Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melib...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yunus, Anney Zaharazilah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf
_version_ 1796857018678509568
author Yunus, Anney Zaharazilah
author_facet Yunus, Anney Zaharazilah
author_sort Yunus, Anney Zaharazilah
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melibatkan seramai 92 orang guru daripada Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Segamat. Kaedah tinjauan digunakan dalam menjalankan kajian manakala data diperoleh menggunakan kaedah soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini ialah Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi kajian ini ialah 0.960. Seterusnya, data yang diperolehi daripada kajian rintis yang dijalankan terhadap 10 orang guru. Perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) 16.0 digunapakai untuk mengumpul, menyemak dan menganalisis data soal selidik dalam bentuk kekerapan, min, peratusan, sisihan piawai, ujian-t dan ANOVA Sehala. Melalui hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan adalah tinggi iaitu 3.70 manakala tahap amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat yang dikaji juga menunjukkan nilai min yang tinggi iaitu 3.91. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi dan tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar signifikan dalam kalangan guru disiplin berdasarkan jantina dan tempoh perkhidmatan namun tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan kaum responden.
first_indexed 2024-03-05T18:51:29Z
format Thesis
id utm.eprints-32564
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:51:29Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling utm.eprints-325642018-04-27T01:23:16Z http://eprints.utm.my/32564/ Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat Yunus, Anney Zaharazilah LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melibatkan seramai 92 orang guru daripada Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Segamat. Kaedah tinjauan digunakan dalam menjalankan kajian manakala data diperoleh menggunakan kaedah soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini ialah Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi kajian ini ialah 0.960. Seterusnya, data yang diperolehi daripada kajian rintis yang dijalankan terhadap 10 orang guru. Perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) 16.0 digunapakai untuk mengumpul, menyemak dan menganalisis data soal selidik dalam bentuk kekerapan, min, peratusan, sisihan piawai, ujian-t dan ANOVA Sehala. Melalui hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan adalah tinggi iaitu 3.70 manakala tahap amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat yang dikaji juga menunjukkan nilai min yang tinggi iaitu 3.91. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi dan tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar signifikan dalam kalangan guru disiplin berdasarkan jantina dan tempoh perkhidmatan namun tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan kaum responden. 2012-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf Yunus, Anney Zaharazilah (2012) Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Yunus, Anney Zaharazilah
Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_full Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_fullStr Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_short Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_sort tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di sekolah menengah kebangsaan daerah segamat
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url http://eprints.utm.my/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf
work_keys_str_mv AT yunusanneyzaharazilah tahappengetahuanamalanpengurusandisiplinpelajardalamkalangangurudisiplindisekolahmenengahkebangsaandaerahsegamat