Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup y...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf |
_version_ | 1796855843296116736 |
---|---|
author | Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo |
author_facet | Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo |
author_sort | Jasmi, Kamarul Azmi |
collection | ePrints |
description | Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak. |
first_indexed | 2024-03-05T18:34:33Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | utm.eprints-20713 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:34:33Z |
publishDate | 2004 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-207132016-06-26T03:58:39Z http://eprints.utm.my/20713/ Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB2361 Curriculum LT Textbooks Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak. 2004-07-21 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani and Mustari, Mohd. Ismail and Afgani @ Eusoff, Yendo (2004) Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam. In: Simposium Kebangsaan Kanak-kanak Menurut Perspektif Islam, 21-22 Julai 2004, Pulau Pinang. (Unpublished) |
spellingShingle | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB2361 Curriculum LT Textbooks Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title | Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title_full | Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title_fullStr | Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title_full_unstemmed | Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title_short | Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam |
title_sort | pembentukan tatacara kehidupan beradab keperluan asas kanak kanak islam |
topic | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB2361 Curriculum LT Textbooks |
url | http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf |
work_keys_str_mv | AT jasmikamarulazmi pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam AT mdsalehmasromsitifauziyani pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam AT mustarimohdismail pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam AT afganieusoffyendo pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam |