Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal

Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan kha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ghafar, Mohd. Najib, Jahaya, Sanisah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2236/1/7_9.pdf
_version_ 1825909206159458304
author Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
author_facet Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
author_sort Ghafar, Mohd. Najib
collection ePrints
description Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab.
first_indexed 2024-03-05T17:58:42Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2236
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:58:42Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling utm.eprints-22362017-08-29T06:46:11Z http://eprints.utm.my/2236/ Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah L Education (General) Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. 2006-09-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2236/1/7_9.pdf Ghafar, Mohd. Najib and Jahaya, Sanisah (2006) Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal. In: Annual Conference on Teacher Education, 6-8 Sept 2006, Kota Kinabalu, Sabah. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_full Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_fullStr Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_full_unstemmed Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_short Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_sort bias pengajaran guru dalam pelajaran khas dan pelajaran normal
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/2236/1/7_9.pdf
work_keys_str_mv AT ghafarmohdnajib biaspengajarangurudalampelajarankhasdanpelajarannormal
AT jahayasanisah biaspengajarangurudalampelajarankhasdanpelajarannormal