Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai

Kajian deskriptif ini telah dijalankan di kalangan pelajar-pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai dalam Semester 1, tahun 3 dan 4 Program Sarjana Muda dari 60 jenis kursus bagi tahun pengajian 2003 / 2004. Seramai sekurang-kurangnya 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak bagi mewakili se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Kadir, Hamdan, Mustaffa, Mohamed Shariff, Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq
Format: Monograph
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/3759/1/HAMDANABDKADIR71906.pdf
_version_ 1796853620666269696
author Abdul Kadir, Hamdan
Mustaffa, Mohamed Shariff
Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq
author_facet Abdul Kadir, Hamdan
Mustaffa, Mohamed Shariff
Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq
author_sort Abdul Kadir, Hamdan
collection ePrints
description Kajian deskriptif ini telah dijalankan di kalangan pelajar-pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai dalam Semester 1, tahun 3 dan 4 Program Sarjana Muda dari 60 jenis kursus bagi tahun pengajian 2003 / 2004. Seramai sekurang-kurangnya 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak bagi mewakili setiap kursus pengajian dari 10 buah fakulti. Objektif utama kajian ini ialah untuk mengenalpasti pola-pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) berasaskan Kod Tiga-Huruf Tripologi Holland (1973) di kalangan para pelajar UTM, tahap keserasian (kongruen) pola-pola personaliti-persekitaran (EAT) dan perbezaan tahap kongruen dari segi demografi iaitu dari segi jantina. Instrumen kajian yang telah digunakan ialah satu set soal selidik yang terdiri daripada inventori Self-Directed Search-Form Easy (SDS-E) versi Amla (1984) berdasarkan inventori SDS-E John L.Holland (1973, 1985). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS – PC+) yang melibatkan pengiraan frekuensi, peratusan, min, dan sisihan lazim. Ujian-t dua hujung juga telah digunakan untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan jantina dalam pola personaliti-persekitaran (EAT) di kalangan pelajar-pelajar lelaki dan perempuan mengikut kursus masing-masing. Keputusan kajian perbandingan Kongruen Personaliti-Persekitaran (EAT-UTM) setiap kursus dari segi jantina berdasarkan analisis ujian-t yang menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan Kongruen Personaliti - Persekitran (EAT-UTM) di antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang mengikuti kursus-kursus SMP-SM Kej (Mekanikal-Pembuatan), SMT-SM Kej (Mekanikal-Aerounatik), SRI-SM Sains (Rekabentuk Industri), SKG-SM Kej (Kimia-Gas), SSB-SM Sains (Biologi Industri), SPG-SM Sains serta Pendidikan (Biologi), SPH-SM Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), SPJ-SM Teknologi serta Pendidikan (Kej Mekanikal), SPN-SM Sains serta Pendidikan (Sains), SPP-SM Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik) dan SPT-SM Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik).Nilai ‘p’ yang diperolehi ialah antara 0.003 hingga 0.04 manakala aras signifikan yang ditetapkan ialah 0.05 (5%). Nilai ‘p’ ini adalah sangat rendah dan ini menunjukkan kecenderungan ke arah yang signifikan. Bagi lainlain kursus, analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Kongruen Personaliti-Persekitaran (EAT-UTM) di antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan signifikan pada aras p<0.05. Indeks Kesesuaian Iachan dan Wiggins (1981) digunakan untuk menentukan kesesuaian di antara personaliti yang diperolehi dengan kod persekitaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa jenis personaliti sosial telah muncul sebagai jenis yang dominan dan keseluruhan dapatan kajian menunjukkan tahap keserasian (kongruen) personaliti-persekitaran bagi 60 jenis kursus adalah “hampir tidak padan�. Kajian ini berjaya meninjau bahawa terdapat elemen-elemen dalam sesetengah bidang pengajian atau pekerjaan itu tidak selaras dengan minat personaliti individu sebagaimana yang telah disarankan oleh Teori Kerjaya Tipologi Holland (1973, 1985) dan The Educational Opportunities Finder (EOF) oleh Holland (1973, 1985). Sebagai kesimpulan, hasil kajian ini memberi ruang untuk disusuli dengan kajian lanjutan mencari hubungan pencapian akademik dan gaya pembelajaran dengn pola-pola personaliti-persekitaran pelajar-pelajar. Dengan itu adalah dicadangkan agar pihak universiti dengan kerjasama Unit Perkembangan Sumber Pelajar, Universiti Teknologi Malaysia membentuk pemetaan ‘College Major’ ala Malaysia untuk kaunselor-kaunselor bagi rujukan kemasukan pelajar-pelajar baru ke Universiti Teknologi Malaysia khususnya, memandangkan bahawa kesesuaian sesuatu bidang pengajian atau pekerjaan itu penting berorientasikan diri pelajar dengan persekitarannya.
first_indexed 2024-03-05T18:02:14Z
format Monograph
id utm.eprints-3759
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:02:14Z
publishDate 2004
publisher Faculty of Management and Human Resource Development
record_format dspace
spelling utm.eprints-37592017-08-06T07:41:40Z http://eprints.utm.my/3759/ Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Abdul Kadir, Hamdan Mustaffa, Mohamed Shariff Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq H Social Sciences (General) Kajian deskriptif ini telah dijalankan di kalangan pelajar-pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai dalam Semester 1, tahun 3 dan 4 Program Sarjana Muda dari 60 jenis kursus bagi tahun pengajian 2003 / 2004. Seramai sekurang-kurangnya 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak bagi mewakili setiap kursus pengajian dari 10 buah fakulti. Objektif utama kajian ini ialah untuk mengenalpasti pola-pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) berasaskan Kod Tiga-Huruf Tripologi Holland (1973) di kalangan para pelajar UTM, tahap keserasian (kongruen) pola-pola personaliti-persekitaran (EAT) dan perbezaan tahap kongruen dari segi demografi iaitu dari segi jantina. Instrumen kajian yang telah digunakan ialah satu set soal selidik yang terdiri daripada inventori Self-Directed Search-Form Easy (SDS-E) versi Amla (1984) berdasarkan inventori SDS-E John L.Holland (1973, 1985). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS – PC+) yang melibatkan pengiraan frekuensi, peratusan, min, dan sisihan lazim. Ujian-t dua hujung juga telah digunakan untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan jantina dalam pola personaliti-persekitaran (EAT) di kalangan pelajar-pelajar lelaki dan perempuan mengikut kursus masing-masing. Keputusan kajian perbandingan Kongruen Personaliti-Persekitaran (EAT-UTM) setiap kursus dari segi jantina berdasarkan analisis ujian-t yang menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan Kongruen Personaliti - Persekitran (EAT-UTM) di antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang mengikuti kursus-kursus SMP-SM Kej (Mekanikal-Pembuatan), SMT-SM Kej (Mekanikal-Aerounatik), SRI-SM Sains (Rekabentuk Industri), SKG-SM Kej (Kimia-Gas), SSB-SM Sains (Biologi Industri), SPG-SM Sains serta Pendidikan (Biologi), SPH-SM Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), SPJ-SM Teknologi serta Pendidikan (Kej Mekanikal), SPN-SM Sains serta Pendidikan (Sains), SPP-SM Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik) dan SPT-SM Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik).Nilai ‘p’ yang diperolehi ialah antara 0.003 hingga 0.04 manakala aras signifikan yang ditetapkan ialah 0.05 (5%). Nilai ‘p’ ini adalah sangat rendah dan ini menunjukkan kecenderungan ke arah yang signifikan. Bagi lainlain kursus, analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Kongruen Personaliti-Persekitaran (EAT-UTM) di antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan signifikan pada aras p<0.05. Indeks Kesesuaian Iachan dan Wiggins (1981) digunakan untuk menentukan kesesuaian di antara personaliti yang diperolehi dengan kod persekitaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa jenis personaliti sosial telah muncul sebagai jenis yang dominan dan keseluruhan dapatan kajian menunjukkan tahap keserasian (kongruen) personaliti-persekitaran bagi 60 jenis kursus adalah “hampir tidak padan�. Kajian ini berjaya meninjau bahawa terdapat elemen-elemen dalam sesetengah bidang pengajian atau pekerjaan itu tidak selaras dengan minat personaliti individu sebagaimana yang telah disarankan oleh Teori Kerjaya Tipologi Holland (1973, 1985) dan The Educational Opportunities Finder (EOF) oleh Holland (1973, 1985). Sebagai kesimpulan, hasil kajian ini memberi ruang untuk disusuli dengan kajian lanjutan mencari hubungan pencapian akademik dan gaya pembelajaran dengn pola-pola personaliti-persekitaran pelajar-pelajar. Dengan itu adalah dicadangkan agar pihak universiti dengan kerjasama Unit Perkembangan Sumber Pelajar, Universiti Teknologi Malaysia membentuk pemetaan ‘College Major’ ala Malaysia untuk kaunselor-kaunselor bagi rujukan kemasukan pelajar-pelajar baru ke Universiti Teknologi Malaysia khususnya, memandangkan bahawa kesesuaian sesuatu bidang pengajian atau pekerjaan itu penting berorientasikan diri pelajar dengan persekitarannya. Faculty of Management and Human Resource Development 2004 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/3759/1/HAMDANABDKADIR71906.pdf Abdul Kadir, Hamdan and Mustaffa, Mohamed Shariff and Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq (2004) Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Project Report. Faculty of Management and Human Resource Development, Skudai, Johor. (Unpublished)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Abdul Kadir, Hamdan
Mustaffa, Mohamed Shariff
Syed Mansor Al-Habshi, Syed Shafeq
Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_fullStr Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full_unstemmed Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_short Pola personaliti-persekitaran (P-E Fit) dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran (EAT) pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_sort pola personaliti persekitaran p e fit dan perbandingan kongruen personaliti persekitaran eat pelajar universiti teknologi malaysia skudai
topic H Social Sciences (General)
url http://eprints.utm.my/3759/1/HAMDANABDKADIR71906.pdf
work_keys_str_mv AT abdulkadirhamdan polapersonalitipersekitaranpefitdanperbandingankongruenpersonalitipersekitaraneatpelajaruniversititeknologimalaysiaskudai
AT mustaffamohamedshariff polapersonalitipersekitaranpefitdanperbandingankongruenpersonalitipersekitaraneatpelajaruniversititeknologimalaysiaskudai
AT syedmansoralhabshisyedshafeq polapersonalitipersekitaranpefitdanperbandingankongruenpersonalitipersekitaraneatpelajaruniversititeknologimalaysiaskudai