Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah lak...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf |
_version_ | 1796859284608253952 |
---|---|
author | Hamdan, Hamidah |
author_facet | Hamdan, Hamidah |
author_sort | Hamdan, Hamidah |
collection | ePrints |
description | Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini |
first_indexed | 2024-03-05T19:24:53Z |
format | Thesis |
id | utm.eprints-48259 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T19:24:53Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-482592017-09-21T04:00:59Z http://eprints.utm.my/48259/ Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah Hamdan, Hamidah LB Theory and practice of education Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini 2013 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf Hamdan, Hamidah (2013) Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401 |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Hamdan, Hamidah Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title | Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title_full | Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title_fullStr | Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title_full_unstemmed | Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title_short | Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah |
title_sort | pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid murid sekolah |
topic | LB Theory and practice of education |
url | http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf |
work_keys_str_mv | AT hamdanhamidah pengaruhtelevisyenterhadaptingkahlakukeganasanmuridmuridsekolah |