Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor

Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi VSAT dalam sistem pendidikan di Johor. Kajian dijalankan di empat buah sekolah menengah luar Bandar terpilih di dua buah daerah di negeri Johor. Instrumen kajian ialah melalui soal selidik mengikut Skala Likert dan temu bual...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Khambali, Azman, Zamuddin Shah Sidek, Rosni, Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri, Ali, Mohd. Fadzli, Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2267/1/Azman_Khambali.pdf
_version_ 1825909211590033408
author Khambali, Azman
Zamuddin Shah Sidek, Rosni
Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Ali, Mohd. Fadzli
Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan
author_facet Khambali, Azman
Zamuddin Shah Sidek, Rosni
Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Ali, Mohd. Fadzli
Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan
author_sort Khambali, Azman
collection ePrints
description Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi VSAT dalam sistem pendidikan di Johor. Kajian dijalankan di empat buah sekolah menengah luar Bandar terpilih di dua buah daerah di negeri Johor. Instrumen kajian ialah melalui soal selidik mengikut Skala Likert dan temu bual. Kaedah temu bual dijalankan bagi memastikan segala pendapat daripada guru-guru dan pentadbir sekolah akan memantapkan lagi dapatan kajian ini. Kajian rintis telah dilakukan oleh penyelidik bagi menentukan kesahan data instrument berdasarkan “Scale Alpha” di mana nilai keseluruhannya ialah 0.92. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah stastistik peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latar belakang responden yang dipilih secara rawak mudah. Pembolehubah yang digunakan dalam kajian ini ialah Dimensi Kemudahan, Penggunaan, Latihan, Dimensi Pendedahan dan Kemahiran. Analisis dapatan kajian yang menggunakan SPSS menunjukkan dimensi pendedahan dan dimensi penggunaan menunjukkan tahap yang tinggi dalam mempengaruhi penggunaan VSAT. Sementara dimensi dari aspek kemudahan, latihan dan kemahiran berada pada tahap yang sederhana. Bagi menguji hipotesis, ujian t digunakan. Dapatan kajian mendapati, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara dimensi pendedahan dengan penggunaan VSAT di sekolah menengah. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara dimensi kemudahan, penggunaan, latihan dan kemahiran dalam mempengaruhi penggunaan VSAT. Beberapa masalah telah dikenal pasti dan beberapa cadangan juga telah diberi.
first_indexed 2024-03-05T17:58:47Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2267
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:58:47Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling utm.eprints-22672017-08-29T04:55:07Z http://eprints.utm.my/2267/ Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor Khambali, Azman Zamuddin Shah Sidek, Rosni Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri Ali, Mohd. Fadzli Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan L Education (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi VSAT dalam sistem pendidikan di Johor. Kajian dijalankan di empat buah sekolah menengah luar Bandar terpilih di dua buah daerah di negeri Johor. Instrumen kajian ialah melalui soal selidik mengikut Skala Likert dan temu bual. Kaedah temu bual dijalankan bagi memastikan segala pendapat daripada guru-guru dan pentadbir sekolah akan memantapkan lagi dapatan kajian ini. Kajian rintis telah dilakukan oleh penyelidik bagi menentukan kesahan data instrument berdasarkan “Scale Alpha” di mana nilai keseluruhannya ialah 0.92. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah stastistik peratusan, min dan sisihan piawai untuk menunjukkan latar belakang responden yang dipilih secara rawak mudah. Pembolehubah yang digunakan dalam kajian ini ialah Dimensi Kemudahan, Penggunaan, Latihan, Dimensi Pendedahan dan Kemahiran. Analisis dapatan kajian yang menggunakan SPSS menunjukkan dimensi pendedahan dan dimensi penggunaan menunjukkan tahap yang tinggi dalam mempengaruhi penggunaan VSAT. Sementara dimensi dari aspek kemudahan, latihan dan kemahiran berada pada tahap yang sederhana. Bagi menguji hipotesis, ujian t digunakan. Dapatan kajian mendapati, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara dimensi pendedahan dengan penggunaan VSAT di sekolah menengah. Terdapat perbezaan yang signifikan di antara dimensi kemudahan, penggunaan, latihan dan kemahiran dalam mempengaruhi penggunaan VSAT. Beberapa masalah telah dikenal pasti dan beberapa cadangan juga telah diberi. 2006-12-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2267/1/Azman_Khambali.pdf Khambali, Azman and Zamuddin Shah Sidek, Rosni and Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri and Ali, Mohd. Fadzli and Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan (2006) Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor. In: Seminar TVE06, 09-10 Dec. 2006, Hotel Sofitel Palm Resort, Senai, Johor. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Khambali, Azman
Zamuddin Shah Sidek, Rosni
Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Ali, Mohd. Fadzli
Mohd. Said, Mohd. Nihra Haruzuan
Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title_full Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title_fullStr Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title_short Keberkesanan penggunaan teknologi VSAT (Very Small Aperture Terminal) dalam sistem pendidikan di Malaysia: satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri Johor
title_sort keberkesanan penggunaan teknologi vsat very small aperture terminal dalam sistem pendidikan di malaysia satu kajian kes di tiga buah sekolah menengah di negeri johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/2267/1/Azman_Khambali.pdf
work_keys_str_mv AT khambaliazman keberkesananpenggunaanteknologivsatverysmallapertureterminaldalamsistempendidikandimalaysiasatukajiankesditigabuahsekolahmenengahdinegerijohor
AT zamuddinshahsidekrosni keberkesananpenggunaanteknologivsatverysmallapertureterminaldalamsistempendidikandimalaysiasatukajiankesditigabuahsekolahmenengahdinegerijohor
AT megatzakariamegatamanzahiri keberkesananpenggunaanteknologivsatverysmallapertureterminaldalamsistempendidikandimalaysiasatukajiankesditigabuahsekolahmenengahdinegerijohor
AT alimohdfadzli keberkesananpenggunaanteknologivsatverysmallapertureterminaldalamsistempendidikandimalaysiasatukajiankesditigabuahsekolahmenengahdinegerijohor
AT mohdsaidmohdnihraharuzuan keberkesananpenggunaanteknologivsatverysmallapertureterminaldalamsistempendidikandimalaysiasatukajiankesditigabuahsekolahmenengahdinegerijohor