Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik

Pendidikan merupakan sektor penyokong yang penting dalam perancangan kerajaan bagi menyediakan sumber manusia yang mernpunyai pelbagai keupayaan dalarn era ekonorni berasaskan pengetahuan. Kepentingan sektor pendidikan ini telah diterjemahkan ke bentuk perancangan dan perlaksanaan kurikulurn sistern...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abu, Mohd. Salleh, Tan, Wee Chuen
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/12252/1/MohdSallehAbu_MengeksploitasiPenggunaanTeknologiMaklumatdanKomunikasi_2001.pdf
_version_ 1796855042854092800
author Abu, Mohd. Salleh
Tan, Wee Chuen
author_facet Abu, Mohd. Salleh
Tan, Wee Chuen
author_sort Abu, Mohd. Salleh
collection ePrints
description Pendidikan merupakan sektor penyokong yang penting dalam perancangan kerajaan bagi menyediakan sumber manusia yang mernpunyai pelbagai keupayaan dalarn era ekonorni berasaskan pengetahuan. Kepentingan sektor pendidikan ini telah diterjemahkan ke bentuk perancangan dan perlaksanaan kurikulurn sistern pendidikan yang direka bentuk untuk melahirkan individu yang bukan sahaja berpengetahuan, menguasai kemahiran tertentu, berfikiran kritis dan analitis, cekap menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, irnaginatif dan kreatif serta mempunyai sifat ingin mencipta dan menghasilkan sesuatu rekaan baru. Berikutan dengan itu, proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusif yang mengoptimumkan penggunaan teknologi, khususnya Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Ini memberi peluang kepada semua individu menikmati pendidikan di sarnping rnengiktiraf kewujudan perbezaan individu dari segi keupayaan, gaya pembelajaran dan pelbagai kecerdasan (multiple intelligences). Fenomena yang dinyatakan ini merupakan sebahagian daripada reformasi komprehensif yang berlaku dalam sistem pendidikan negara yang perlu diterjemahkan ke dalam bentuk amalan proses P&P seharian, Bagaimanapun, di sebabkan oleh perbagai faktor penghalang dan kekangan, wujud perbezaan antara kurikulurn yang dirancang dengan amalan proses pengajaran dan pembelajaran sebenar (ketakserasian), khususnya dalarn bidang sains dan matematik. Seterunya, artikel mernbincangkan mengenai potensi mengeksploitasi kelebihan TMK dalam menangani beberapa masalah 'ketakserasian' ini dan beberapa cabaran berkaitan penggunaan TMK
first_indexed 2024-03-05T18:22:50Z
format Article
id utm.eprints-12252
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:22:50Z
publishDate 2001
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-122522017-11-01T04:17:48Z http://eprints.utm.my/12252/ Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik Abu, Mohd. Salleh Tan, Wee Chuen L Education (General) QA75 Electronic computers. Computer science Pendidikan merupakan sektor penyokong yang penting dalam perancangan kerajaan bagi menyediakan sumber manusia yang mernpunyai pelbagai keupayaan dalarn era ekonorni berasaskan pengetahuan. Kepentingan sektor pendidikan ini telah diterjemahkan ke bentuk perancangan dan perlaksanaan kurikulurn sistern pendidikan yang direka bentuk untuk melahirkan individu yang bukan sahaja berpengetahuan, menguasai kemahiran tertentu, berfikiran kritis dan analitis, cekap menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, irnaginatif dan kreatif serta mempunyai sifat ingin mencipta dan menghasilkan sesuatu rekaan baru. Berikutan dengan itu, proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusif yang mengoptimumkan penggunaan teknologi, khususnya Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Ini memberi peluang kepada semua individu menikmati pendidikan di sarnping rnengiktiraf kewujudan perbezaan individu dari segi keupayaan, gaya pembelajaran dan pelbagai kecerdasan (multiple intelligences). Fenomena yang dinyatakan ini merupakan sebahagian daripada reformasi komprehensif yang berlaku dalam sistem pendidikan negara yang perlu diterjemahkan ke dalam bentuk amalan proses P&P seharian, Bagaimanapun, di sebabkan oleh perbagai faktor penghalang dan kekangan, wujud perbezaan antara kurikulurn yang dirancang dengan amalan proses pengajaran dan pembelajaran sebenar (ketakserasian), khususnya dalarn bidang sains dan matematik. Seterunya, artikel mernbincangkan mengenai potensi mengeksploitasi kelebihan TMK dalam menangani beberapa masalah 'ketakserasian' ini dan beberapa cabaran berkaitan penggunaan TMK Penerbit UTM Press 2001-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/12252/1/MohdSallehAbu_MengeksploitasiPenggunaanTeknologiMaklumatdanKomunikasi_2001.pdf Abu, Mohd. Salleh and Tan, Wee Chuen (2001) Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 7 . pp. 100-108. ISSN 1394-1801
spellingShingle L Education (General)
QA75 Electronic computers. Computer science
Abu, Mohd. Salleh
Tan, Wee Chuen
Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title_full Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title_fullStr Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title_full_unstemmed Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title_short Mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
title_sort mengeksploitasi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam membantu menangani masalah pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
topic L Education (General)
QA75 Electronic computers. Computer science
url http://eprints.utm.my/12252/1/MohdSallehAbu_MengeksploitasiPenggunaanTeknologiMaklumatdanKomunikasi_2001.pdf
work_keys_str_mv AT abumohdsalleh mengeksploitasipenggunaanteknologimaklumatdankomunikasidalammembantumenanganimasalahpengajarandanpembelajaransainsdanmatematik
AT tanweechuen mengeksploitasipenggunaanteknologimaklumatdankomunikasidalammembantumenanganimasalahpengajarandanpembelajaransainsdanmatematik