Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti

Bagi menghasilkan sumber manusia yang berkualiti, penyemaian daya kreativiti adalah perlu dalam pengajaran dan pembelajaran (P&). Persoalannya, adakah guru kimia menerapkan elemen kreativiti dalam pengajaran? Satu kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif bagi menj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hanri, Chuzairy, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2013
Subjects:
_version_ 1796857711821848576
author Hanri, Chuzairy
Arshad, Mohammad Yusof
author_facet Hanri, Chuzairy
Arshad, Mohammad Yusof
author_sort Hanri, Chuzairy
collection ePrints
description Bagi menghasilkan sumber manusia yang berkualiti, penyemaian daya kreativiti adalah perlu dalam pengajaran dan pembelajaran (P&). Persoalannya, adakah guru kimia menerapkan elemen kreativiti dalam pengajaran? Satu kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif bagi menjawab persoalan di atas ke atas guru kimia telah dijalankan. Seramai lima orang guru kimia di daerah Kota Tinggi telah dipilih sebagai responden. Pemerhatian bilik darjah sebanyak lima kali telah dilakukan, di video, di transkrip dan di kodkan. Elemen kreatif pengajaran guru dinilai berdasarkan kepada strategi pengajaran yang digunakan iaitu adakah terdapat keseimbangan antara kawalan guru dan kebebasan pelajar, aktiviti sumbang saran idea, pembelajaran melalui pengalaman dan berpusatkan pelajar. Kajian mendapati guru kurang menggalakkan kreativiti dalam P&P. Guru cenderung mengawal pembelajaran pelajar (54%) dan kurang memberi kebebasan kepada pelajar (46%) untuk mengawal pembelajaran mereka sendiri. Aktiviti sumbang saran idea kurang dijalankan dan fokus kepada jawapan yang betul sahaja. Pembelajaran pelajar berdasarkan kepada penerangan guru (44%) dan bukan melalui pengalaman atau penerokaan (39%). Aktiviti pengajaran lebih berpusatkan guru (51%) berbanding dengan berpusatkan pelajar (49%). Satu strategi pengajaran yang lebih kondusif dan efektif perlu dibangunkan supaya dapat melahirkan pelajar yang kreatif.
first_indexed 2024-03-05T19:01:53Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-38131
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T19:01:53Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling utm.eprints-381312017-09-02T15:58:10Z http://eprints.utm.my/38131/ Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti Hanri, Chuzairy Arshad, Mohammad Yusof L Education Bagi menghasilkan sumber manusia yang berkualiti, penyemaian daya kreativiti adalah perlu dalam pengajaran dan pembelajaran (P&). Persoalannya, adakah guru kimia menerapkan elemen kreativiti dalam pengajaran? Satu kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif bagi menjawab persoalan di atas ke atas guru kimia telah dijalankan. Seramai lima orang guru kimia di daerah Kota Tinggi telah dipilih sebagai responden. Pemerhatian bilik darjah sebanyak lima kali telah dilakukan, di video, di transkrip dan di kodkan. Elemen kreatif pengajaran guru dinilai berdasarkan kepada strategi pengajaran yang digunakan iaitu adakah terdapat keseimbangan antara kawalan guru dan kebebasan pelajar, aktiviti sumbang saran idea, pembelajaran melalui pengalaman dan berpusatkan pelajar. Kajian mendapati guru kurang menggalakkan kreativiti dalam P&P. Guru cenderung mengawal pembelajaran pelajar (54%) dan kurang memberi kebebasan kepada pelajar (46%) untuk mengawal pembelajaran mereka sendiri. Aktiviti sumbang saran idea kurang dijalankan dan fokus kepada jawapan yang betul sahaja. Pembelajaran pelajar berdasarkan kepada penerangan guru (44%) dan bukan melalui pengalaman atau penerokaan (39%). Aktiviti pengajaran lebih berpusatkan guru (51%) berbanding dengan berpusatkan pelajar (49%). Satu strategi pengajaran yang lebih kondusif dan efektif perlu dibangunkan supaya dapat melahirkan pelajar yang kreatif. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed Hanri, Chuzairy and Arshad, Mohammad Yusof (2013) Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti. In: 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013), 7th-10th October 2013, UTM Skudai, Johor, Johor Bahru. http://educ.utm.my/wp-content/uploads/2013/11/161.pdf
spellingShingle L Education
Hanri, Chuzairy
Arshad, Mohammad Yusof
Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title_full Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title_fullStr Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title_full_unstemmed Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title_short Ke arah pendidikan yang lebih berkualiti : pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
title_sort ke arah pendidikan yang lebih berkualiti pengamalan pengajaran guru kimia dalam menggalakkan kreativiti
topic L Education
work_keys_str_mv AT hanrichuzairy kearahpendidikanyanglebihberkualitipengamalanpengajarangurukimiadalammenggalakkankreativiti
AT arshadmohammadyusof kearahpendidikanyanglebihberkualitipengamalanpengajarangurukimiadalammenggalakkankreativiti