Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pendidikan agama secara formal dan informal dengan keseimbangan kognitif; perhubungannya dengan tingkah laku positif; dan perbezaan antara keseimbangan kognitif berdasarkan jantina pelajar. Seramai 400 orang pelajar Darjah Khas Sekolah Agama...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Hashim, Shahrin, Boon, Yusof, Abu Bakar, Mohd. Fazli
Format: Article
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/4019/1/AziziYahaya_kajian_agama.pdf
_version_ 1796853659403812864
author Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
Boon, Yusof
Abu Bakar, Mohd. Fazli
author_facet Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
Boon, Yusof
Abu Bakar, Mohd. Fazli
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pendidikan agama secara formal dan informal dengan keseimbangan kognitif; perhubungannya dengan tingkah laku positif; dan perbezaan antara keseimbangan kognitif berdasarkan jantina pelajar. Seramai 400 orang pelajar Darjah Khas Sekolah Agama Kerajaan Negeri di Johor Bahru telah dipilih secara rawak bagi kajian ini. Statistik deskriptif digunakan bagi analisis taburan. Pendidikan agama secara formal pelajar didapati mempunyai tahap min keseluruhan yang tinggi. Manakala min keseluruhan bagi pembolehubah lain berada pada tahap yang sederhana. Analisis korelasi Pearson juga digunakan dan dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara semua pembolehubah berkenaan. Melalui Ujian-t, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada keseimbangan kognitif berdasarkan jantina.
first_indexed 2024-03-05T18:02:50Z
format Article
id utm.eprints-4019
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:02:50Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling utm.eprints-40192017-10-24T07:21:35Z http://eprints.utm.my/4019/ Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Boon, Yusof Abu Bakar, Mohd. Fazli L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pendidikan agama secara formal dan informal dengan keseimbangan kognitif; perhubungannya dengan tingkah laku positif; dan perbezaan antara keseimbangan kognitif berdasarkan jantina pelajar. Seramai 400 orang pelajar Darjah Khas Sekolah Agama Kerajaan Negeri di Johor Bahru telah dipilih secara rawak bagi kajian ini. Statistik deskriptif digunakan bagi analisis taburan. Pendidikan agama secara formal pelajar didapati mempunyai tahap min keseluruhan yang tinggi. Manakala min keseluruhan bagi pembolehubah lain berada pada tahap yang sederhana. Analisis korelasi Pearson juga digunakan dan dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara semua pembolehubah berkenaan. Melalui Ujian-t, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada keseimbangan kognitif berdasarkan jantina. 2007 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/4019/1/AziziYahaya_kajian_agama.pdf Yahaya, Azizi and Hashim, Shahrin and Boon, Yusof and Abu Bakar, Mohd. Fazli (2007) Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-19. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
Boon, Yusof
Abu Bakar, Mohd. Fazli
Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title_full Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title_fullStr Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title_full_unstemmed Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title_short Pendidikan agama, keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di Johor Bahru
title_sort pendidikan agama keseimbangan kognitif dan tingkah laku positif di kalangan darjah pelajar darjah khas sekolah agama di johor bahru
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/4019/1/AziziYahaya_kajian_agama.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi pendidikanagamakeseimbangankognitifdantingkahlakupositifdikalangandarjahpelajardarjahkhassekolahagamadijohorbahru
AT hashimshahrin pendidikanagamakeseimbangankognitifdantingkahlakupositifdikalangandarjahpelajardarjahkhassekolahagamadijohorbahru
AT boonyusof pendidikanagamakeseimbangankognitifdantingkahlakupositifdikalangandarjahpelajardarjahkhassekolahagamadijohorbahru
AT abubakarmohdfazli pendidikanagamakeseimbangankognitifdantingkahlakupositifdikalangandarjahpelajardarjahkhassekolahagamadijohorbahru