Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim

Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bakri, Norhani, Abd. Razak, Noor Zainab, Ab. Rahman, Hamidah, Mad Shah, Ishak, Shaari, Roziana, Zaini, Fadilah
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf
_version_ 1796855437490913280
author Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
author_facet Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
author_sort Bakri, Norhani
collection ePrints
description Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan.
first_indexed 2024-03-05T18:28:33Z
format Book Section
id utm.eprints-14771
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:28:33Z
publishDate 2009
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-147712017-08-14T00:33:51Z http://eprints.utm.my/14771/ Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf Bakri, Norhani and Abd. Razak, Noor Zainab and Ab. Rahman, Hamidah and Mad Shah, Ishak and Shaari, Roziana and Zaini, Fadilah (2009) Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. In: Amalan Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 285-292. ISBN 978-983-52-0722-8
spellingShingle H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_full Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_fullStr Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_full_unstemmed Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_short Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_sort persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di universiti teknologi malaysia skudai johor darul takzim
topic H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
url http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf
work_keys_str_mv AT bakrinorhani persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim
AT abdrazaknoorzainab persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim
AT abrahmanhamidah persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim
AT madshahishak persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim
AT shaariroziana persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim
AT zainifadilah persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim