Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab

Mana-mana bahasa kedua atau bahasa asing yang dipelajari memerlukan kepada mempraktikkan bahasa tersebut melalui pertuturan. Justeru kemahiran bertutur dalam mempelajari bahasa memainkan peranan yang amat penting bagi membolehkan bahasa tersebut dikuasai dengan baik. Begitu juga dengan pembelajaran...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad, Azhar, Jasmi, Kamarul Azmi, Mustari, Mohd. Ismail, Sackkani, Saliha, Ali, Fauziah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/40080/1/KamarulAzmiJasmi2012_KemahiranBertuturPengajaranPembelajaranBahasa.pdf
_version_ 1796857840184328192
author Muhammad, Azhar
Jasmi, Kamarul Azmi
Mustari, Mohd. Ismail
Sackkani, Saliha
Ali, Fauziah
author_facet Muhammad, Azhar
Jasmi, Kamarul Azmi
Mustari, Mohd. Ismail
Sackkani, Saliha
Ali, Fauziah
author_sort Muhammad, Azhar
collection ePrints
description Mana-mana bahasa kedua atau bahasa asing yang dipelajari memerlukan kepada mempraktikkan bahasa tersebut melalui pertuturan. Justeru kemahiran bertutur dalam mempelajari bahasa memainkan peranan yang amat penting bagi membolehkan bahasa tersebut dikuasai dengan baik. Begitu juga dengan pembelajaran bahasa Arab. Pada peringkat permulaan, pembelajaran bahasa Arab mendapat tempat dalam kalangan masyarakat Melayu bagi membolehkan mereka memahami ilmu-ilmu Islam khususnya untuk memahami kitab-kitab Islam yang muktabar yang ditulis dalam bahasa Arab. Hari ini, objektif mempelajari bahasa ini lebih meluas sebagai bahasa yang digunakan dalam pertuturan. Dalam hal ini, guru memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Guru perlu mahir menggunakan pelbagai kaedah pengajaran dan tahu menggunakan pendekatan-pendekatan terkini supaya interaksi dengan murid-murid berjalan lancar terutama di dalam kelas. Antara konsep yang dibincang agar strategi pengajaran dan pembelajaran kemahiran bertutur mencapai matlamatnya ialah pendekatan, kaedah dan teknik. Pendekatan yang biasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab ialah pendekatan bersepadu, induktif dan deduktif. Manakala kaedah yang digunakan pula ialah kaedah-kaedah pengajaran bahasa terkini yang biasa digunakan dalam pengajaran bahasa asing yang lain. Teknik terkini yang biasa digunakan ialah bercerita, permainan bahasa, bacaan dan sebutan, perbincangan, dan simulasi. Guru juga perlu mengikut panduan-panduan yang ditetapkan agar pembelajaran melalui kemahiran bertutur ini menjadi lebih mudah.
first_indexed 2024-03-05T19:03:49Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-40080
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T19:03:49Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling utm.eprints-400802017-10-24T04:49:23Z http://eprints.utm.my/40080/ Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab Muhammad, Azhar Jasmi, Kamarul Azmi Mustari, Mohd. Ismail Sackkani, Saliha Ali, Fauziah L Education (General) LB Theory and practice of education Mana-mana bahasa kedua atau bahasa asing yang dipelajari memerlukan kepada mempraktikkan bahasa tersebut melalui pertuturan. Justeru kemahiran bertutur dalam mempelajari bahasa memainkan peranan yang amat penting bagi membolehkan bahasa tersebut dikuasai dengan baik. Begitu juga dengan pembelajaran bahasa Arab. Pada peringkat permulaan, pembelajaran bahasa Arab mendapat tempat dalam kalangan masyarakat Melayu bagi membolehkan mereka memahami ilmu-ilmu Islam khususnya untuk memahami kitab-kitab Islam yang muktabar yang ditulis dalam bahasa Arab. Hari ini, objektif mempelajari bahasa ini lebih meluas sebagai bahasa yang digunakan dalam pertuturan. Dalam hal ini, guru memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Guru perlu mahir menggunakan pelbagai kaedah pengajaran dan tahu menggunakan pendekatan-pendekatan terkini supaya interaksi dengan murid-murid berjalan lancar terutama di dalam kelas. Antara konsep yang dibincang agar strategi pengajaran dan pembelajaran kemahiran bertutur mencapai matlamatnya ialah pendekatan, kaedah dan teknik. Pendekatan yang biasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab ialah pendekatan bersepadu, induktif dan deduktif. Manakala kaedah yang digunakan pula ialah kaedah-kaedah pengajaran bahasa terkini yang biasa digunakan dalam pengajaran bahasa asing yang lain. Teknik terkini yang biasa digunakan ialah bercerita, permainan bahasa, bacaan dan sebutan, perbincangan, dan simulasi. Guru juga perlu mengikut panduan-panduan yang ditetapkan agar pembelajaran melalui kemahiran bertutur ini menjadi lebih mudah. 2012-03-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/40080/1/KamarulAzmiJasmi2012_KemahiranBertuturPengajaranPembelajaranBahasa.pdf Muhammad, Azhar and Jasmi, Kamarul Azmi and Mustari, Mohd. Ismail and Sackkani, Saliha and Ali, Fauziah (2012) Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab. In: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]), 8-9 March 2012, Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru. http://islamic.utm.my/2011/10/28/international-seminar-on-teaching-and-islamic-education-seappi-2012/
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Muhammad, Azhar
Jasmi, Kamarul Azmi
Mustari, Mohd. Ismail
Sackkani, Saliha
Ali, Fauziah
Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title_full Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title_fullStr Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title_full_unstemmed Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title_short Kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
title_sort kemahiran bertutur dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa arab
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
url http://eprints.utm.my/40080/1/KamarulAzmiJasmi2012_KemahiranBertuturPengajaranPembelajaranBahasa.pdf
work_keys_str_mv AT muhammadazhar kemahiranbertuturdalampengajarandanpembelajaranbahasaarab
AT jasmikamarulazmi kemahiranbertuturdalampengajarandanpembelajaranbahasaarab
AT mustarimohdismail kemahiranbertuturdalampengajarandanpembelajaranbahasaarab
AT sackkanisaliha kemahiranbertuturdalampengajarandanpembelajaranbahasaarab
AT alifauziah kemahiranbertuturdalampengajarandanpembelajaranbahasaarab