Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik

Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di nusantara se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Muhammad Fauzi, Abdul Hamid, Mohd. Azhar, Balwi, Mohd. Koharuddin, Khalid, Esa, Mamat, Ahmad Rupaii, Markom, Mohd. Nasir
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf
_version_ 1796855410323357696
author Othman, Muhammad Fauzi
Abdul Hamid, Mohd. Azhar
Balwi, Mohd. Koharuddin
Khalid, Esa
Mamat, Ahmad Rupaii
Markom, Mohd. Nasir
author_facet Othman, Muhammad Fauzi
Abdul Hamid, Mohd. Azhar
Balwi, Mohd. Koharuddin
Khalid, Esa
Mamat, Ahmad Rupaii
Markom, Mohd. Nasir
author_sort Othman, Muhammad Fauzi
collection ePrints
description Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di nusantara sejak sebelum zaman masihi lagi. Kedua, dari jalan China kerana Islam sudah sampai di China lebih awal iaitu dalam zaman pemerintahan Khalifah Uthman Affan iaitu dalam abad pertama Hijrah atau abad ke-8 Masihi. Atau yang lebih kuat ialah Islam sampai ke alam nusantara, khususnya di Tanah Melayu, dari jalan Tanah Arab melalui para pedagang dan mubaligh Islam. Ini bertepatan dengan catatan dalam Sulalatus Salatin atau kitab Sejarah Melayu tulisan Bendahara kerajaan Johor-Riau yang masyhur iaitu Tun Seri Lanang. Oleh kerana Islam sudah lama bertapak di Tanah Melayu, ia sudah sebati dengan budaya dan adat resam orang-orang Melayu. Tamadun singkat Kesultanan Melayu Melaka (1402-1511) sarat dengan asas-asas syariat Islam sama ada dalam manifestasi perundangannya, adat resam, amalan kesusasteraan istana mahupun polisi luar negara. Ini berlarutan sehinggalah pembentukan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1957) melalui pembentukan Suruhanjaya Reid dan Pembentukan Malaysia (1963). Dalam peruntukan perlembagaan Malaysia, secara jelas termaktub agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan (perkara 11) dan pentakrifan orang Melayu (perkara 153) sebagai individu yang beragama Islam. Justeru adalah mustahil untuk kita meninggalkan perbincangan Islam sebagai asas kepada pembentukan budaya Malaysia dan asas dalam hubungan etniknya.
first_indexed 2024-03-05T18:28:09Z
format Book Section
id utm.eprints-14554
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:28:09Z
publishDate 2009
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-145542017-08-13T01:11:13Z http://eprints.utm.my/14554/ Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik Othman, Muhammad Fauzi Abdul Hamid, Mohd. Azhar Balwi, Mohd. Koharuddin Khalid, Esa Mamat, Ahmad Rupaii Markom, Mohd. Nasir BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di nusantara sejak sebelum zaman masihi lagi. Kedua, dari jalan China kerana Islam sudah sampai di China lebih awal iaitu dalam zaman pemerintahan Khalifah Uthman Affan iaitu dalam abad pertama Hijrah atau abad ke-8 Masihi. Atau yang lebih kuat ialah Islam sampai ke alam nusantara, khususnya di Tanah Melayu, dari jalan Tanah Arab melalui para pedagang dan mubaligh Islam. Ini bertepatan dengan catatan dalam Sulalatus Salatin atau kitab Sejarah Melayu tulisan Bendahara kerajaan Johor-Riau yang masyhur iaitu Tun Seri Lanang. Oleh kerana Islam sudah lama bertapak di Tanah Melayu, ia sudah sebati dengan budaya dan adat resam orang-orang Melayu. Tamadun singkat Kesultanan Melayu Melaka (1402-1511) sarat dengan asas-asas syariat Islam sama ada dalam manifestasi perundangannya, adat resam, amalan kesusasteraan istana mahupun polisi luar negara. Ini berlarutan sehinggalah pembentukan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1957) melalui pembentukan Suruhanjaya Reid dan Pembentukan Malaysia (1963). Dalam peruntukan perlembagaan Malaysia, secara jelas termaktub agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan (perkara 11) dan pentakrifan orang Melayu (perkara 153) sebagai individu yang beragama Islam. Justeru adalah mustahil untuk kita meninggalkan perbincangan Islam sebagai asas kepada pembentukan budaya Malaysia dan asas dalam hubungan etniknya. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf Othman, Muhammad Fauzi and Abdul Hamid, Mohd. Azhar and Balwi, Mohd. Koharuddin and Khalid, Esa and Mamat, Ahmad Rupaii and Markom, Mohd. Nasir (2009) Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik. In: Hubungan Etnik di Malaysia: Perspektif, Teori dan Praktik. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 219-239. ISBN 978-983-52-0724-2
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Othman, Muhammad Fauzi
Abdul Hamid, Mohd. Azhar
Balwi, Mohd. Koharuddin
Khalid, Esa
Mamat, Ahmad Rupaii
Markom, Mohd. Nasir
Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title_full Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title_fullStr Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title_full_unstemmed Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title_short Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
title_sort gagasan islam hadhari dan hubungan etnik
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
url http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf
work_keys_str_mv AT othmanmuhammadfauzi gagasanislamhadharidanhubunganetnik
AT abdulhamidmohdazhar gagasanislamhadharidanhubunganetnik
AT balwimohdkoharuddin gagasanislamhadharidanhubunganetnik
AT khalidesa gagasanislamhadharidanhubunganetnik
AT mamatahmadrupaii gagasanislamhadharidanhubunganetnik
AT markommohdnasir gagasanislamhadharidanhubunganetnik