Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam

Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup y...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Kamarul Azmi, Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani, Mustari, Mohd. Ismail, Afgani @ Eusoff, Yendo
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf
_version_ 1796855843296116736
author Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
author_facet Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
author_sort Jasmi, Kamarul Azmi
collection ePrints
description Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak.
first_indexed 2024-03-05T18:34:33Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-20713
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:34:33Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling utm.eprints-207132016-06-26T03:58:39Z http://eprints.utm.my/20713/ Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB2361 Curriculum LT Textbooks Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak. 2004-07-21 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani and Mustari, Mohd. Ismail and Afgani @ Eusoff, Yendo (2004) Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam. In: Simposium Kebangsaan Kanak-kanak Menurut Perspektif Islam, 21-22 Julai 2004, Pulau Pinang. (Unpublished)
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB2361 Curriculum
LT Textbooks
Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_full Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_fullStr Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_full_unstemmed Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_short Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_sort pembentukan tatacara kehidupan beradab keperluan asas kanak kanak islam
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB2361 Curriculum
LT Textbooks
url http://eprints.utm.my/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf
work_keys_str_mv AT jasmikamarulazmi pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam
AT mdsalehmasromsitifauziyani pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam
AT mustarimohdismail pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam
AT afganieusoffyendo pembentukantatacarakehidupanberadabkeperluanasaskanakkanakislam