Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik

22152215Abstrak Kertas kerja ini menerangkan jenis tingkah laku metakognitif sampel semasa menyelesaikan masalah matematik. Suatu kajian kes dengan pendekatan kualitatif digunakan untuk memperolehi kefahaman terhadap tingkah laku metakognitif ini, iaitu dengan mengenalpasti dan menentukan jenis dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Mohini, Tan, Ten Nai
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2215/1/p22.TAN%2520TEN%2520NAI%2520%26%2520MOHINI%2520MOHAMED.pdf
_version_ 1825909202370953216
author Mohamed, Mohini
Tan, Ten Nai
author_facet Mohamed, Mohini
Tan, Ten Nai
author_sort Mohamed, Mohini
collection ePrints
description 22152215Abstrak Kertas kerja ini menerangkan jenis tingkah laku metakognitif sampel semasa menyelesaikan masalah matematik. Suatu kajian kes dengan pendekatan kualitatif digunakan untuk memperolehi kefahaman terhadap tingkah laku metakognitif ini, iaitu dengan mengenalpasti dan menentukan jenis dan pola tingkah laku metakognitif, serta perkaitannya dengan pencapaian penyelesaian masalah semasa empat sampel pelajar Tingkatan Empat menyelesaikan 3 masalah matematik dengan menggunakan model penyelesaian masalah De Corte ( 2003 ) yang memberi fokus kepada aspek metakognitif. Di samping itu, masalah yang dihadapi oleh pelajar untuk menunjukkan tingkah laku metakognitif ketika menyelesaikan masalah juga telah dikenalpasti. Data telah didapati dengan menggunakan kaedah triangulasi yakni melalui cerapan dan protokol lisan (verbatim) serta pemikiran bersuara (thinking a/oud ) semasa menyelesaikan 3 masalah matematik. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa terdapat 6 jenis tingkah laku metakognitif yang hadir dengan mengikut frekuensi dan pola tertentu dalam 5 fasa yang terdapat di dalam model De Corte. Dapatan kajian juga telah menunjukkan terdapat perkaitan yang jelas antara jenis tingkah laku metakognitif dengan pencapaian proses penyelesaian masalah pelajar. Di samping itu, terdapat juga masalah yang telah mempengaruhi kehadiran tingkah laku metakognitif semasa pelajar menyelesaikan masalah.
first_indexed 2024-03-05T17:58:39Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2215
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:58:39Z
publishDate 2005
record_format dspace
spelling utm.eprints-22152017-08-29T07:59:28Z http://eprints.utm.my/2215/ Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik Mohamed, Mohini Tan, Ten Nai LB2300 Higher Education 22152215Abstrak Kertas kerja ini menerangkan jenis tingkah laku metakognitif sampel semasa menyelesaikan masalah matematik. Suatu kajian kes dengan pendekatan kualitatif digunakan untuk memperolehi kefahaman terhadap tingkah laku metakognitif ini, iaitu dengan mengenalpasti dan menentukan jenis dan pola tingkah laku metakognitif, serta perkaitannya dengan pencapaian penyelesaian masalah semasa empat sampel pelajar Tingkatan Empat menyelesaikan 3 masalah matematik dengan menggunakan model penyelesaian masalah De Corte ( 2003 ) yang memberi fokus kepada aspek metakognitif. Di samping itu, masalah yang dihadapi oleh pelajar untuk menunjukkan tingkah laku metakognitif ketika menyelesaikan masalah juga telah dikenalpasti. Data telah didapati dengan menggunakan kaedah triangulasi yakni melalui cerapan dan protokol lisan (verbatim) serta pemikiran bersuara (thinking a/oud ) semasa menyelesaikan 3 masalah matematik. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa terdapat 6 jenis tingkah laku metakognitif yang hadir dengan mengikut frekuensi dan pola tertentu dalam 5 fasa yang terdapat di dalam model De Corte. Dapatan kajian juga telah menunjukkan terdapat perkaitan yang jelas antara jenis tingkah laku metakognitif dengan pencapaian proses penyelesaian masalah pelajar. Di samping itu, terdapat juga masalah yang telah mempengaruhi kehadiran tingkah laku metakognitif semasa pelajar menyelesaikan masalah. 2005-08-21 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2215/1/p22.TAN%2520TEN%2520NAI%2520%26%2520MOHINI%2520MOHAMED.pdf Mohamed, Mohini and Tan, Ten Nai (2005) Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik. In: 3rd International Qualitative Research Convention, 21-23 August 2005, Sofitel Resort, Senai Johor. https://books.google.com.my/books/about/Proceeding_of_3rd_International_Qualitat.html?id=VEp3AQAACAAJ&redir_esc=y
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mohamed, Mohini
Tan, Ten Nai
Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title_full Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title_fullStr Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title_full_unstemmed Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title_short Kajian Kes terhadap tingkahlaku Metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
title_sort kajian kes terhadap tingkahlaku metakognitif dalam penyelesaian masalah matematik
topic LB2300 Higher Education
url http://eprints.utm.my/2215/1/p22.TAN%2520TEN%2520NAI%2520%26%2520MOHINI%2520MOHAMED.pdf
work_keys_str_mv AT mohamedmohini kajiankesterhadaptingkahlakumetakognitifdalampenyelesaianmasalahmatematik
AT tantennai kajiankesterhadaptingkahlakumetakognitifdalampenyelesaianmasalahmatematik