge...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noordin, Shaharom, Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11932/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Manipulatif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Tiga_Pendidikan_Fizik.pdf
_version_ 1796854974132518912
author Noordin, Shaharom
Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal
author_facet Noordin, Shaharom
Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal
author_sort Noordin, Shaharom
collection ePrints
description Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga program Pendidikan Fizik telah mendapat perhatian penyelidik dengan jantina dan program pengajian adalah pembolehubah bersandar yang dikaji. Dalam konteks kajian ini, tiga aspek dalam kemahiran dikaji iaitu menggunakan dan mengendalikan radas Fizik, melakar radas Fizik dan menyimpan radas Fizik. 30 responden terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan daripada program Pendidikan Fizik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kefahaman pelajar dalam kemahiran manipulatif ini dinamakan Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Manipulatif. Ia mengandungi 40 item berbentuk soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ? = .69 . Analsis statistik deskriptif dalam bentuk min dan sisihan lazim telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya tahap kefahaman kemahiran manipulatif pelajar adalah pada tahap baik. Dapatan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan kefahaman kemahiran manipulatif merentas jantina dan program pengajian di mana kedua-duanya berada pada tahap baik. Manakala tahap kefahaman menggunakan dan mengendalikan radas Fizik dan melakar radas Fizik adalah pada tahap baik, dan tahap kefahaman menyimpan radas Fizik pada tahap sederhana. Hasil kajian ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada pihakpihak tertentu bagi meningkatkan tahap kefahaman kemahiran manipulatif pelajar dalam amali Fizik.
first_indexed 2024-03-05T18:21:58Z
format Article
id utm.eprints-11932
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:21:58Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-119322011-01-31T16:52:49Z http://eprints.utm.my/11932/ Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik Noordin, Shaharom Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal L Education (General) Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga program Pendidikan Fizik telah mendapat perhatian penyelidik dengan jantina dan program pengajian adalah pembolehubah bersandar yang dikaji. Dalam konteks kajian ini, tiga aspek dalam kemahiran dikaji iaitu menggunakan dan mengendalikan radas Fizik, melakar radas Fizik dan menyimpan radas Fizik. 30 responden terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan daripada program Pendidikan Fizik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kefahaman pelajar dalam kemahiran manipulatif ini dinamakan Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Manipulatif. Ia mengandungi 40 item berbentuk soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ? = .69 . Analsis statistik deskriptif dalam bentuk min dan sisihan lazim telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhannya tahap kefahaman kemahiran manipulatif pelajar adalah pada tahap baik. Dapatan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan kefahaman kemahiran manipulatif merentas jantina dan program pengajian di mana kedua-duanya berada pada tahap baik. Manakala tahap kefahaman menggunakan dan mengendalikan radas Fizik dan melakar radas Fizik adalah pada tahap baik, dan tahap kefahaman menyimpan radas Fizik pada tahap sederhana. Hasil kajian ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada pihakpihak tertentu bagi meningkatkan tahap kefahaman kemahiran manipulatif pelajar dalam amali Fizik. 2011-02-01 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11932/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Manipulatif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Tiga_Pendidikan_Fizik.pdf Noordin, Shaharom and Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal (2011) Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik. UNSPECIFIED . pp. 1-10. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Noordin, Shaharom
Ab. Aziz, Mohd Hairul Akmal
Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title_full Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title_fullStr Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title_full_unstemmed Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title_short Tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga Pendidikan Fizik
title_sort tahap kefahaman kemahiran manipulatif dalam kalangan pelajar tahun tiga pendidikan fizik
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11932/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Manipulatif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Tiga_Pendidikan_Fizik.pdf
work_keys_str_mv AT noordinshaharom tahapkefahamankemahiranmanipulatifdalamkalanganpelajartahuntigapendidikanfizik
AT abazizmohdhairulakmal tahapkefahamankemahiranmanipulatifdalamkalanganpelajartahuntigapendidikanfizik