Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School)
Artikel ini membincangkan berkenaan faktor penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) oleh guru Pendidikan Islam (GPI) di Sekolah Bestari. Secara khusus, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor dorongan dan halangan penggunaan BBM oleh GPI. Kajian ini menggunakan rekabentuk kajian kes dengan inst...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/37714/2/MohdFaeezIlias2013_FaktorDorongan%26HalanganPenggunaanBBM.pdf |
_version_ | 1796857665767342080 |
---|---|
author | Ilias, Mohd. Faeez Ismail, Muhamad Faiz Jasmi, Kamarul Azmi |
author_facet | Ilias, Mohd. Faeez Ismail, Muhamad Faiz Jasmi, Kamarul Azmi |
author_sort | Ilias, Mohd. Faeez |
collection | ePrints |
description | Artikel ini membincangkan berkenaan faktor penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) oleh guru Pendidikan Islam (GPI) di Sekolah Bestari. Secara khusus, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor dorongan dan halangan penggunaan BBM oleh GPI. Kajian ini menggunakan rekabentuk kajian kes dengan instrumen temu bual mendalam untuk mendapatkan data daripada seorang GPI, rakan GPI dan penyelia GPI. Data temu bual dianalisis menggunakan perisian NVivo 7.0 untuk membentuk tema dan membina jadual matrik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor yang mendorong penggunaan BBM ialah kefahaman pelajar, minat pelajar, reaksi positif pelajar dan kemudahan guru untuk mengajar. Manakala, halangan dalam penggunaan BBM pula ialah kekangan masa. kekurangan BBM, tempat yang terhad, masalah teknikal, kurang kreativiti dan sikap guru yang negatif. (English Translation: This article discusses the use of teaching aids factor by Islamic Education teacher (IET) in Smart Schools. In particular, this study aims to identify factors and barriers to the use teaching aids by IET. This study uses a case study design with in-depth interview instrument to get data from a IET, a IET colloquia, and IET supervisor. Interview data was analyzed using NVivo 7.0 software to create a theme and build a matrix table. The results showed that the factors driving the consumption of teaching aids are understanding, the interest of students, the positive reaction of students, and teachers to teaching facilities. However, restrictions in the use of teaching aids are the time constraint. lack of it, a limited, technical problems, less of creativity, and a negative attitude). |
first_indexed | 2024-03-05T19:01:11Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | utm.eprints-37714 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T19:01:11Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-377142017-09-12T06:36:34Z http://eprints.utm.my/37714/ Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) Ilias, Mohd. Faeez Ismail, Muhamad Faiz Jasmi, Kamarul Azmi BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Artikel ini membincangkan berkenaan faktor penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) oleh guru Pendidikan Islam (GPI) di Sekolah Bestari. Secara khusus, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor dorongan dan halangan penggunaan BBM oleh GPI. Kajian ini menggunakan rekabentuk kajian kes dengan instrumen temu bual mendalam untuk mendapatkan data daripada seorang GPI, rakan GPI dan penyelia GPI. Data temu bual dianalisis menggunakan perisian NVivo 7.0 untuk membentuk tema dan membina jadual matrik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor yang mendorong penggunaan BBM ialah kefahaman pelajar, minat pelajar, reaksi positif pelajar dan kemudahan guru untuk mengajar. Manakala, halangan dalam penggunaan BBM pula ialah kekangan masa. kekurangan BBM, tempat yang terhad, masalah teknikal, kurang kreativiti dan sikap guru yang negatif. (English Translation: This article discusses the use of teaching aids factor by Islamic Education teacher (IET) in Smart Schools. In particular, this study aims to identify factors and barriers to the use teaching aids by IET. This study uses a case study design with in-depth interview instrument to get data from a IET, a IET colloquia, and IET supervisor. Interview data was analyzed using NVivo 7.0 software to create a theme and build a matrix table. The results showed that the factors driving the consumption of teaching aids are understanding, the interest of students, the positive reaction of students, and teachers to teaching facilities. However, restrictions in the use of teaching aids are the time constraint. lack of it, a limited, technical problems, less of creativity, and a negative attitude). 2013-04-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/37714/2/MohdFaeezIlias2013_FaktorDorongan%26HalanganPenggunaanBBM.pdf Ilias, Mohd. Faeez and Ismail, Muhamad Faiz and Jasmi, Kamarul Azmi (2013) Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School). In: 3rd International Conference on Islamic Education 2013 [ICIED2013]), 6th - 7th April 2013, EPF Institute, Kajang, Selangor, Malaysia. |
spellingShingle | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Ilias, Mohd. Faeez Ismail, Muhamad Faiz Jasmi, Kamarul Azmi Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title | Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title_full | Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title_fullStr | Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title_full_unstemmed | Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title_short | Faktor Dorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari (Motivation Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher in Smart School) |
title_sort | faktor dorongan dan halangan penggunaan bahan bantu mengajar oleh guru pendidikan islam di sekolah bestari motivation factors and obstacles use of teaching aids by the islamic education teacher in smart school |
topic | BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/37714/2/MohdFaeezIlias2013_FaktorDorongan%26HalanganPenggunaanBBM.pdf |
work_keys_str_mv | AT iliasmohdfaeez faktordorongandanhalanganpenggunaanbahanbantumengajarolehgurupendidikanislamdisekolahbestarimotivationfactorsandobstaclesuseofteachingaidsbytheislamiceducationteacherinsmartschool AT ismailmuhamadfaiz faktordorongandanhalanganpenggunaanbahanbantumengajarolehgurupendidikanislamdisekolahbestarimotivationfactorsandobstaclesuseofteachingaidsbytheislamiceducationteacherinsmartschool AT jasmikamarulazmi faktordorongandanhalanganpenggunaanbahanbantumengajarolehgurupendidikanislamdisekolahbestarimotivationfactorsandobstaclesuseofteachingaidsbytheislamiceducationteacherinsmartschool |