Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris

Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) digubal dengan tujuan memberi peluang kepada pelajar untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dari segi jasmani, rohani, intelek, emosi dan psikomotor (Saedah, 1993). Penguasaan bahasa oleh pelajar sangat ditekankan dalam kurikulum tersebut. Mata pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Azizi, Nurul Ezzati
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/25438/1/ShahrinHashim2008_PengaruhKeluargaDalamPencapaianMata.pdf
_version_ 1796856080603545600
author Hashim, Shahrin
Azizi, Nurul Ezzati
author_facet Hashim, Shahrin
Azizi, Nurul Ezzati
author_sort Hashim, Shahrin
collection ePrints
description Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) digubal dengan tujuan memberi peluang kepada pelajar untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dari segi jasmani, rohani, intelek, emosi dan psikomotor (Saedah, 1993). Penguasaan bahasa oleh pelajar sangat ditekankan dalam kurikulum tersebut. Mata pelajaran Inggeris merupakan salah satu mata pelajaran wajib selain Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa Kebangsaan negara kita. Dalam konteks kurikulum, bahasa Inggeris bertujuan membekalkan pelajar kemahiran supaya dapat menggunakannya sebagai saluran untuk memperoleh ilmu pengetahuan yang berguna dan relevan kepada kehidupan seharian. Bahasa Inggeris merupakan bahasa antarabangsa yang menjadi bahasa penghantar utama bagi pelbagai maklumat masa kini. Oleh itu, penguasaan bahasa Inggeris amat penting bagi para pelajar pada masa kini. Akan tetapi, pencapaian mata pelajaran bahasa Inggeris masih kurang memuaskan. Malahan terdapat banyak kritikan dari kalangan masyarakat tempatan mahupun luar negara bahawa pelajar Malaysia lemah dalam penguasaan bahasa Inggeris. Di samping itu, ramai pelajar menghadapi kesusahan dalam pelajaran di institusi pengajian tinggi mereka kerana kebanyakan buku teks dan buku rujukan yang berkaitan adalah dalam bahasa Inggeris. Malahan ketika pelajar-pelajar berkaitan melibatkan diri dalam pekerjaan, mereka menghadapi masalah berkomunikasi secara bertulis dan lisan dengan orang lain. Walaupun banyak usaha telah dijalankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk meningkatkan prestasi mata pelajaran bahasa Inggeris, tetapi keputusan akademik tetap menunjukkan pencapaiannya rendah. Kelemahan penguasaan bahasa Inggeris ini bukan lagi suatu isu baru tetapi sering diperkatakan. Kajian-kajian yang bertujuan untuk mengenal pasti punca kelemahan pelajar dalam bidang ini juga banyak dilakukan tetapi kebanyakannya adalah memfokuskan kepada faktor tanggapan pelajar terhadap bahasa Inggeris, minat, tabiat belajar, kecerdasan dan sebagainya. Maka, kajian ini akan memberi fokus kepada faktor keluarga di mana keluarga juga memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi pencapaian pelajaran akademik pelajar (Jalim, 1999; Sainah, 1996).
first_indexed 2024-03-05T18:38:08Z
format Book Section
id utm.eprints-25438
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:38:08Z
publishDate 2008
publisher Penerbit UTM
record_format dspace
spelling utm.eprints-254382012-05-30T03:52:40Z http://eprints.utm.my/25438/ Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris Hashim, Shahrin Azizi, Nurul Ezzati HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) PE English Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) digubal dengan tujuan memberi peluang kepada pelajar untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dari segi jasmani, rohani, intelek, emosi dan psikomotor (Saedah, 1993). Penguasaan bahasa oleh pelajar sangat ditekankan dalam kurikulum tersebut. Mata pelajaran Inggeris merupakan salah satu mata pelajaran wajib selain Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa Kebangsaan negara kita. Dalam konteks kurikulum, bahasa Inggeris bertujuan membekalkan pelajar kemahiran supaya dapat menggunakannya sebagai saluran untuk memperoleh ilmu pengetahuan yang berguna dan relevan kepada kehidupan seharian. Bahasa Inggeris merupakan bahasa antarabangsa yang menjadi bahasa penghantar utama bagi pelbagai maklumat masa kini. Oleh itu, penguasaan bahasa Inggeris amat penting bagi para pelajar pada masa kini. Akan tetapi, pencapaian mata pelajaran bahasa Inggeris masih kurang memuaskan. Malahan terdapat banyak kritikan dari kalangan masyarakat tempatan mahupun luar negara bahawa pelajar Malaysia lemah dalam penguasaan bahasa Inggeris. Di samping itu, ramai pelajar menghadapi kesusahan dalam pelajaran di institusi pengajian tinggi mereka kerana kebanyakan buku teks dan buku rujukan yang berkaitan adalah dalam bahasa Inggeris. Malahan ketika pelajar-pelajar berkaitan melibatkan diri dalam pekerjaan, mereka menghadapi masalah berkomunikasi secara bertulis dan lisan dengan orang lain. Walaupun banyak usaha telah dijalankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk meningkatkan prestasi mata pelajaran bahasa Inggeris, tetapi keputusan akademik tetap menunjukkan pencapaiannya rendah. Kelemahan penguasaan bahasa Inggeris ini bukan lagi suatu isu baru tetapi sering diperkatakan. Kajian-kajian yang bertujuan untuk mengenal pasti punca kelemahan pelajar dalam bidang ini juga banyak dilakukan tetapi kebanyakannya adalah memfokuskan kepada faktor tanggapan pelajar terhadap bahasa Inggeris, minat, tabiat belajar, kecerdasan dan sebagainya. Maka, kajian ini akan memberi fokus kepada faktor keluarga di mana keluarga juga memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi pencapaian pelajaran akademik pelajar (Jalim, 1999; Sainah, 1996). Penerbit UTM 2008 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/25438/1/ShahrinHashim2008_PengaruhKeluargaDalamPencapaianMata.pdf Hashim, Shahrin and Azizi, Nurul Ezzati (2008) Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris. In: Isu-Isu Dalam Psikologi Pendidikan Sekolah. Penerbit UTM , Johor, pp. 67-85. ISBN 978-983-52-0518-7 http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FP/bookchapter_fp12.pdf
spellingShingle HQ The family. Marriage. Woman
L Education (General)
PE English
Hashim, Shahrin
Azizi, Nurul Ezzati
Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title_full Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title_fullStr Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title_full_unstemmed Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title_short Pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran Bahasa Inggeris
title_sort pengaruh keluarga dalam pencapaian mata pelajaran bahasa inggeris
topic HQ The family. Marriage. Woman
L Education (General)
PE English
url http://eprints.utm.my/25438/1/ShahrinHashim2008_PengaruhKeluargaDalamPencapaianMata.pdf
work_keys_str_mv AT hashimshahrin pengaruhkeluargadalampencapaianmatapelajaranbahasainggeris
AT azizinurulezzati pengaruhkeluargadalampencapaianmatapelajaranbahasainggeris