ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM

Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Haslinda, Kassim, Hafizoah, Mohd. Radzuan, Noor Raha
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/385/1/MadzlanAziz2006_Sistempengurusanaktivitipelajarkolej.pdf
_version_ 1796853078642655232
author Hashim, Haslinda
Kassim, Hafizoah
Mohd. Radzuan, Noor Raha
author_facet Hashim, Haslinda
Kassim, Hafizoah
Mohd. Radzuan, Noor Raha
author_sort Hashim, Haslinda
collection ePrints
description Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM.
first_indexed 2024-03-05T17:54:17Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-385
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:54:17Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling utm.eprints-3852017-10-24T06:45:47Z http://eprints.utm.my/385/ ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM Hashim, Haslinda Kassim, Hafizoah Mohd. Radzuan, Noor Raha L Education (General) Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM. 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/385/1/MadzlanAziz2006_Sistempengurusanaktivitipelajarkolej.pdf Hashim, Haslinda and Kassim, Hafizoah and Mohd. Radzuan, Noor Raha (2006) ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM. In: National Student Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia. (Submitted)
spellingShingle L Education (General)
Hashim, Haslinda
Kassim, Hafizoah
Mohd. Radzuan, Noor Raha
ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title_full ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title_fullStr ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title_full_unstemmed ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title_short ICT sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di KUKTEM
title_sort ict sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di kuktem
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/385/1/MadzlanAziz2006_Sistempengurusanaktivitipelajarkolej.pdf
work_keys_str_mv AT hashimhaslinda ictsebagaimotivasikepadapembelajarandanpengajaranbahasadikuktem
AT kassimhafizoah ictsebagaimotivasikepadapembelajarandanpengajaranbahasadikuktem
AT mohdradzuannoorraha ictsebagaimotivasikepadapembelajarandanpengajaranbahasadikuktem