Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif. Kajian tertumpu kepada 3 aspek, iaitu persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif, faktor dominan yang mendorong pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zaid, Norasykin, Ariff, Nurulhidayah
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/12019/1/Pengaplikasian_Pendekatan_Pembelajaran_Aktif_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
_version_ 1796855000122523648
author Mohd Zaid, Norasykin
Ariff, Nurulhidayah
author_facet Mohd Zaid, Norasykin
Ariff, Nurulhidayah
author_sort Mohd Zaid, Norasykin
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif. Kajian tertumpu kepada 3 aspek, iaitu persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif, faktor dominan yang mendorong pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran dan kelebihan pembelajaran aktif menurut pandangan pelajar. Seramai 71 orang pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan daripada program pengajian SPK, SPP dan SPT telah menjadi responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang mengandungi 30 item, dibina berasaskan skala pemeringkatan Likert. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik ini ialah 0.96 dan data mentah yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan SPSS for Windows Version 11.5. Dapatan kajian menunjukkan tahap persepsi pelajar terhadap pendekatan pembelajaran aktif dalam sesi P&P adalah tinggi dengan nilai min 4.01. Hasil kajian juga menunjukkan antara faktor utama yang mendorong pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran aktif adalah faktor interaksi dan komunikasi yang baik antara rakan-rakan. Selain itu, hasil kajian turut menunjukkan kelebihan utama pembelajaran aktif menurut pandangan pelajar ialah dapat memperbaiki kemahiran komunikasi dalam diri mereka. Secara keseluruhannya, penerimaan pelajar terhadap pembelajaran aktif adalah positif.
first_indexed 2024-03-05T18:22:13Z
format Article
id utm.eprints-12019
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:22:13Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling utm.eprints-120192017-02-08T04:14:27Z http://eprints.utm.my/12019/ Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Mohd Zaid, Norasykin Ariff, Nurulhidayah L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif. Kajian tertumpu kepada 3 aspek, iaitu persepsi pelajar terhadap pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif, faktor dominan yang mendorong pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran dan kelebihan pembelajaran aktif menurut pandangan pelajar. Seramai 71 orang pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan daripada program pengajian SPK, SPP dan SPT telah menjadi responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang mengandungi 30 item, dibina berasaskan skala pemeringkatan Likert. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik ini ialah 0.96 dan data mentah yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan SPSS for Windows Version 11.5. Dapatan kajian menunjukkan tahap persepsi pelajar terhadap pendekatan pembelajaran aktif dalam sesi P&P adalah tinggi dengan nilai min 4.01. Hasil kajian juga menunjukkan antara faktor utama yang mendorong pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran aktif adalah faktor interaksi dan komunikasi yang baik antara rakan-rakan. Selain itu, hasil kajian turut menunjukkan kelebihan utama pembelajaran aktif menurut pandangan pelajar ialah dapat memperbaiki kemahiran komunikasi dalam diri mereka. Secara keseluruhannya, penerimaan pelajar terhadap pembelajaran aktif adalah positif. 2011-02-16 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/12019/1/Pengaplikasian_Pendekatan_Pembelajaran_Aktif_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Mohd Zaid, Norasykin and Ariff, Nurulhidayah (2011) Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Zaid, Norasykin
Ariff, Nurulhidayah
Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title_full Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title_fullStr Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title_full_unstemmed Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title_short Pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
title_sort pengaplikasian pendekatan pembelajaran aktif di kalangan pelajar tahun akhir fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/12019/1/Pengaplikasian_Pendekatan_Pembelajaran_Aktif_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
work_keys_str_mv AT mohdzaidnorasykin pengaplikasianpendekatanpembelajaranaktifdikalanganpelajartahunakhirfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia
AT ariffnurulhidayah pengaplikasianpendekatanpembelajaranaktifdikalanganpelajartahunakhirfakultipendidikanuniversititeknologimalaysia