Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi

Kemahiran sains meliputi pengetahuan dan pengamalan dalam kehidupan harian. Ini termasuk penggunaannya dalam membantu seseorang membuat keputusan. Kepada seseorang pelajar, kemahiran berfikir dalam sains dipanggil Kemahiran Kognilif Sainlifik. Persoalan yang ingin dijawab oelh artikel ini adakah pel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd Ghafar, Mohd. Najib
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 1999
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/12255/1/MohdNajibAbdulGhafar1999_KemahiranKognitifSainsdanPrestasiPelajar.pdf
_version_ 1796855043484286976
author Abd Ghafar, Mohd. Najib
author_facet Abd Ghafar, Mohd. Najib
author_sort Abd Ghafar, Mohd. Najib
collection ePrints
description Kemahiran sains meliputi pengetahuan dan pengamalan dalam kehidupan harian. Ini termasuk penggunaannya dalam membantu seseorang membuat keputusan. Kepada seseorang pelajar, kemahiran berfikir dalam sains dipanggil Kemahiran Kognilif Sainlifik. Persoalan yang ingin dijawab oelh artikel ini adakah pelajar menggunakan kemahiran lersebul dalam proses pembelajaran dan adakah pengamalan lersebul mempunyai hubungan dengan kaedah pengajaran di dalam bilik kuliah? Seramai 112 orang pelajar lerlibal dalam kajian yang terdiri dari ahli 4 buah fakulti di UTM. Data diperolehi menggunakan Ujian Kognitif Sains dan juga Soal Selidik Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran. .Kepurusan menunjukkan pelajar di institusi pendidikan tinggi lebih suka mengingat kembali fakta sains tanpa menggunakan kemahiran berfikir walaupun pensyarah lebih brsikap terbuka dengan menggalakkan pemikiran saintifik dalam pengajaranitya.
first_indexed 2024-03-05T18:22:50Z
format Article
id utm.eprints-12255
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:22:50Z
publishDate 1999
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-122552017-11-01T04:17:53Z http://eprints.utm.my/12255/ Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi Abd Ghafar, Mohd. Najib LB2300 Higher Education Kemahiran sains meliputi pengetahuan dan pengamalan dalam kehidupan harian. Ini termasuk penggunaannya dalam membantu seseorang membuat keputusan. Kepada seseorang pelajar, kemahiran berfikir dalam sains dipanggil Kemahiran Kognilif Sainlifik. Persoalan yang ingin dijawab oelh artikel ini adakah pelajar menggunakan kemahiran lersebul dalam proses pembelajaran dan adakah pengamalan lersebul mempunyai hubungan dengan kaedah pengajaran di dalam bilik kuliah? Seramai 112 orang pelajar lerlibal dalam kajian yang terdiri dari ahli 4 buah fakulti di UTM. Data diperolehi menggunakan Ujian Kognitif Sains dan juga Soal Selidik Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran. .Kepurusan menunjukkan pelajar di institusi pendidikan tinggi lebih suka mengingat kembali fakta sains tanpa menggunakan kemahiran berfikir walaupun pensyarah lebih brsikap terbuka dengan menggalakkan pemikiran saintifik dalam pengajaranitya. Penerbit UTM Press 1999-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/12255/1/MohdNajibAbdulGhafar1999_KemahiranKognitifSainsdanPrestasiPelajar.pdf Abd Ghafar, Mohd. Najib (1999) Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 5 (1). pp. 87-95. ISSN 1394-1801
spellingShingle LB2300 Higher Education
Abd Ghafar, Mohd. Najib
Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title_full Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title_fullStr Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title_full_unstemmed Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title_short Kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar : satu kajian di Institusi Pendidikan Tinggi
title_sort kemahiran kognitif sains dan prestasi pelajar satu kajian di institusi pendidikan tinggi
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.utm.my/12255/1/MohdNajibAbdulGhafar1999_KemahiranKognitifSainsdanPrestasiPelajar.pdf
work_keys_str_mv AT abdghafarmohdnajib kemahirankognitifsainsdanprestasipelajarsatukajiandiinstitusipendidikantinggi