Kemahiran maklumat: teori & amalan
Dalam era teknologi maklumat dan komunikasi, maklumat tercipta sepanjang masa dan boleh diperoleh dengan kuantiti yang banyak dari segenap penjuru dunia pada bila-bila masa. Walaupun pengetahuan dan maklumat berlipat ganda, masa untuk mengesan, memperoleh, dan memproses maklumat yang betul-betul men...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/30115/1/JuhanaSalim2010_KemahiranMaklumatTeoriAmalan.pdf |
_version_ | 1796856677153112064 |
---|---|
author | Salim, Juhana Mohamed Kassim, Junaidah Jaafar, Azizah |
author_facet | Salim, Juhana Mohamed Kassim, Junaidah Jaafar, Azizah |
author_sort | Salim, Juhana |
collection | ePrints |
description | Dalam era teknologi maklumat dan komunikasi, maklumat tercipta sepanjang masa dan boleh diperoleh dengan kuantiti yang banyak dari segenap penjuru dunia pada bila-bila masa. Walaupun pengetahuan dan maklumat berlipat ganda, masa untuk mengesan, memperoleh, dan memproses maklumat yang betul-betul menepati kehendak adalah terhad. Dalam keadaan sedemikian, tidak dinafikan individu sebenarnya menghadapi pelbagai kesulitan mengesan, memilih, dan menggunakannya secara berkesan untuk menyelesaikan masalah dalam masa yang singkat. Era maklumat pada masa kini menfokuskan kepada masyarakat yang bermaklumat. Masyarakat yang bermaklumat mampu untuk menguasai kehidupan, dapat mengendalikan maklumat dengan bijaksana, dan mereka sendiri mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Kemampuan untuk mengumpul, memproses, mencari, mencapai, dan mengagihkan maklumat merupakan satu cabaran dalam mengurus maklumat. Walaupun begitu, ledakan maklumat semata-mata tidak menjamin individu menjadi seseorang yang bermaklumat jika tidak mempunyai strategi menyimpannya dalam minda. Proses mengingat maklumat harus diiringi dengan kefahaman, analisis, dan sintesis. Buku ini menghuraikan program kemahiran maklumat yang mengintegrasi komponen kemahiran yang berkaitan dengan proses kognitif manusia seperti kemahiran berfikir secara kritis, kreatif, dan lateral yang membolehkan individu mengenal pasti keperluan maklumat, memformulasi persoalan berdasarkan keperluan maklumat, menjana strategi pencarian, mengakses, menilai, mengguna, dan mengorganisasi maklumat serta menyampaikan maklumat. |
first_indexed | 2024-03-05T18:46:41Z |
format | Book |
id | utm.eprints-30115 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:46:41Z |
publishDate | 2010 |
publisher | Penerbit UTM |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-301152017-02-05T03:09:47Z http://eprints.utm.my/30115/ Kemahiran maklumat: teori & amalan Salim, Juhana Mohamed Kassim, Junaidah Jaafar, Azizah QA75 Electronic computers. Computer science Dalam era teknologi maklumat dan komunikasi, maklumat tercipta sepanjang masa dan boleh diperoleh dengan kuantiti yang banyak dari segenap penjuru dunia pada bila-bila masa. Walaupun pengetahuan dan maklumat berlipat ganda, masa untuk mengesan, memperoleh, dan memproses maklumat yang betul-betul menepati kehendak adalah terhad. Dalam keadaan sedemikian, tidak dinafikan individu sebenarnya menghadapi pelbagai kesulitan mengesan, memilih, dan menggunakannya secara berkesan untuk menyelesaikan masalah dalam masa yang singkat. Era maklumat pada masa kini menfokuskan kepada masyarakat yang bermaklumat. Masyarakat yang bermaklumat mampu untuk menguasai kehidupan, dapat mengendalikan maklumat dengan bijaksana, dan mereka sendiri mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Kemampuan untuk mengumpul, memproses, mencari, mencapai, dan mengagihkan maklumat merupakan satu cabaran dalam mengurus maklumat. Walaupun begitu, ledakan maklumat semata-mata tidak menjamin individu menjadi seseorang yang bermaklumat jika tidak mempunyai strategi menyimpannya dalam minda. Proses mengingat maklumat harus diiringi dengan kefahaman, analisis, dan sintesis. Buku ini menghuraikan program kemahiran maklumat yang mengintegrasi komponen kemahiran yang berkaitan dengan proses kognitif manusia seperti kemahiran berfikir secara kritis, kreatif, dan lateral yang membolehkan individu mengenal pasti keperluan maklumat, memformulasi persoalan berdasarkan keperluan maklumat, menjana strategi pencarian, mengakses, menilai, mengguna, dan mengorganisasi maklumat serta menyampaikan maklumat. Penerbit UTM 2010 Book PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/30115/1/JuhanaSalim2010_KemahiranMaklumatTeoriAmalan.pdf Salim, Juhana and Mohamed Kassim, Junaidah and Jaafar, Azizah (2010) Kemahiran maklumat: teori & amalan. Penerbit UTM, Skudai, Johor Bahru. ISBN 978–983–52–0764–8 http://www.penerbit.utm.my/cgi-bin/katalog/buku.cgi?id=497 |
spellingShingle | QA75 Electronic computers. Computer science Salim, Juhana Mohamed Kassim, Junaidah Jaafar, Azizah Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title | Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title_full | Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title_fullStr | Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title_full_unstemmed | Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title_short | Kemahiran maklumat: teori & amalan |
title_sort | kemahiran maklumat teori amalan |
topic | QA75 Electronic computers. Computer science |
url | http://eprints.utm.my/30115/1/JuhanaSalim2010_KemahiranMaklumatTeoriAmalan.pdf |
work_keys_str_mv | AT salimjuhana kemahiranmaklumatteoriamalan AT mohamedkassimjunaidah kemahiranmaklumatteoriamalan AT jaafarazizah kemahiranmaklumatteoriamalan |