Summary: | Kajian ini bertujuan untuk meninjau faktor yang mempengaruhi keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel vokasional di dua buah sekolah
menengah teknik di Negeri Sembilan. Faktor-faktor yang dikaji adalah faktor
kelengkapan, keselamatan, pengurusan dan persekitaran. Kajian rintis telah dijalankan
dan nilai Alpha Cronbach ialah 0.90. Kemudian, kajian sebenar dijalankan dan
maklumat diperoleh dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden yang
terdiri daripada 168 orang pelajar tingkatan empat sesi 2007 di Sekolah Menengah
Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dickson. Data-data kajian
dianalisis dengan menggunakan “Statistical Package for the Social Science (SPSS)�
Versi 11.5. Analisis yang dibuat diterjemahkan dalam bentuk min, frekuensi dan peratus.
Hasil kajian mendapati bahawa faktor keselamatan dan pengurusan di dalam bengkel
boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bengkel di
kedua-dua sekolah ini. Diharap dengan maklumat yang diperolehi daripada hasil kajian,
langkah-langkah serta pendekatan yang sesuai dapat dikenalpasti untuk meningkatkan
kesempurnaan bengkel bagi mewujudkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
sekolah terbabit. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat dijadikan sebagai satu garis
panduan untuk kajian yang seterusnya dimasa akan datang.
|