Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor

Industri peruncitan di Malaysia merupakan salah satu industri yang sedang pesat berkembang. Kewujudan pasar raya besar semakin mendapat tempat di hati para pengguna. Sejak akhir-akhir ini penubuhan pasar raya besar atau hypermarket boleh diibaratkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Sambutan y...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Md. Ali, Azlah, Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah, Md. Som, Hishamuddin, Muktar, Syaharizatul Noorizwan
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/2750/1/71991.pdf
_version_ 1796853459006259200
author Md. Ali, Azlah
Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah
Md. Som, Hishamuddin
Muktar, Syaharizatul Noorizwan
author_facet Md. Ali, Azlah
Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah
Md. Som, Hishamuddin
Muktar, Syaharizatul Noorizwan
author_sort Md. Ali, Azlah
collection ePrints
description Industri peruncitan di Malaysia merupakan salah satu industri yang sedang pesat berkembang. Kewujudan pasar raya besar semakin mendapat tempat di hati para pengguna. Sejak akhir-akhir ini penubuhan pasar raya besar atau hypermarket boleh diibaratkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Sambutan yang begitu menggalakkan daripada pelanggan tempatan, mendorong lebih ramai pelabur asing untuk membina lebih banyak pasar raya besar di negara ini. Oleh yang demikian, persaingan dalam industri peruncitan juga akan meningkat. Ini secara tidak langsung memberi kesan terhadap golongan peruncit tempatan khususnya peruncit Melayu. Lantaran itu, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kesankesan kewujudan pasar raya besar terhadap golongan peruncit Melayu di Negeri Johor. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti persepsi responden terhadap dasar kerajaan, kewujudan pasar raya besar dan corak perniagaan masa kini. Soal selidik telah digunakan sebagai kaedah pengumpulan data dan diedarkan kepada 150 orang responden yang terdiri daripada peruncit Melayu di sekitar Johor Bahru. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS) 10.0. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan pembukaan hypermarket memberi kesan yang sederhana terhadap perniagaan responden. Ini menunjukkan kebanyakan responden merasakan kedudukan perniagaan mereka dari segi ekonomi tidak begitu tergugat dengan kewujudan hypermarket. Begitu juga dari segi kesan psikologi dan kemahiran, ternyata kewujudan hypermarket memang mempengaruhi mental, fizikal dan sikap peniaga. Majoriti responden bersetuju bahawa hypermarket mempunyai sistem pengurusan yang sistematik dan lebih baik dan ini merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada kejayaan hypermarket dalam menguasai industri peruncitan tempatan. Majoriti responden juga amat bersetuju bahawa peniaga Melayu mampu bersaing dengan peniaga bukan Melayu dalam dunia perniagaan masa kini sekiranya mereka diberi peluang yang saksama oleh kerajaan. Kesimpulannya, kewujudan hypermarket memberikan kesan pada tahap yang sederhana terhadap peruncit Melayu dari segi ekonomi, psikologi dan kemahiran.
first_indexed 2024-03-05T17:59:48Z
format Monograph
id utm.eprints-2750
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:59:48Z
publishDate 2004
publisher Universiti Teknologi Malaysia
record_format dspace
spelling utm.eprints-27502017-10-11T03:23:22Z http://eprints.utm.my/2750/ Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor Md. Ali, Azlah Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah Md. Som, Hishamuddin Muktar, Syaharizatul Noorizwan HC Economic History and Conditions H Social Sciences (General) Industri peruncitan di Malaysia merupakan salah satu industri yang sedang pesat berkembang. Kewujudan pasar raya besar semakin mendapat tempat di hati para pengguna. Sejak akhir-akhir ini penubuhan pasar raya besar atau hypermarket boleh diibaratkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Sambutan yang begitu menggalakkan daripada pelanggan tempatan, mendorong lebih ramai pelabur asing untuk membina lebih banyak pasar raya besar di negara ini. Oleh yang demikian, persaingan dalam industri peruncitan juga akan meningkat. Ini secara tidak langsung memberi kesan terhadap golongan peruncit tempatan khususnya peruncit Melayu. Lantaran itu, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti kesankesan kewujudan pasar raya besar terhadap golongan peruncit Melayu di Negeri Johor. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti persepsi responden terhadap dasar kerajaan, kewujudan pasar raya besar dan corak perniagaan masa kini. Soal selidik telah digunakan sebagai kaedah pengumpulan data dan diedarkan kepada 150 orang responden yang terdiri daripada peruncit Melayu di sekitar Johor Bahru. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS) 10.0. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan pembukaan hypermarket memberi kesan yang sederhana terhadap perniagaan responden. Ini menunjukkan kebanyakan responden merasakan kedudukan perniagaan mereka dari segi ekonomi tidak begitu tergugat dengan kewujudan hypermarket. Begitu juga dari segi kesan psikologi dan kemahiran, ternyata kewujudan hypermarket memang mempengaruhi mental, fizikal dan sikap peniaga. Majoriti responden bersetuju bahawa hypermarket mempunyai sistem pengurusan yang sistematik dan lebih baik dan ini merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada kejayaan hypermarket dalam menguasai industri peruncitan tempatan. Majoriti responden juga amat bersetuju bahawa peniaga Melayu mampu bersaing dengan peniaga bukan Melayu dalam dunia perniagaan masa kini sekiranya mereka diberi peluang yang saksama oleh kerajaan. Kesimpulannya, kewujudan hypermarket memberikan kesan pada tahap yang sederhana terhadap peruncit Melayu dari segi ekonomi, psikologi dan kemahiran. Universiti Teknologi Malaysia 2004-06-30 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/2750/1/71991.pdf Md. Ali, Azlah and Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah and Md. Som, Hishamuddin and Muktar, Syaharizatul Noorizwan (2004) Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor. Project Report. Universiti Teknologi Malaysia. (Unpublished)
spellingShingle HC Economic History and Conditions
H Social Sciences (General)
Md. Ali, Azlah
Abu Bakar, Thuaibah @ Suaibah
Md. Som, Hishamuddin
Muktar, Syaharizatul Noorizwan
Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title_full Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title_fullStr Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title_full_unstemmed Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title_short Kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga Melayu di Johor
title_sort kesan kewujudan hypermarket ke atas peniaga melayu di johor
topic HC Economic History and Conditions
H Social Sciences (General)
url http://eprints.utm.my/2750/1/71991.pdf
work_keys_str_mv AT mdaliazlah kesankewujudanhypermarketkeataspeniagamelayudijohor
AT abubakarthuaibahsuaibah kesankewujudanhypermarketkeataspeniagamelayudijohor
AT mdsomhishamuddin kesankewujudanhypermarketkeataspeniagamelayudijohor
AT muktarsyaharizatulnoorizwan kesankewujudanhypermarketkeataspeniagamelayudijohor