Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah

Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah lak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamdan, Hamidah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
_version_ 1796859284608253952
author Hamdan, Hamidah
author_facet Hamdan, Hamidah
author_sort Hamdan, Hamidah
collection ePrints
description Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini
first_indexed 2024-03-05T19:24:53Z
format Thesis
id utm.eprints-48259
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T19:24:53Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling utm.eprints-482592017-09-21T04:00:59Z http://eprints.utm.my/48259/ Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah Hamdan, Hamidah LB Theory and practice of education Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini 2013 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf Hamdan, Hamidah (2013) Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hamdan, Hamidah
Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_fullStr Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full_unstemmed Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_short Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_sort pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid murid sekolah
topic LB Theory and practice of education
url http://eprints.utm.my/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
work_keys_str_mv AT hamdanhamidah pengaruhtelevisyenterhadaptingkahlakukeganasanmuridmuridsekolah