Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik
Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di nusantara se...
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf |
_version_ | 1796855410323357696 |
---|---|
author | Othman, Muhammad Fauzi Abdul Hamid, Mohd. Azhar Balwi, Mohd. Koharuddin Khalid, Esa Mamat, Ahmad Rupaii Markom, Mohd. Nasir |
author_facet | Othman, Muhammad Fauzi Abdul Hamid, Mohd. Azhar Balwi, Mohd. Koharuddin Khalid, Esa Mamat, Ahmad Rupaii Markom, Mohd. Nasir |
author_sort | Othman, Muhammad Fauzi |
collection | ePrints |
description | Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat
seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah
Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan
India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di
nusantara sejak sebelum zaman masihi lagi. Kedua, dari jalan China
kerana Islam sudah sampai di China lebih awal iaitu dalam zaman
pemerintahan Khalifah Uthman Affan iaitu dalam abad pertama Hijrah
atau abad ke-8 Masihi. Atau yang lebih kuat ialah Islam sampai ke
alam nusantara, khususnya di Tanah Melayu, dari jalan Tanah Arab
melalui para pedagang dan mubaligh Islam. Ini bertepatan dengan
catatan dalam Sulalatus Salatin atau kitab Sejarah Melayu tulisan
Bendahara kerajaan Johor-Riau yang masyhur iaitu Tun Seri Lanang.
Oleh kerana Islam sudah lama bertapak di Tanah Melayu, ia
sudah sebati dengan budaya dan adat resam orang-orang Melayu.
Tamadun singkat Kesultanan Melayu Melaka (1402-1511) sarat dengan
asas-asas syariat Islam sama ada dalam manifestasi perundangannya,
adat resam, amalan kesusasteraan istana mahupun polisi luar negara.
Ini berlarutan sehinggalah pembentukan perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu (1957) melalui pembentukan Suruhanjaya Reid dan Pembentukan Malaysia (1963). Dalam peruntukan perlembagaan
Malaysia, secara jelas termaktub agama Islam sebagai agama rasmi
persekutuan (perkara 11) dan pentakrifan orang Melayu (perkara
153) sebagai individu yang beragama Islam. Justeru adalah mustahil
untuk kita meninggalkan perbincangan Islam sebagai asas kepada
pembentukan budaya Malaysia dan asas dalam hubungan etniknya. |
first_indexed | 2024-03-05T18:28:09Z |
format | Book Section |
id | utm.eprints-14554 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:28:09Z |
publishDate | 2009 |
publisher | Penerbit UTM Press |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-145542017-08-13T01:11:13Z http://eprints.utm.my/14554/ Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik Othman, Muhammad Fauzi Abdul Hamid, Mohd. Azhar Balwi, Mohd. Koharuddin Khalid, Esa Mamat, Ahmad Rupaii Markom, Mohd. Nasir BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Mengikut beberapa teori yang diutarakan oleh para sarjana Barat seperti Snouck Hurgonje dan rakan-rakannya, Islam tiba di Tanah Melayu pada abad ke-11 dengan tiga jalan iaitu pertama, dari jalan India melalui para pedagangnya yang telah mula bertebaran di nusantara sejak sebelum zaman masihi lagi. Kedua, dari jalan China kerana Islam sudah sampai di China lebih awal iaitu dalam zaman pemerintahan Khalifah Uthman Affan iaitu dalam abad pertama Hijrah atau abad ke-8 Masihi. Atau yang lebih kuat ialah Islam sampai ke alam nusantara, khususnya di Tanah Melayu, dari jalan Tanah Arab melalui para pedagang dan mubaligh Islam. Ini bertepatan dengan catatan dalam Sulalatus Salatin atau kitab Sejarah Melayu tulisan Bendahara kerajaan Johor-Riau yang masyhur iaitu Tun Seri Lanang. Oleh kerana Islam sudah lama bertapak di Tanah Melayu, ia sudah sebati dengan budaya dan adat resam orang-orang Melayu. Tamadun singkat Kesultanan Melayu Melaka (1402-1511) sarat dengan asas-asas syariat Islam sama ada dalam manifestasi perundangannya, adat resam, amalan kesusasteraan istana mahupun polisi luar negara. Ini berlarutan sehinggalah pembentukan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1957) melalui pembentukan Suruhanjaya Reid dan Pembentukan Malaysia (1963). Dalam peruntukan perlembagaan Malaysia, secara jelas termaktub agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan (perkara 11) dan pentakrifan orang Melayu (perkara 153) sebagai individu yang beragama Islam. Justeru adalah mustahil untuk kita meninggalkan perbincangan Islam sebagai asas kepada pembentukan budaya Malaysia dan asas dalam hubungan etniknya. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf Othman, Muhammad Fauzi and Abdul Hamid, Mohd. Azhar and Balwi, Mohd. Koharuddin and Khalid, Esa and Mamat, Ahmad Rupaii and Markom, Mohd. Nasir (2009) Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik. In: Hubungan Etnik di Malaysia: Perspektif, Teori dan Praktik. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 219-239. ISBN 978-983-52-0724-2 |
spellingShingle | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Othman, Muhammad Fauzi Abdul Hamid, Mohd. Azhar Balwi, Mohd. Koharuddin Khalid, Esa Mamat, Ahmad Rupaii Markom, Mohd. Nasir Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title | Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title_full | Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title_fullStr | Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title_full_unstemmed | Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title_short | Gagasan Islam hadhari dan hubungan etnik |
title_sort | gagasan islam hadhari dan hubungan etnik |
topic | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc |
url | http://eprints.utm.my/14554/1/MuhammadFauziOthman2009_GagasanIslamHadharidanHubunganEtnik.pdf |
work_keys_str_mv | AT othmanmuhammadfauzi gagasanislamhadharidanhubunganetnik AT abdulhamidmohdazhar gagasanislamhadharidanhubunganetnik AT balwimohdkoharuddin gagasanislamhadharidanhubunganetnik AT khalidesa gagasanislamhadharidanhubunganetnik AT mamatahmadrupaii gagasanislamhadharidanhubunganetnik AT markommohdnasir gagasanislamhadharidanhubunganetnik |