Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*

Tahap kefahaman Kemahiran Proses Sains (KPS) di kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberikan pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian ini, hanya dua KPS sahaja yang dikaji iaitu kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Habibah, Nordin, Shahrom
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2283/1/KkerjaSKebUTM03.pdf
_version_ 1825909214837473280
author Hassan, Habibah
Nordin, Shahrom
author_facet Hassan, Habibah
Nordin, Shahrom
author_sort Hassan, Habibah
collection ePrints
description Tahap kefahaman Kemahiran Proses Sains (KPS) di kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberikan pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian ini, hanya dua KPS sahaja yang dikaji iaitu kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah. Seramai 300 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkataan empat pelbagai aliran dari lapan buah sekolah menengah di Daerah Muar telah terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang telah digunakan untuk menguji tahap kefahaman kemahiran mengukur dan mengenal pasti pemboleh ubah ialah Ujian Penilaian Kemahiran Proses Sains (UPKPS). Di dalam alat kajian ini terkandung 40 item berbentuk objektif yang disertai dengan empat pilihan jawapan dan maklumat latar belakang pelajar. Kebolehpercayaan alat kajian ini bernilai α = .69. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim, maksimum dan minimum telah digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa markat min keseluruhan untuk kedua-dua kemahiran ialah 17.92 dan sisihan lazim 5.14. Daripada 20 item bagi setiap kemahiran mengukur dan mengenal pasti pemboleh ubah, markat min dan sisihan lazim masing-masing adalah 10.63., 3.47; 7.29, 2.71. Tahap kefahaman kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah masing-masing adalah memuaskan (53.15%) dan sederhana (36.45%). Tahap kefahaman pelajar aliran sains bagi kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah msing-masing adalah baik (63.90%) dan Sederhana (41.45%). Manakala pelajar bukan sains pula adalah sederhana (42.15%, 31.50%). Keadaan ini mungkin disebabkan oleh kurangnya penekanan kepada aspek KPS dalam P&P Sains. Oleh itu penggunaan KPS perlu dipertingkatkan lagi supaya kurikulum pendidikan Sains dapat melahirkan masyarakat yang celik Sains dan Teknologi (S&T).
first_indexed 2024-03-05T17:58:50Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2283
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:58:50Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling utm.eprints-22832017-08-29T07:07:22Z http://eprints.utm.my/2283/ Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran* Hassan, Habibah Nordin, Shahrom L Education (General) Tahap kefahaman Kemahiran Proses Sains (KPS) di kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberikan pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian ini, hanya dua KPS sahaja yang dikaji iaitu kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah. Seramai 300 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkataan empat pelbagai aliran dari lapan buah sekolah menengah di Daerah Muar telah terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang telah digunakan untuk menguji tahap kefahaman kemahiran mengukur dan mengenal pasti pemboleh ubah ialah Ujian Penilaian Kemahiran Proses Sains (UPKPS). Di dalam alat kajian ini terkandung 40 item berbentuk objektif yang disertai dengan empat pilihan jawapan dan maklumat latar belakang pelajar. Kebolehpercayaan alat kajian ini bernilai α = .69. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim, maksimum dan minimum telah digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa markat min keseluruhan untuk kedua-dua kemahiran ialah 17.92 dan sisihan lazim 5.14. Daripada 20 item bagi setiap kemahiran mengukur dan mengenal pasti pemboleh ubah, markat min dan sisihan lazim masing-masing adalah 10.63., 3.47; 7.29, 2.71. Tahap kefahaman kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah masing-masing adalah memuaskan (53.15%) dan sederhana (36.45%). Tahap kefahaman pelajar aliran sains bagi kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah msing-masing adalah baik (63.90%) dan Sederhana (41.45%). Manakala pelajar bukan sains pula adalah sederhana (42.15%, 31.50%). Keadaan ini mungkin disebabkan oleh kurangnya penekanan kepada aspek KPS dalam P&P Sains. Oleh itu penggunaan KPS perlu dipertingkatkan lagi supaya kurikulum pendidikan Sains dapat melahirkan masyarakat yang celik Sains dan Teknologi (S&T). 2003-10-19 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2283/1/KkerjaSKebUTM03.pdf Hassan, Habibah and Nordin, Shahrom (2003) Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*. In: Seminar Kebangsaan Memperkasakan Sistem Pendidikan, 19-21 October 2003, Hotel Puteri Pan Pacific, Johor Bahru. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Hassan, Habibah
Nordin, Shahrom
Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title_full Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title_fullStr Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title_full_unstemmed Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title_short Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*
title_sort tahap kefahaman kemahiran mengukur dan kemahiran mengenal pasti pemboleh ubah di kalangan pelajar tingkatan empat merentas aliran
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/2283/1/KkerjaSKebUTM03.pdf
work_keys_str_mv AT hassanhabibah tahapkefahamankemahiranmengukurdankemahiranmengenalpastipembolehubahdikalanganpelajartingkatanempatmerentasaliran
AT nordinshahrom tahapkefahamankemahiranmengukurdankemahiranmengenalpastipembolehubahdikalanganpelajartingkatanempatmerentasaliran