Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru

Kurikulum tersembunyi juga dikenali sebagai kurikulum tidak rasmi; kurikulum tidak formal; kurikulum tersirat atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai hidden curriculum atau unwritten curriculum. Proses penerapan nilai merupakan suatu proses identifikasi dan sosialisasi yang dilakukan oleh agensi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamdi, Khasnor, Mohd. Yusof, Sanitah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/59070/1/SanitahMohdYusof2014_PenerapanNilaiMelaluiKurikulumTersembunyi.pdf
_version_ 1796860638503370752
author Kamdi, Khasnor
Mohd. Yusof, Sanitah
author_facet Kamdi, Khasnor
Mohd. Yusof, Sanitah
author_sort Kamdi, Khasnor
collection ePrints
description Kurikulum tersembunyi juga dikenali sebagai kurikulum tidak rasmi; kurikulum tidak formal; kurikulum tersirat atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai hidden curriculum atau unwritten curriculum. Proses penerapan nilai merupakan suatu proses identifikasi dan sosialisasi yang dilakukan oleh agensi tertentu sehingga seseorang itu secara langsung dan tidak langsung telah menerima atau mengambil standard nilai yang diamalkan oleh orang perseorangan dan kumpulan ahli masyarakat untuk dijadikan satu sistem nilainya sendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk meninjau konsep kurikulum tersembunyi dan menentukan apakah strategi dan masalah penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru. Kajian ini adalah kajian kuantitatif. Kajian ini melibatkan 404 orang responden. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS 20.0) yang melibatkan penggunaaan statistik deskriptif dalam bentuk skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Hasil kajian mendapati konsep kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru berada pada tahap tinggi (min = 3.89, sp = 0.40). Strategi penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi yang berada pada tahap tertinggi ialah strategi secara isyarat. Manakala masalah penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi yang tertinggi ialah masalah kurang pengetahuan
first_indexed 2024-03-05T19:44:17Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-59070
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T19:44:17Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling utm.eprints-590702017-03-08T03:22:55Z http://eprints.utm.my/59070/ Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru Kamdi, Khasnor Mohd. Yusof, Sanitah L Education (General) Kurikulum tersembunyi juga dikenali sebagai kurikulum tidak rasmi; kurikulum tidak formal; kurikulum tersirat atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai hidden curriculum atau unwritten curriculum. Proses penerapan nilai merupakan suatu proses identifikasi dan sosialisasi yang dilakukan oleh agensi tertentu sehingga seseorang itu secara langsung dan tidak langsung telah menerima atau mengambil standard nilai yang diamalkan oleh orang perseorangan dan kumpulan ahli masyarakat untuk dijadikan satu sistem nilainya sendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk meninjau konsep kurikulum tersembunyi dan menentukan apakah strategi dan masalah penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru. Kajian ini adalah kajian kuantitatif. Kajian ini melibatkan 404 orang responden. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS 20.0) yang melibatkan penggunaaan statistik deskriptif dalam bentuk skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Hasil kajian mendapati konsep kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru berada pada tahap tinggi (min = 3.89, sp = 0.40). Strategi penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi yang berada pada tahap tertinggi ialah strategi secara isyarat. Manakala masalah penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi yang tertinggi ialah masalah kurang pengetahuan 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/59070/1/SanitahMohdYusof2014_PenerapanNilaiMelaluiKurikulumTersembunyi.pdf Kamdi, Khasnor and Mohd. Yusof, Sanitah (2014) Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru. In: Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik, 11-13 August, 2014, Skudai, Johor.
spellingShingle L Education (General)
Kamdi, Khasnor
Mohd. Yusof, Sanitah
Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title_full Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title_fullStr Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title_full_unstemmed Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title_short Penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di daerah Johor Bahru
title_sort penerapan nilai melalui kurikulum tersembunyi dalam kalangan guru guru sekolah rendah di daerah johor bahru
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/59070/1/SanitahMohdYusof2014_PenerapanNilaiMelaluiKurikulumTersembunyi.pdf
work_keys_str_mv AT kamdikhasnor penerapannilaimelaluikurikulumtersembunyidalamkalangangurugurusekolahrendahdidaerahjohorbahru
AT mohdyusofsanitah penerapannilaimelaluikurikulumtersembunyidalamkalangangurugurusekolahrendahdidaerahjohorbahru