Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia

Soal selidik digunakan untuk tujuan kajian ini dan dibentuk berdasarkan model KIPP oleh Stufflebeam. Soal selidik diedarkan melalui pos dan juga diedar sendiri oleh penyelidik di Selangor, N.Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang dan Johor. Seramai 250 orang guru dan 150 pelajar menjadi responden dalam ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yahaya, Azizi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2404/1/AziziYahaya__Penggunaan_model_KIPP.pdf
_version_ 1796853415858405376
author Yahaya, Azizi
author_facet Yahaya, Azizi
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Soal selidik digunakan untuk tujuan kajian ini dan dibentuk berdasarkan model KIPP oleh Stufflebeam. Soal selidik diedarkan melalui pos dan juga diedar sendiri oleh penyelidik di Selangor, N.Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang dan Johor. Seramai 250 orang guru dan 150 pelajar menjadi responden dalam kajian. Kebolehpercayaan soal selidik berdasarkan kepada setiap dimensi yang terdapat dalam model KIPP ialah melebehi daripada 0.7. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk tujuan kajian ini.Penemuan kajian ini menunjukkan bahawa, dari segi dimensi konteks menunjukkan keputusan yang diperolehi daripada sikap guru terhadap perubahan Kemahiran Hidup dan sebelum pelaksanaan Kemahiran Hidup adalah tidak berkesan kerana terdapat banyak masalah yang timbul. Walau bagaimanapun dari segi kerelevanan objektif Kemahiran Hidup dengan Falsafah Pendidikan Negara, dan keyakinan guru terhadap Kemahiran Hidup menunjukkan keberkesanan. Dari segi dimensi input, didapati kelengkapan peralatan dan bengkel, sokongan pengetua, kemahiran guru mengajar, dan latihan adalah tidak berkesan secara keseluruhannya. Sementara dari segi peruntukan kewangan, jadual waktu dan masa, dan pengetahuan guru menunjukkan keberkesanan yang tinggi. Dari segi dimensi proses, didapati cara penilaian projek yang dijalankan oleh guru secara keseluruhannya tidak berkesan, tetapi dari segi strategi pengajaran dan pembelajaran guru didapati berkesan. Akhir sekali dari segi dimensi produk didapati pencapaian objektif Kemahiran Hidup secara keseluruhannya adalah tidak berkesan. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar-pelajar yang menunjukkan perubahan sikap, peningkatan kemahiran dan pengetahuan yang baik.
first_indexed 2024-03-05T17:59:10Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-2404
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:59:10Z
publishDate 1998
record_format dspace
spelling utm.eprints-24042017-09-12T01:33:25Z http://eprints.utm.my/2404/ Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia Yahaya, Azizi L Education (General) Soal selidik digunakan untuk tujuan kajian ini dan dibentuk berdasarkan model KIPP oleh Stufflebeam. Soal selidik diedarkan melalui pos dan juga diedar sendiri oleh penyelidik di Selangor, N.Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang dan Johor. Seramai 250 orang guru dan 150 pelajar menjadi responden dalam kajian. Kebolehpercayaan soal selidik berdasarkan kepada setiap dimensi yang terdapat dalam model KIPP ialah melebehi daripada 0.7. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk tujuan kajian ini.Penemuan kajian ini menunjukkan bahawa, dari segi dimensi konteks menunjukkan keputusan yang diperolehi daripada sikap guru terhadap perubahan Kemahiran Hidup dan sebelum pelaksanaan Kemahiran Hidup adalah tidak berkesan kerana terdapat banyak masalah yang timbul. Walau bagaimanapun dari segi kerelevanan objektif Kemahiran Hidup dengan Falsafah Pendidikan Negara, dan keyakinan guru terhadap Kemahiran Hidup menunjukkan keberkesanan. Dari segi dimensi input, didapati kelengkapan peralatan dan bengkel, sokongan pengetua, kemahiran guru mengajar, dan latihan adalah tidak berkesan secara keseluruhannya. Sementara dari segi peruntukan kewangan, jadual waktu dan masa, dan pengetahuan guru menunjukkan keberkesanan yang tinggi. Dari segi dimensi proses, didapati cara penilaian projek yang dijalankan oleh guru secara keseluruhannya tidak berkesan, tetapi dari segi strategi pengajaran dan pembelajaran guru didapati berkesan. Akhir sekali dari segi dimensi produk didapati pencapaian objektif Kemahiran Hidup secara keseluruhannya adalah tidak berkesan. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar-pelajar yang menunjukkan perubahan sikap, peningkatan kemahiran dan pengetahuan yang baik. 1998 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2404/1/AziziYahaya__Penggunaan_model_KIPP.pdf Yahaya, Azizi (1998) Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan ITTHO, 24 Oct 1998. https://www.researchgate.net/publication/266296662_PENGGUNAAN_MODEL_KIPP_DALAM_PENILAIAN_MATAPELAJARAN_KEMAHIRAN_HIDUP_DI_SEKOLAH-SEKOLAH_MENENGAH_DI_MALAYSIA
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title_full Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title_fullStr Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title_full_unstemmed Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title_short Penggunaan model KIPP dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di Malaysia
title_sort penggunaan model kipp dalam penilaian matapelajaran kemahiran hidup di sekolah sekolah menengah di malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/2404/1/AziziYahaya__Penggunaan_model_KIPP.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi penggunaanmodelkippdalampenilaianmatapelajarankemahiranhidupdisekolahsekolahmenengahdimalaysia