Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis-jenis dimensi kecerdasan emosi pelajar serta hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkah laku kenakalan pelajar. Seramai 359 pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Sardon, Sekolah Menengah Kebangsaan Rengit, Sekolah Menengah Keb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Boon, Yusof, Abdul, Amir Hamzah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2265/1/AziziYahaya_Kecerdasan_Emosi_dan_Hubungan_Pencapaian.pdf
_version_ 1796853390049804288
author Yahaya, Azizi
Boon, Yusof
Abdul, Amir Hamzah
author_facet Yahaya, Azizi
Boon, Yusof
Abdul, Amir Hamzah
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis-jenis dimensi kecerdasan emosi pelajar serta hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkah laku kenakalan pelajar. Seramai 359 pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Sardon, Sekolah Menengah Kebangsaan Rengit, Sekolah Menengah Kebangsaan TM Iskandar dan Sekolah Menengah Kebangsaan Senggarang, Batu Pahat Johor telah dipilih sebagai responden kajian ini. Mereka dipilih secara rawak kelompok. Satu set soal selidik telah digunakan untuk kajian ini. Soal selidik bahagian B merupakan soal selidik yang dibina oleh penyelidik dengan gabungan beberapa inventori dan ujian kecerdasan emosi yang diubahsuai, manakala bahagian C merupakan ubahsuai daripada senarai kod item pelanggaran disiplin sekolah yang dikeluarkan oleh bahagian sekolah Kementerian pendidikan Malaysia (1990). Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah "Cronbach alfa" yang menunjukkan nilai kebolehpercayaan 0.9515 bagi bahagian B dan 0.7512 bagi bahagian C. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai kepada jenis-jenis dimensi kecerdasan emosi dan tingkah laku kenakalan. Manakala statistik inferensi iaitu analisis korelasi Pearson digunakan untuk menunjukkan hubungan antara pembolehubah iaitu hubungan kecerdasan emosi dengan pencapaian akademik dan hubungan kecerdasan emosi dengan tingkah laku kenakalan. Analisis dapatan kajian menggunakan perisian SPSS menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara kecerdasan emosi dengan pencapaian akademik pelajar iaitu pada nilai 0.163 dan aras signifikan 0.002. Manakala analisis kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi dengan tingkah laku kenakalan pelajar.
first_indexed 2024-03-05T17:58:47Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2265
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:58:47Z
publishDate 2005
record_format dspace
spelling utm.eprints-22652017-07-27T02:43:08Z http://eprints.utm.my/2265/ Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar Yahaya, Azizi Boon, Yusof Abdul, Amir Hamzah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis-jenis dimensi kecerdasan emosi pelajar serta hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkah laku kenakalan pelajar. Seramai 359 pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Sardon, Sekolah Menengah Kebangsaan Rengit, Sekolah Menengah Kebangsaan TM Iskandar dan Sekolah Menengah Kebangsaan Senggarang, Batu Pahat Johor telah dipilih sebagai responden kajian ini. Mereka dipilih secara rawak kelompok. Satu set soal selidik telah digunakan untuk kajian ini. Soal selidik bahagian B merupakan soal selidik yang dibina oleh penyelidik dengan gabungan beberapa inventori dan ujian kecerdasan emosi yang diubahsuai, manakala bahagian C merupakan ubahsuai daripada senarai kod item pelanggaran disiplin sekolah yang dikeluarkan oleh bahagian sekolah Kementerian pendidikan Malaysia (1990). Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah "Cronbach alfa" yang menunjukkan nilai kebolehpercayaan 0.9515 bagi bahagian B dan 0.7512 bagi bahagian C. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai kepada jenis-jenis dimensi kecerdasan emosi dan tingkah laku kenakalan. Manakala statistik inferensi iaitu analisis korelasi Pearson digunakan untuk menunjukkan hubungan antara pembolehubah iaitu hubungan kecerdasan emosi dengan pencapaian akademik dan hubungan kecerdasan emosi dengan tingkah laku kenakalan. Analisis dapatan kajian menggunakan perisian SPSS menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara kecerdasan emosi dengan pencapaian akademik pelajar iaitu pada nilai 0.163 dan aras signifikan 0.002. Manakala analisis kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi dengan tingkah laku kenakalan pelajar. 2005 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2265/1/AziziYahaya_Kecerdasan_Emosi_dan_Hubungan_Pencapaian.pdf Yahaya, Azizi and Boon, Yusof and Abdul, Amir Hamzah (2005) Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar. In: Seminar Antarabangsa CESA, Jun 2005, Universiti Kebangsaan Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Boon, Yusof
Abdul, Amir Hamzah
Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title_full Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title_fullStr Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title_full_unstemmed Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title_short Kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
title_sort kecerdasan emosi dan hubungannya dengan pencapaian akademik dan tingkahlaku pelajar
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/2265/1/AziziYahaya_Kecerdasan_Emosi_dan_Hubungan_Pencapaian.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi kecerdasanemosidanhubungannyadenganpencapaianakademikdantingkahlakupelajar
AT boonyusof kecerdasanemosidanhubungannyadenganpencapaianakademikdantingkahlakupelajar
AT abdulamirhamzah kecerdasanemosidanhubungannyadenganpencapaianakademikdantingkahlakupelajar