Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan

Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Radzi, Musliha Salma, Hamzah, Rohana, Udin, Amimudin
Format: Article
Language:English
Published: faculty of education 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf
_version_ 1796855641815384064
author Mohd Radzi, Musliha Salma
Hamzah, Rohana
Udin, Amimudin
author_facet Mohd Radzi, Musliha Salma
Hamzah, Rohana
Udin, Amimudin
author_sort Mohd Radzi, Musliha Salma
collection ePrints
description Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui pembacaan literatur kemahiran generik memberi kesan yang memberangsangkan kepada peningkatan intelektual pelajar tetapi kesan terhadap potensi spiritual pelajar tidak menunjukkan yang penerapan kemahiran generik ini selari dengan matlamat pendidikan iaitu melahirkan insan yang seimbang, beriman dan berakhlak mulia. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum di sekolah telah dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pelajar seperti yang telah digariskan dalam matlamat pendidikan. Walaupun telah banyak kemahiran generik sering di perkatakan dalam perlaksanaan kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kejatuhan nilai kemanusiaan pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan sejauhmana kemahiran generik yang diterapkan dalam amalan pendidikan hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manuasia sedar kendiri bagi membangunkan akhlak pelajar.
first_indexed 2024-03-05T18:31:33Z
format Article
id utm.eprints-17068
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:31:33Z
publishDate 2011
publisher faculty of education
record_format dspace
spelling utm.eprints-170682017-09-11T02:47:04Z http://eprints.utm.my/17068/ Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan Mohd Radzi, Musliha Salma Hamzah, Rohana Udin, Amimudin L Education (General) Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui pembacaan literatur kemahiran generik memberi kesan yang memberangsangkan kepada peningkatan intelektual pelajar tetapi kesan terhadap potensi spiritual pelajar tidak menunjukkan yang penerapan kemahiran generik ini selari dengan matlamat pendidikan iaitu melahirkan insan yang seimbang, beriman dan berakhlak mulia. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum di sekolah telah dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pelajar seperti yang telah digariskan dalam matlamat pendidikan. Walaupun telah banyak kemahiran generik sering di perkatakan dalam perlaksanaan kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kejatuhan nilai kemanusiaan pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan sejauhmana kemahiran generik yang diterapkan dalam amalan pendidikan hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manuasia sedar kendiri bagi membangunkan akhlak pelajar. faculty of education 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf Mohd Radzi, Musliha Salma and Hamzah, Rohana and Udin, Amimudin (2011) Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan. journal of edupress, 1 . pp. 223-229.
spellingShingle L Education (General)
Mohd Radzi, Musliha Salma
Hamzah, Rohana
Udin, Amimudin
Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title_full Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title_fullStr Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title_full_unstemmed Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title_short Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
title_sort menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf
work_keys_str_mv AT mohdradzimuslihasalma menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan
AT hamzahrohana menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan
AT udinamimudin menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan