Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan...
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf |
_version_ | 1796855437490913280 |
---|---|
author | Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah |
author_facet | Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah |
author_sort | Bakri, Norhani |
collection | ePrints |
description | Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa
kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an,
pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “
chalk and talk
”,
kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran
pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber
berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer.
Selain
itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar,
media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan
pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P
yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan
pembelajaran yang berkesan. |
first_indexed | 2024-03-05T18:28:33Z |
format | Book Section |
id | utm.eprints-14771 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:28:33Z |
publishDate | 2009 |
publisher | Penerbit UTM Press |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-147712017-08-14T00:33:51Z http://eprints.utm.my/14771/ Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf Bakri, Norhani and Abd. Razak, Noor Zainab and Ab. Rahman, Hamidah and Mad Shah, Ishak and Shaari, Roziana and Zaini, Fadilah (2009) Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. In: Amalan Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 285-292. ISBN 978-983-52-0722-8 |
spellingShingle | H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title | Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title_full | Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title_fullStr | Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title_full_unstemmed | Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title_short | Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim |
title_sort | persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di universiti teknologi malaysia skudai johor darul takzim |
topic | H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education |
url | http://eprints.utm.my/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf |
work_keys_str_mv | AT bakrinorhani persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim AT abdrazaknoorzainab persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim AT abrahmanhamidah persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim AT madshahishak persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim AT shaariroziana persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim AT zainifadilah persepsipensyarahterhadappersekitaranpengajarandanpembelajaranmatapelajaranumumuniversitidiuniversititeknologimalaysiaskudaijohordarultakzim |