Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web

Satu sistem pembelajaran pintar (SPP) sedang dibangunkan supaya dapat mentaksir dan mengkelaskan pelajar mengikut tahap pengetahuan dan tahap kecekapan pelajar menguasai domain pelajaran yang dipelajarinya. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti pengetahuan dan kemahiran sedia ada pada pelajar untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yusof, Norazah, Hamdan, Abdul Razak, Nasir, Abdul Hamid
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2004
Subjects:
_version_ 1825909372890382336
author Yusof, Norazah
Hamdan, Abdul Razak
Nasir, Abdul Hamid
author_facet Yusof, Norazah
Hamdan, Abdul Razak
Nasir, Abdul Hamid
author_sort Yusof, Norazah
collection ePrints
description Satu sistem pembelajaran pintar (SPP) sedang dibangunkan supaya dapat mentaksir dan mengkelaskan pelajar mengikut tahap pengetahuan dan tahap kecekapan pelajar menguasai domain pelajaran yang dipelajarinya. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti pengetahuan dan kemahiran sedia ada pada pelajar untuk menentukan kemahiran dan pengetahuan baru yang harus dipelajari pelajar, serta untuk meningkatkan kesan pembelajaran secara kawalan kendiri. Untuk memastikan tahap penguasaan dan kecekapan pembelajaran pelajar dapat ditaksir dengan sahih, maka sistem pembelajaran penguasaan secara latih tubi dibina untuk menyediakan suatu persekitaran pembelajaran secara atas talian yang mengemukakan soalan-soalan berbentuk formatif. Soalan-soalan berbentuk formatif ini digubal menggunakan Jadual Penentu Uji dan mengikut aras keupayaan kognitif taksonomi Bloom. Kertas kerja ini memfokuskan kepada penjanaan secara rawak terpilih bagi item-item soalan formatif dalam sistem pembelajaran latih tubi ini, iaitu dengan mengambilkira topik dan objektif yang dipilih pelajar serta aras keupayaan kognitif yang bersesuaian dengan pelajar. Dalam pada itu, kertas kerja ini juga membincangkan pendekatan baris gilir prestasi berselang boleh ubah yang dilaksanakan dalam strategi latih tubi untuk memberi peluang kepada pelajar mencuba semula item soalan yang tidak dapat dijawab dengan betul, dan juga untuk sistem memastikan pelajar benar-benar telah dapat menguasai unit pelajaran tersebut atau sebaliknya. Penjanaan soalan-soalan formatif secara rawak terpilih dalam kajian ini didapati berjaya mengemukakan item-item soalan yang berpadanan dengan aras keupayaan kognitif pelajar, manakala pendekatan baris gilir berselang boleh ubah didapati berupaya membantu sistem mengukur tahap penguasaan dan kecekapan pelajar dengan keputusan yang lebih dipercayai.
first_indexed 2024-03-05T18:01:11Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-3328
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T18:01:11Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling utm.eprints-33282017-08-30T07:54:14Z http://eprints.utm.my/3328/ Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web Yusof, Norazah Hamdan, Abdul Razak Nasir, Abdul Hamid QA76 Computer software Satu sistem pembelajaran pintar (SPP) sedang dibangunkan supaya dapat mentaksir dan mengkelaskan pelajar mengikut tahap pengetahuan dan tahap kecekapan pelajar menguasai domain pelajaran yang dipelajarinya. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti pengetahuan dan kemahiran sedia ada pada pelajar untuk menentukan kemahiran dan pengetahuan baru yang harus dipelajari pelajar, serta untuk meningkatkan kesan pembelajaran secara kawalan kendiri. Untuk memastikan tahap penguasaan dan kecekapan pembelajaran pelajar dapat ditaksir dengan sahih, maka sistem pembelajaran penguasaan secara latih tubi dibina untuk menyediakan suatu persekitaran pembelajaran secara atas talian yang mengemukakan soalan-soalan berbentuk formatif. Soalan-soalan berbentuk formatif ini digubal menggunakan Jadual Penentu Uji dan mengikut aras keupayaan kognitif taksonomi Bloom. Kertas kerja ini memfokuskan kepada penjanaan secara rawak terpilih bagi item-item soalan formatif dalam sistem pembelajaran latih tubi ini, iaitu dengan mengambilkira topik dan objektif yang dipilih pelajar serta aras keupayaan kognitif yang bersesuaian dengan pelajar. Dalam pada itu, kertas kerja ini juga membincangkan pendekatan baris gilir prestasi berselang boleh ubah yang dilaksanakan dalam strategi latih tubi untuk memberi peluang kepada pelajar mencuba semula item soalan yang tidak dapat dijawab dengan betul, dan juga untuk sistem memastikan pelajar benar-benar telah dapat menguasai unit pelajaran tersebut atau sebaliknya. Penjanaan soalan-soalan formatif secara rawak terpilih dalam kajian ini didapati berjaya mengemukakan item-item soalan yang berpadanan dengan aras keupayaan kognitif pelajar, manakala pendekatan baris gilir berselang boleh ubah didapati berupaya membantu sistem mengukur tahap penguasaan dan kecekapan pelajar dengan keputusan yang lebih dipercayai. 2004-09-17 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed Yusof, Norazah and Hamdan, Abdul Razak and Nasir, Abdul Hamid (2004) Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web. In: Konvensyen Teknologi Pendidikan ke-17, 17-20 Sept. 2004, Pulau Pinang, Malaysia.
spellingShingle QA76 Computer software
Yusof, Norazah
Hamdan, Abdul Razak
Nasir, Abdul Hamid
Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title_full Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title_fullStr Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title_full_unstemmed Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title_short Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di persekitaran Web
title_sort penjanaan soalan formatif dalam sistem pembelajaran penguasaan secara latih tubi di persekitaran web
topic QA76 Computer software
work_keys_str_mv AT yusofnorazah penjanaansoalanformatifdalamsistempembelajaranpenguasaansecaralatihtubidipersekitaranweb
AT hamdanabdulrazak penjanaansoalanformatifdalamsistempembelajaranpenguasaansecaralatihtubidipersekitaranweb
AT nasirabdulhamid penjanaansoalanformatifdalamsistempembelajaranpenguasaansecaralatihtubidipersekitaranweb