Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan
Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapka...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
faculty of education
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf |
_version_ | 1796855641815384064 |
---|---|
author | Mohd Radzi, Musliha Salma Hamzah, Rohana Udin, Amimudin |
author_facet | Mohd Radzi, Musliha Salma Hamzah, Rohana Udin, Amimudin |
author_sort | Mohd Radzi, Musliha Salma |
collection | ePrints |
description | Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui pembacaan literatur kemahiran generik memberi kesan yang memberangsangkan kepada peningkatan intelektual pelajar tetapi kesan terhadap potensi spiritual pelajar tidak menunjukkan yang penerapan kemahiran generik ini selari dengan matlamat pendidikan iaitu melahirkan insan yang seimbang, beriman dan berakhlak mulia. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum di sekolah telah dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pelajar seperti yang telah digariskan dalam matlamat pendidikan. Walaupun telah banyak kemahiran generik sering di perkatakan dalam perlaksanaan kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kejatuhan nilai kemanusiaan pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan sejauhmana kemahiran generik yang diterapkan dalam amalan pendidikan hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manuasia sedar kendiri bagi membangunkan akhlak pelajar. |
first_indexed | 2024-03-05T18:31:33Z |
format | Article |
id | utm.eprints-17068 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:31:33Z |
publishDate | 2011 |
publisher | faculty of education |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-170682017-09-11T02:47:04Z http://eprints.utm.my/17068/ Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan Mohd Radzi, Musliha Salma Hamzah, Rohana Udin, Amimudin L Education (General) Pendidikan merupakan proses asas untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita Negara. Bagi memcapai hasrat ini, kementerian telah menggariskan unsur kemahiran generik untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui pembacaan literatur kemahiran generik memberi kesan yang memberangsangkan kepada peningkatan intelektual pelajar tetapi kesan terhadap potensi spiritual pelajar tidak menunjukkan yang penerapan kemahiran generik ini selari dengan matlamat pendidikan iaitu melahirkan insan yang seimbang, beriman dan berakhlak mulia. Penerapan kemahiran generik dalam kurikulum di sekolah telah dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pelajar seperti yang telah digariskan dalam matlamat pendidikan. Walaupun telah banyak kemahiran generik sering di perkatakan dalam perlaksanaan kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kejatuhan nilai kemanusiaan pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan sejauhmana kemahiran generik yang diterapkan dalam amalan pendidikan hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manuasia sedar kendiri bagi membangunkan akhlak pelajar. faculty of education 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf Mohd Radzi, Musliha Salma and Hamzah, Rohana and Udin, Amimudin (2011) Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan. journal of edupress, 1 . pp. 223-229. |
spellingShingle | L Education (General) Mohd Radzi, Musliha Salma Hamzah, Rohana Udin, Amimudin Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title | Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title_full | Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title_fullStr | Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title_full_unstemmed | Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title_short | Menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar : analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
title_sort | menyelesaikan masalah pembangunan akhlak pelajar analisis penerapan kemahiran generik dalam amalan pendidikan |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/17068/1/JOE-1-2011-028.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdradzimuslihasalma menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan AT hamzahrohana menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan AT udinamimudin menyelesaikanmasalahpembangunanakhlakpelajaranalisispenerapankemahirangenerikdalamamalanpendidikan |