Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah e-suara dalam membantu murid-murid pendidikan khas kategori bermasalah pembelajaran dalam menjawab soalan peperiksaan tanpa melakukan modifikasi dari segi isi kandungan atau kualiti soalan peperiksaan berkenaan. Pentaksiran alternatif yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi, Tahar, Mohd. Mokhtar, Tahir, Lokman, Kasbin, Md. Amin, Ramli, Fauzi, Zahari, Zawawi, Abu Hassan, Kamarudin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/25934/1/LokmanMohdTahir2010_KaedahE-SuaraDalamPeperiksaanMurid-Murid.pdf
_version_ 1796856109381713920
author Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi
Tahar, Mohd. Mokhtar
Tahir, Lokman
Kasbin, Md. Amin
Ramli, Fauzi
Zahari, Zawawi
Abu Hassan, Kamarudin
author_facet Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi
Tahar, Mohd. Mokhtar
Tahir, Lokman
Kasbin, Md. Amin
Ramli, Fauzi
Zahari, Zawawi
Abu Hassan, Kamarudin
author_sort Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah e-suara dalam membantu murid-murid pendidikan khas kategori bermasalah pembelajaran dalam menjawab soalan peperiksaan tanpa melakukan modifikasi dari segi isi kandungan atau kualiti soalan peperiksaan berkenaan. Pentaksiran alternatif yang dilakukan dalam kajian ini menggunakan pendekatan penyampaian soalan berbantukan komputer, iaitu suatu transformasi daripada pentaksiran pendekatan konvensional berbentuk paper-and-pencil. Dalam kajian ini, sebanyak 163 orang murid tingkatan 3 pendidikan khas bermasalah pembelajaran dari seluruh negara diambil sebagai sampel kajian. Sampel ini dibahagikan kepada tiga kumpulan, iaitu (1) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan dengan menggunakan kaedah konvensional; (2) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan dengan menggunakan kaedah e-suara I, iaitu melihat dan mendengar item soalan melalui komputer tetapi menjawab dengan cara biasa/konvensional; (3) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan menggunakan kaedah e-suara II, iaitu membaca dan mendengar item soalan melalui komputer dan menjawabnya dengan bantuan komputer. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pencapaian subjek kajian (SK) pendidikan khas bermasalah pembelajaran yang menggunakan kaedah e-suara II lebih baik dengan skor min sebanyak 8.35 berbanding dengan dua kaedah penilaian lain. Secara keseluruhan, kajian ini membuktikan bahawa kaedah e-suara dapat membantu murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran menjawab soalan peperiksaan dengan lebih yakin berbanding dengan kaedah lain.
first_indexed 2024-03-05T18:38:34Z
format Article
id utm.eprints-25934
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:38:34Z
publishDate 2010
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-259342017-10-13T12:27:46Z http://eprints.utm.my/25934/ Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi Tahar, Mohd. Mokhtar Tahir, Lokman Kasbin, Md. Amin Ramli, Fauzi Zahari, Zawawi Abu Hassan, Kamarudin L Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah e-suara dalam membantu murid-murid pendidikan khas kategori bermasalah pembelajaran dalam menjawab soalan peperiksaan tanpa melakukan modifikasi dari segi isi kandungan atau kualiti soalan peperiksaan berkenaan. Pentaksiran alternatif yang dilakukan dalam kajian ini menggunakan pendekatan penyampaian soalan berbantukan komputer, iaitu suatu transformasi daripada pentaksiran pendekatan konvensional berbentuk paper-and-pencil. Dalam kajian ini, sebanyak 163 orang murid tingkatan 3 pendidikan khas bermasalah pembelajaran dari seluruh negara diambil sebagai sampel kajian. Sampel ini dibahagikan kepada tiga kumpulan, iaitu (1) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan dengan menggunakan kaedah konvensional; (2) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan dengan menggunakan kaedah e-suara I, iaitu melihat dan mendengar item soalan melalui komputer tetapi menjawab dengan cara biasa/konvensional; (3) kumpulan murid yang menjawab soalan peperiksaan menggunakan kaedah e-suara II, iaitu membaca dan mendengar item soalan melalui komputer dan menjawabnya dengan bantuan komputer. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pencapaian subjek kajian (SK) pendidikan khas bermasalah pembelajaran yang menggunakan kaedah e-suara II lebih baik dengan skor min sebanyak 8.35 berbanding dengan dua kaedah penilaian lain. Secara keseluruhan, kajian ini membuktikan bahawa kaedah e-suara dapat membantu murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran menjawab soalan peperiksaan dengan lebih yakin berbanding dengan kaedah lain. Penerbit UTM Press 2010-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/25934/1/LokmanMohdTahir2010_KaedahE-SuaraDalamPeperiksaanMurid-Murid.pdf Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi and Tahar, Mohd. Mokhtar and Tahir, Lokman and Kasbin, Md. Amin and Ramli, Fauzi and Zahari, Zawawi and Abu Hassan, Kamarudin (2010) Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas. Jurnal Teknologi Sains Sosial, 52 . 83-94 . ISSN 2180-3722 http://dx.doi.org/10.11113/jt.v52.139 DOI:10.11113/jt.v52.139
spellingShingle L Education
Mohd. Yasin, Mohd. Hanafi
Tahar, Mohd. Mokhtar
Tahir, Lokman
Kasbin, Md. Amin
Ramli, Fauzi
Zahari, Zawawi
Abu Hassan, Kamarudin
Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title_full Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title_fullStr Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title_full_unstemmed Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title_short Kaedah E-suara dalam peperiksaan murid-murid pendidikan khas
title_sort kaedah e suara dalam peperiksaan murid murid pendidikan khas
topic L Education
url http://eprints.utm.my/25934/1/LokmanMohdTahir2010_KaedahE-SuaraDalamPeperiksaanMurid-Murid.pdf
work_keys_str_mv AT mohdyasinmohdhanafi kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT taharmohdmokhtar kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT tahirlokman kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT kasbinmdamin kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT ramlifauzi kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT zaharizawawi kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas
AT abuhassankamarudin kaedahesuaradalampeperiksaanmuridmuridpendidikankhas