Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM

Kajian ini ialah untuk mengkaji perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Tiga aspek yang dikaji adalah tahap pengurusan masa pelajar UTM, pencapaian akademik pelajar UTM dan perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Ghafar, Mohd. Najib, Choong, Yoon Weng
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/12266/1/MohdNajibAbdul_PerkaitanAntaraPengurusanMasaDenganPencapaian2002.pdf
_version_ 1796855045759696896
author Abdul Ghafar, Mohd. Najib
Choong, Yoon Weng
author_facet Abdul Ghafar, Mohd. Najib
Choong, Yoon Weng
author_sort Abdul Ghafar, Mohd. Najib
collection ePrints
description Kajian ini ialah untuk mengkaji perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Tiga aspek yang dikaji adalah tahap pengurusan masa pelajar UTM, pencapaian akademik pelajar UTM dan perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM. Seramai 220 aliran pelajar perdana yang sedang mengikuti kursus di 10 fakulti di kampus induk UTM telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian ini. Maklumat kajian dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang telah dibuat berdasarkan teori pengurusan masa yang disarankan oleh Ralph Lewis (1991). Maklumat yang dikumpulkan ini dianalisis dengan menggunakan "Statistical Package for the Social Sciences" (SPSS) untuk mendapatkan peratusan dan purata min bagi setiap item dalam tiga aspek tersebut. Secara umum, kajian mendapati pelajar UTM mempunyai pola pengurusan masa dan tahap pencapaian akademik yang baik. Di dapati pelajar yang mempunyai pengurusan masa yang baik adalah mereka yang mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang. Namun demikian, terdapat juga segelintir pelajar yang mempunyai pencapaian akademik cemerlang tetapi mempunyai pengurusan masa yang sederhana sahaja. Jadi dapat dilihat bahawa memang terdapat kaitan antara pengurusan masa berkesan dengan pencapaian akademik cemerlang seseorang pelajar.
first_indexed 2024-03-05T18:22:52Z
format Article
id utm.eprints-12266
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:22:52Z
publishDate 2002
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-122662017-11-01T04:17:43Z http://eprints.utm.my/12266/ Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM Abdul Ghafar, Mohd. Najib Choong, Yoon Weng LB2300 Higher Education Kajian ini ialah untuk mengkaji perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Tiga aspek yang dikaji adalah tahap pengurusan masa pelajar UTM, pencapaian akademik pelajar UTM dan perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM. Seramai 220 aliran pelajar perdana yang sedang mengikuti kursus di 10 fakulti di kampus induk UTM telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian ini. Maklumat kajian dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang telah dibuat berdasarkan teori pengurusan masa yang disarankan oleh Ralph Lewis (1991). Maklumat yang dikumpulkan ini dianalisis dengan menggunakan "Statistical Package for the Social Sciences" (SPSS) untuk mendapatkan peratusan dan purata min bagi setiap item dalam tiga aspek tersebut. Secara umum, kajian mendapati pelajar UTM mempunyai pola pengurusan masa dan tahap pencapaian akademik yang baik. Di dapati pelajar yang mempunyai pengurusan masa yang baik adalah mereka yang mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang. Namun demikian, terdapat juga segelintir pelajar yang mempunyai pencapaian akademik cemerlang tetapi mempunyai pengurusan masa yang sederhana sahaja. Jadi dapat dilihat bahawa memang terdapat kaitan antara pengurusan masa berkesan dengan pencapaian akademik cemerlang seseorang pelajar. Penerbit UTM Press 2002-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/12266/1/MohdNajibAbdul_PerkaitanAntaraPengurusanMasaDenganPencapaian2002.pdf Abdul Ghafar, Mohd. Najib and Choong, Yoon Weng (2002) Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 8 . pp. 71-92. ISSN 1394-1801
spellingShingle LB2300 Higher Education
Abdul Ghafar, Mohd. Najib
Choong, Yoon Weng
Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title_full Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title_fullStr Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title_full_unstemmed Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title_short Perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar UTM
title_sort perkaitan antara pengurusan masa dengan pencapaian akademik pelajar utm
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.utm.my/12266/1/MohdNajibAbdul_PerkaitanAntaraPengurusanMasaDenganPencapaian2002.pdf
work_keys_str_mv AT abdulghafarmohdnajib perkaitanantarapengurusanmasadenganpencapaianakademikpelajarutm
AT choongyoonweng perkaitanantarapengurusanmasadenganpencapaianakademikpelajarutm