Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan
Kajian diskriptif ini bertujuan untuk meninjau kesediaan penggunaan e-learning dari segi tahap pengetahuan, aspek sikap dan tahap motivasi di kalangan 61 orang pelajar tahun kedua yang mengambil kursus Sarjana Muda Sains, Komputer serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia....
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UTM
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/12147/3/NoraffandyYahaya2011_KesediaanPenggunaanE-LearningdiKalanganPelajar.pdf |
_version_ | 1796855021993721856 |
---|---|
author | Yahaya, Noraffandy Ling, Ning Ning |
author_facet | Yahaya, Noraffandy Ling, Ning Ning |
author_sort | Yahaya, Noraffandy |
collection | ePrints |
description | Kajian diskriptif ini bertujuan untuk meninjau kesediaan penggunaan e-learning dari segi tahap pengetahuan, aspek sikap dan tahap motivasi di kalangan 61 orang pelajar tahun kedua yang mengambil kursus Sarjana Muda Sains, Komputer serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang diubahsuai daripada Muhammed Fauzi et al. (2004) dan Italo et al. (2004). Keputusan kajian ini dianalisis menggunakan perisian komputer SPSS. Untuk ketiga-tiga aspek dalam kajian ini iaitu tahap pengetahuan, sikap dan tahap motivasi pelajar terhadap penggunaan elearning, kebolehpercayaan, a ialah 0.850. Statistik diskriptif digunakan dalam kajian ini untuk melihat frekuensi, peratusan dan min. Keputusan kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar tahun kedua yang dikaji mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi terhadap kesediaan dalam penggunaan e-learning dengan min sebanyak 4.14 dan sikap pelajar terhadap kesediaan dalam penggunaan e-learning adalah positif dengan min sebanyak 3.67 tetapi tahap motivasi pelajar adalah pada tahap yang sederhana iaitu dengan min sebanyak 3.38. Kajian ini memberi gambaran yang lebih jelas kepada pihak pengurusan e-learning tentang kesediaan dan tahap penggunaan e-learning oleh pelajar-pelajar fakulti pendidikan dalam jurusan Sains, Komputer serta Pendidikan. Selain itu, kajian ini juga memberi maklumat kepada pihak Universiti untuk lebih peka kepada isu yang diketengahkan dalam kajian ini serta memberi cadangan dan maklumbalas kepada CTL. |
first_indexed | 2024-03-05T18:22:32Z |
format | Article |
id | utm.eprints-12147 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:22:32Z |
publishDate | 2011 |
publisher | UTM |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-121472015-06-11T02:13:14Z http://eprints.utm.my/12147/ Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan Yahaya, Noraffandy Ling, Ning Ning L Education (General) Kajian diskriptif ini bertujuan untuk meninjau kesediaan penggunaan e-learning dari segi tahap pengetahuan, aspek sikap dan tahap motivasi di kalangan 61 orang pelajar tahun kedua yang mengambil kursus Sarjana Muda Sains, Komputer serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang diubahsuai daripada Muhammed Fauzi et al. (2004) dan Italo et al. (2004). Keputusan kajian ini dianalisis menggunakan perisian komputer SPSS. Untuk ketiga-tiga aspek dalam kajian ini iaitu tahap pengetahuan, sikap dan tahap motivasi pelajar terhadap penggunaan elearning, kebolehpercayaan, a ialah 0.850. Statistik diskriptif digunakan dalam kajian ini untuk melihat frekuensi, peratusan dan min. Keputusan kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar tahun kedua yang dikaji mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi terhadap kesediaan dalam penggunaan e-learning dengan min sebanyak 4.14 dan sikap pelajar terhadap kesediaan dalam penggunaan e-learning adalah positif dengan min sebanyak 3.67 tetapi tahap motivasi pelajar adalah pada tahap yang sederhana iaitu dengan min sebanyak 3.38. Kajian ini memberi gambaran yang lebih jelas kepada pihak pengurusan e-learning tentang kesediaan dan tahap penggunaan e-learning oleh pelajar-pelajar fakulti pendidikan dalam jurusan Sains, Komputer serta Pendidikan. Selain itu, kajian ini juga memberi maklumat kepada pihak Universiti untuk lebih peka kepada isu yang diketengahkan dalam kajian ini serta memberi cadangan dan maklumbalas kepada CTL. UTM 2011-03-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/12147/3/NoraffandyYahaya2011_KesediaanPenggunaanE-LearningdiKalanganPelajar.pdf Yahaya, Noraffandy and Ling, Ning Ning (2011) Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan. Jurnal of Educational Social Science, 1 . pp. 121-140. ISSN 2231-7333 |
spellingShingle | L Education (General) Yahaya, Noraffandy Ling, Ning Ning Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title | Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title_full | Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title_fullStr | Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title_full_unstemmed | Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title_short | Kesediaan penggunaan e-learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus Sarjana Muda Sains, Komputer Serta Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia - satu tinjauan |
title_sort | kesediaan penggunaan e learning di kalangan pelajar tahun kedua kursus sarjana muda sains komputer serta pendidikan fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia satu tinjauan |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/12147/3/NoraffandyYahaya2011_KesediaanPenggunaanE-LearningdiKalanganPelajar.pdf |
work_keys_str_mv | AT yahayanoraffandy kesediaanpenggunaanelearningdikalanganpelajartahunkeduakursussarjanamudasainskomputersertapendidikanfakultipendidikanuniversititeknologimalaysiasatutinjauan AT lingningning kesediaanpenggunaanelearningdikalanganpelajartahunkeduakursussarjanamudasainskomputersertapendidikanfakultipendidikanuniversititeknologimalaysiasatutinjauan |