Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"

Logik Digital merupakan salah satu mata pelajaran teras untuk Diploma Teknologi Maklumat dan Diploma Teknologi Multimedia yang ditawarkan kepada pelajar tahun satu. Pemerhatian pengalaman mengajar mata pelajaran ini selama tujuh tahun mendapati kaedah mengajar secara tradisi mendapati pelajar kurang...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Megat Mohd. Zainuddin, Norziha, Abu Hassan, Norihan, Syed Yahya Kamal, Syed Ardi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/125/2/NorzihaMegatMohd2006_Kajiankespenggunaanpembelajarankoperatif.pdf
_version_ 1825908849589092352
author Megat Mohd. Zainuddin, Norziha
Abu Hassan, Norihan
Syed Yahya Kamal, Syed Ardi
author_facet Megat Mohd. Zainuddin, Norziha
Abu Hassan, Norihan
Syed Yahya Kamal, Syed Ardi
author_sort Megat Mohd. Zainuddin, Norziha
collection ePrints
description Logik Digital merupakan salah satu mata pelajaran teras untuk Diploma Teknologi Maklumat dan Diploma Teknologi Multimedia yang ditawarkan kepada pelajar tahun satu. Pemerhatian pengalaman mengajar mata pelajaran ini selama tujuh tahun mendapati kaedah mengajar secara tradisi mendapati pelajar kurang berminat untuk mencari maklumat atau data secara sendiri. Yang ketara ialah pelajar ini terlalu bergantung kepada pensyarah untuk mendapatkan segala ilmu. Logik Digital menekankan konsep logiknya tersediri dalam pengkomputeran secara memanipulasi data. Pengajaran mata pelajaran ini di Universiti Teknologi Malaysia menekankan "Outcome Based Education" yang memerlukan pensyarah melaksanakan "Learning Outcome" (Hasil Pembelajaran) untuk mencapai objektif serta kemahiran generik yang dimuatkan dalam perancangan kuliah. Empat kemahiran generik yang perlu dicapai dalam mata pelajaran ini ialah pembelajaran sepanjang hayat, kemahiran berkomunikasi, kerja berkumpulan dan penyelesaian masalah. Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji pendekatan pembelajaran kooperatif dan sejauh mana kemahiran generik terhasil serta hubungnya dengan pencapaian Logik Digital. Borang Soal selidik kemahiran generik dan borang penilaian rakan sekumpulan diedarkan kepada pelajar di akhir semester. Dapatan kajian menunjukkan wujudnya peningkatan prestasi pelajar dan kemahiran generik tercapai.
first_indexed 2024-03-05T17:53:27Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-125
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:53:27Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling utm.eprints-1252010-06-01T02:40:32Z http://eprints.utm.my/125/ Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital" Megat Mohd. Zainuddin, Norziha Abu Hassan, Norihan Syed Yahya Kamal, Syed Ardi L Education (General) Logik Digital merupakan salah satu mata pelajaran teras untuk Diploma Teknologi Maklumat dan Diploma Teknologi Multimedia yang ditawarkan kepada pelajar tahun satu. Pemerhatian pengalaman mengajar mata pelajaran ini selama tujuh tahun mendapati kaedah mengajar secara tradisi mendapati pelajar kurang berminat untuk mencari maklumat atau data secara sendiri. Yang ketara ialah pelajar ini terlalu bergantung kepada pensyarah untuk mendapatkan segala ilmu. Logik Digital menekankan konsep logiknya tersediri dalam pengkomputeran secara memanipulasi data. Pengajaran mata pelajaran ini di Universiti Teknologi Malaysia menekankan "Outcome Based Education" yang memerlukan pensyarah melaksanakan "Learning Outcome" (Hasil Pembelajaran) untuk mencapai objektif serta kemahiran generik yang dimuatkan dalam perancangan kuliah. Empat kemahiran generik yang perlu dicapai dalam mata pelajaran ini ialah pembelajaran sepanjang hayat, kemahiran berkomunikasi, kerja berkumpulan dan penyelesaian masalah. Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji pendekatan pembelajaran kooperatif dan sejauh mana kemahiran generik terhasil serta hubungnya dengan pencapaian Logik Digital. Borang Soal selidik kemahiran generik dan borang penilaian rakan sekumpulan diedarkan kepada pelajar di akhir semester. Dapatan kajian menunjukkan wujudnya peningkatan prestasi pelajar dan kemahiran generik tercapai. 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/125/2/NorzihaMegatMohd2006_Kajiankespenggunaanpembelajarankoperatif.pdf Megat Mohd. Zainuddin, Norziha and Abu Hassan, Norihan and Syed Yahya Kamal, Syed Ardi (2006) Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital". In: National Student Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia. (Submitted)
spellingShingle L Education (General)
Megat Mohd. Zainuddin, Norziha
Abu Hassan, Norihan
Syed Yahya Kamal, Syed Ardi
Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title_full Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title_fullStr Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title_full_unstemmed Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title_short Kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran "logik digital"
title_sort kajian kes penggunaan pembelajaran koperatif dan kemahiran generik terhadap pencapaian mata pelajaran logik digital
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/125/2/NorzihaMegatMohd2006_Kajiankespenggunaanpembelajarankoperatif.pdf
work_keys_str_mv AT megatmohdzainuddinnorziha kajiankespenggunaanpembelajarankoperatifdankemahirangenerikterhadappencapaianmatapelajaranlogikdigital
AT abuhassannorihan kajiankespenggunaanpembelajarankoperatifdankemahirangenerikterhadappencapaianmatapelajaranlogikdigital
AT syedyahyakamalsyedardi kajiankespenggunaanpembelajarankoperatifdankemahirangenerikterhadappencapaianmatapelajaranlogikdigital