Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru

Abstrak Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat tahap pelaksanaan mata pelajaran Kemahiran Hidup dan faktor-faktor yang mempengaruhi guru dalam pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dilakukan di 10 buah Sekolah Kebangssan Tamil di kawasan Johor Bharu dengan memfokuskan kepad...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Chinnapan, Gangagoury
Format: Article
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/5914/1/aziziyah_KH_Tamil.pdf
_version_ 1796853986814328832
author Yahaya, Azizi
Chinnapan, Gangagoury
author_facet Yahaya, Azizi
Chinnapan, Gangagoury
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Abstrak Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat tahap pelaksanaan mata pelajaran Kemahiran Hidup dan faktor-faktor yang mempengaruhi guru dalam pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dilakukan di 10 buah Sekolah Kebangssan Tamil di kawasan Johor Bharu dengan memfokuskan kepada tahap pengetahuan, minat, beban tugas, kesesuaian bengkel dan juga sokongan pihak pentadbiran. Seramai 50 orang guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup di Sekolah Rendah Kebangsaan Tamil dipilh sebagai sampel kajian. Instrumen kajian adalah dalam bentuk soal-selidik dan nilai kebolehpercayaan (alpha croanbach) yang diuji melalui kajian rintis adalah α = 0.7636. Dapatan kajian dianalisis melalui komputer dengan menggunakan perisian SPSS Statistical PackageS For Social Science 11.5 meliputi kekerapan, peratus, min, sisihan Piawai dan Ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor pengetahuan dan minat guru berada pada tahap yang tinggi. Manakala faktor kesesuaian bengkel,beban tugas dan sokongan pihak pentadbir berada pada tahap sederhana. Berdasarkan Ujian-t didapati bahawa tiada perbebezaan yang dikenalpasti antara jantina dengan faktor-faktor yang dikaji dalam kajian ini. Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada pihak berkenaan untuk memberikan perhatian khusus terhadap masalah pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup di Sekolah Rendah Kebangssan Tamil. Kajian ini perlu dilakukan di seluruh negeri untuk mendapatkan keputusan yang sebenar.
first_indexed 2024-03-05T18:07:43Z
format Article
id utm.eprints-5914
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:07:43Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-59142010-06-01T15:36:32Z http://eprints.utm.my/5914/ Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru Yahaya, Azizi Chinnapan, Gangagoury L Education (General) Abstrak Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat tahap pelaksanaan mata pelajaran Kemahiran Hidup dan faktor-faktor yang mempengaruhi guru dalam pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dilakukan di 10 buah Sekolah Kebangssan Tamil di kawasan Johor Bharu dengan memfokuskan kepada tahap pengetahuan, minat, beban tugas, kesesuaian bengkel dan juga sokongan pihak pentadbiran. Seramai 50 orang guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup di Sekolah Rendah Kebangsaan Tamil dipilh sebagai sampel kajian. Instrumen kajian adalah dalam bentuk soal-selidik dan nilai kebolehpercayaan (alpha croanbach) yang diuji melalui kajian rintis adalah α = 0.7636. Dapatan kajian dianalisis melalui komputer dengan menggunakan perisian SPSS Statistical PackageS For Social Science 11.5 meliputi kekerapan, peratus, min, sisihan Piawai dan Ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor pengetahuan dan minat guru berada pada tahap yang tinggi. Manakala faktor kesesuaian bengkel,beban tugas dan sokongan pihak pentadbir berada pada tahap sederhana. Berdasarkan Ujian-t didapati bahawa tiada perbebezaan yang dikenalpasti antara jantina dengan faktor-faktor yang dikaji dalam kajian ini. Kajian ini juga mencadangkan beberapa cadangan kepada pihak berkenaan untuk memberikan perhatian khusus terhadap masalah pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup di Sekolah Rendah Kebangssan Tamil. Kajian ini perlu dilakukan di seluruh negeri untuk mendapatkan keputusan yang sebenar. 2008 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/5914/1/aziziyah_KH_Tamil.pdf Yahaya, Azizi and Chinnapan, Gangagoury (2008) Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru. unspecified . p. 1. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Chinnapan, Gangagoury
Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title_full Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title_fullStr Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title_full_unstemmed Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title_short Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil di Johor Bahru
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran kemahiran hidup di sekolah rendah jenis kebangsaan tamil di johor bahru
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/5914/1/aziziyah_KH_Tamil.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi faktorfaktoryangmempengaruhipengajarandanpembelajarankemahiranhidupdisekolahrendahjeniskebangsaantamildijohorbahru
AT chinnapangangagoury faktorfaktoryangmempengaruhipengajarandanpembelajarankemahiranhidupdisekolahrendahjeniskebangsaantamildijohorbahru