Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik

Kajian ini dijalankan bagi mengkaji hubungan di antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan markah ujian pelajar yang melibatkan soalan penyelesaian masalah. Disamping itu, kajian ini turut mengkaji strategi pembelajaran pelajar dalam menyelesaikan soalan-soalan penyelesaian masalah Matematik. Sa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sahabudin, Noor Azida, Ali, Mohamad Bilal
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2013
Subjects:
_version_ 1796857783990091776
author Sahabudin, Noor Azida
Ali, Mohamad Bilal
author_facet Sahabudin, Noor Azida
Ali, Mohamad Bilal
author_sort Sahabudin, Noor Azida
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bagi mengkaji hubungan di antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan markah ujian pelajar yang melibatkan soalan penyelesaian masalah. Disamping itu, kajian ini turut mengkaji strategi pembelajaran pelajar dalam menyelesaikan soalan-soalan penyelesaian masalah Matematik. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah di Temerloh, Pahang. Dalam kajian ini, skor pembelajaran aturan kendiri ditentukan dengan menggunakan instrumen MSLQ (Motivation Strategies for Learning Questionnaire) manakala keupayaan menyelesaikan soalan penyelesaian masalah Matematik ditentukan dengan memberikan beberapa soalan penyelesaian masalah Matematik kepada pelajar. Responden kajian ini juga turut ditemubual dengan menggunakan instrumen SRLIS (Self-Regulated Learning Interview Schedule). Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan markah ujian yang melibatkan soalan penyelesaian masalah Matematik. Malah, didapati pelajar yang memperolehi skor pembelajaran aturan kendiri yang tinggi, lebih berkebolehan menyelesaikan soalan penyelesaian masalah berbanding pelajar yang memperolehi skor pembelajaran aturan kendiri yang rendah. Dapatan ini juga selari dengan hasil temubual yang dijalankan di mana didapati pelajar yang memperolehi markah ujian yang tinggi, lebih terancang strategi pembelajarannya berbanding pelajar yang memperolehi markah ujian yang rendah.
first_indexed 2024-03-05T19:02:58Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-39417
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T19:02:58Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling utm.eprints-394172017-09-27T06:55:20Z http://eprints.utm.my/39417/ Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik Sahabudin, Noor Azida Ali, Mohamad Bilal L Education Kajian ini dijalankan bagi mengkaji hubungan di antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan markah ujian pelajar yang melibatkan soalan penyelesaian masalah. Disamping itu, kajian ini turut mengkaji strategi pembelajaran pelajar dalam menyelesaikan soalan-soalan penyelesaian masalah Matematik. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah di Temerloh, Pahang. Dalam kajian ini, skor pembelajaran aturan kendiri ditentukan dengan menggunakan instrumen MSLQ (Motivation Strategies for Learning Questionnaire) manakala keupayaan menyelesaikan soalan penyelesaian masalah Matematik ditentukan dengan memberikan beberapa soalan penyelesaian masalah Matematik kepada pelajar. Responden kajian ini juga turut ditemubual dengan menggunakan instrumen SRLIS (Self-Regulated Learning Interview Schedule). Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan markah ujian yang melibatkan soalan penyelesaian masalah Matematik. Malah, didapati pelajar yang memperolehi skor pembelajaran aturan kendiri yang tinggi, lebih berkebolehan menyelesaikan soalan penyelesaian masalah berbanding pelajar yang memperolehi skor pembelajaran aturan kendiri yang rendah. Dapatan ini juga selari dengan hasil temubual yang dijalankan di mana didapati pelajar yang memperolehi markah ujian yang tinggi, lebih terancang strategi pembelajarannya berbanding pelajar yang memperolehi markah ujian yang rendah. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed Sahabudin, Noor Azida and Ali, Mohamad Bilal (2013) Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik. In: 2nd International Seminar On Quality And Affordable Education (ISQAE 2013), 2013.
spellingShingle L Education
Sahabudin, Noor Azida
Ali, Mohamad Bilal
Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title_full Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title_fullStr Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title_full_unstemmed Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title_short Hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam Mata pelajaran Matematik
title_sort hubungan antara skor pembelajaran aturan kendiri dengan kebolehan menyelesaikan masalah dalam mata pelajaran matematik
topic L Education
work_keys_str_mv AT sahabudinnoorazida hubunganantaraskorpembelajaranaturankendiridengankebolehanmenyelesaikanmasalahdalammatapelajaranmatematik
AT alimohamadbilal hubunganantaraskorpembelajaranaturankendiridengankebolehanmenyelesaikanmasalahdalammatapelajaranmatematik