Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik

Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna. Untuk mencapai misi ini, guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yang tinggi dalam penggunaan bahasa Inggeris bagi merealisasikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: RAJAB, AZIZAH, Abdul Rahman, Hamidah, Wan Zakaria, Wan Zarina
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/1255/1/HamidahAbdulRahman2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf
_version_ 1825909038056996864
author RAJAB, AZIZAH
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_facet RAJAB, AZIZAH
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_sort RAJAB, AZIZAH
collection ePrints
description Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna. Untuk mencapai misi ini, guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yang tinggi dalam penggunaan bahasa Inggeris bagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-dua subjek ini. Kementerian Pelajaran telah dan sedang melaksanakan pelbagai program latihan untuk membantu guru-guru untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Walaupun program yang dirangka menjanjikan satu pencapaian yang baik, keberkesanannya masih terlalu awal untuk dilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaran menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di dalam kedua-dua subjek tersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guru Matematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjek tersebut di dalam bahasa Inggeris. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS) (Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan di sekitar Johor Bahru. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana
first_indexed 2024-03-05T17:56:11Z
format Article
id utm.eprints-1255
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:56:11Z
publishDate 2005
publisher Faculty of Management and Human Resource Development
record_format dspace
spelling utm.eprints-12552017-03-14T04:46:38Z http://eprints.utm.my/1255/ Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik RAJAB, AZIZAH Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina H Social Sciences (General) Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna. Untuk mencapai misi ini, guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yang tinggi dalam penggunaan bahasa Inggeris bagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-dua subjek ini. Kementerian Pelajaran telah dan sedang melaksanakan pelbagai program latihan untuk membantu guru-guru untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Walaupun program yang dirangka menjanjikan satu pencapaian yang baik, keberkesanannya masih terlalu awal untuk dilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaran menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di dalam kedua-dua subjek tersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guru Matematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjek tersebut di dalam bahasa Inggeris. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS) (Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan di sekitar Johor Bahru. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana Faculty of Management and Human Resource Development 2005-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/1255/1/HamidahAbdulRahman2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf RAJAB, AZIZAH and Abdul Rahman, Hamidah and Wan Zakaria, Wan Zarina (2005) Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik. Jurnal Kemanusiaan (6). pp. 83-94. ISSN 1675-1930 http://www.academia.edu/2658388/Tahap_Kebimbangan_Guru_Sekolah_Rendah_Kebangsaan_Terhadap_Pendidikan_Sains_dan_Matematik
spellingShingle H Social Sciences (General)
RAJAB, AZIZAH
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title_full Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title_fullStr Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title_full_unstemmed Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title_short Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
title_sort tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan sains dan matematik
topic H Social Sciences (General)
url http://eprints.utm.my/1255/1/HamidahAbdulRahman2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf
work_keys_str_mv AT rajabazizah tahapkebimbangangurusekolahrendahkebangsaanterhadappendidikansainsdanmatematik
AT abdulrahmanhamidah tahapkebimbangangurusekolahrendahkebangsaanterhadappendidikansainsdanmatematik
AT wanzakariawanzarina tahapkebimbangangurusekolahrendahkebangsaanterhadappendidikansainsdanmatematik